فرجی راد: ترامپ برای جنگ با داعش کردها را مسلح می کند

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است رجب طیب اردوغان در حالی نگران مسلح شدن کردهای سوریه است که دولت ترامپ قصد استفاده از آن ها برای جنگ با داعش را دارد.

عبدالرضا فرجی راد، استاد دانشگاه و کارشناس ژئوپولیتیک، در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره مناقشات پیش آمده بین آمریکا و ترکیه بر سر مسلح کردن کردهای سوریه بیان داشت: در سوریه شرایط به گونه ای است که هر کشوری در آن نقشی ایفا می کند. ایالات متحده کمتر توانسته در گروه های تندروی مذهبی نفوذ کند.

وی تشریح کرد: لذا طبیعتا کشورهای منطقه ای چون ترکیه، عربستان، قطر و امارات بر گروه های سلفی و وهابی نفوذ دارند و آن ها را مسلح می کنند.

این کارشناس درباره کردها بیان داشت: آن‌ها از ابتدا تلاش کردند خود را به قدرت های جهانی متصل سازند. چرا که ترکیه آن ها را همان پ.ک.ک می داند و یک گروه تروریستی محسوب می کند. از طرفی رابطه اعراب و کردها پیشینه قابل اتکایی نداشته است.جنگ سوریه باعث پای تمام این این کشورها را به سوریه باز کرد. لذا تلاش کردند به قدرت های جهانی تکیه کنند و به آمریکا و روسیه نزدیک شدند. ابتدا کردهای منطقه غرب و شمال به روسیه نزدیک شدند و کردهای منطقه شرق و شمال شرق خود را به آمریکا وصل کردند.

وی اظهار داشت: ضمن اینکه همکاری ها و گفت و گوهای خود را با هر دو کشور دارند. کردهای سوریه این را نوعی راهکار برای حفظ امنیت خود تعریف کرده اند. آمریکا اعلام کرده قصد دارد کار داعش را تمام کند.

این کارشناس درباره اهمیت کردها در مبارزه با داعش گفت: مرکزیت این گروه تروریستی در رقه و نزدیک به مناطق کردنشین است. همین باعث می شود آمریکا از تقابل کردها با داعش حمایت کند از طرفی ترکیه را در این راه در مقابل خود قرار دهد.

فرجی راد تشریح کرد: آمریکا کردها را معتدل و قابل اعتماد می داند و ترکیه آن ها را گروهی تروریستی تعریف کرده است. لذا آمریکا قصد استفاده از سربازان نظامی کرد و پشتیبانی هوایی آن ها را دارد.

وی تصریح کرد: عربستان مدعی است که با داعش در حال جنگ است. هرچند به صورت پنهانی از آن ها حمایت می کند. مناقشه اصلی بر سر بحث حمایت از داعش یا کردها نیست. ظاهرا آمریکا تصمیم خود را در این موضوع گرفته است.

این کارشناس درباره نگرانی های ترکیه نسبت به افزایش توان نظامی کردها گفت: آقای اردوغان قصد سفر به آمریکا را دارد و طبیعتا می خواهد درباره حمایت آمریکا از کردها با دونالد ترامپ گفت و گو کند.

فرجی راد اظهار داشت:حمایت دولت ترامپ از کردهای سوریه مناقشاتی را در ترکیه ایجاد می کند و اردوغان می خواهد به نحوی نسبت به مسلح کردن کردهای سوریه نگرانی های خود را ابراز دارد و نسبت به رفع آن اطمینان حاصل کند.

خبرنگار: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 766430

وب گردی

وب گردی