ظریف: برخی دوستان ما در داخل کشور با عزت و سربلندی مردم بازی می کنند

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که دیپلماسی ما سربلندانه و عزتمندانه است، گفت: همه دنیا به سربلندی دیپلماسی ایران اذعان دارند ولی متأسفانه برخی دوستان ما در داخل کشور با عزت و سربلندی مردم بازی می کنند.

به گزارش ایسکانیوز، محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درخصوص نتیجه رایزنی ها برای استقرار صندوق های اخذ رأی در کانادا تصریح کرد: همین امروز هیئتی از وزارت خارجه کانادا در ایران است که وزارت خارجه این موضوع را در رایزنی با این هیئت پیگیری می کند.


وی به گفتگوی پریشب خود با وزیر امور خارجه کانادا اشاره کرد و افزود: متأسفانه مقررات کانادا به شکلی است که رأی گیری باید در اماکن دیپلماتیک انجام شود. لذا به دلیل قطع روابط سیاسی کانادا با ایران در زمان دولت گذشته، جمهوری اسلامی ایران هم اکنون حضور دیپلماتیک در کانادا ندارد.


ظریف افزود: وزیر خارجه کانادا علاقمند به انجام رأی گیری از ایرانیان مقیم کاناداست اما هنوز به ترتیباتی که منجر به برگزاری انتخابات ایران در این کشور شود، نرسیده اند.


وی با اشاره به استقرار تعداد زیادی از شعب اخذ رأی در امریکا تصریح کرد: شهروندان ایرانی مقیم کانادا فعلاً می توانند برای اخذ رأی به شهرهای نزدیک کانادا در امریکا مراجعه کنند.


وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر ادامه تلاش های این وزارتخانه در این خصوص گفت: صندوق های متعددی نیز در سایر کشورها استقرار دارد که امیدواریم بتوانیم فرصتی مشابه فرصت هموطنان داخل کشور برای حضور فعال در تعیین سرنوشت خود را برای ایرانیان خارج از کشور نیز با همین نشاط فراهم کنیم.


وی در واکنش به سؤال خبرنگاری مبنی براینکه برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دیپلماسی دولت یازدهم را «دیپلماسی منفعلانه و خنده» می نامند که نمی تواند از حقوق ملت ایران دفاع کند گفت: زمانی که دنیا دیپلماسی ما را دیپلماسی موفقی می داند که البته به گفته مقام معظم رهبری مرهون حضور، مقاومت و سربلندی مردم است بخاطر منافع کوتاه مدت سیاسی، برخی این حضور، مشارکت و عزت مردم را زیرپا می گذارند و حرف هایی می زنند که در شأن مردم ایران نیست.


وزیر امور خارجه کشورمان دیپلماسی دولت یازدهم را متناسب با شأن مردم کشور خواند و تصریح کرد: دیپلماسی ما سربلندانه و عزتمندانه است. که همه دنیا نیز به آن اذعان دارند ولی متأسفانه برخی دوستان ما در داخل کشور با عزت و سربلندی مردم بازی می کنند.


ظریف همچنین درخصوص ارائه اعداد و ارقام از سوی رئیس بانک مرکزی درباره رابطه بانکی ایران با سایر کشورها پس از برجام نیز گفت: این اعداد و ارقام واقعی است.


وی افزود: زمانی که دوستان آقایان مسئولیت داشتند ما حتی یک کارگزاری خارجی نداشتیم و یک سوئیفت نیز انجام نمی شد.


وزیر امور خارجه با اشاره به وضعیت کشور در حوزه های دیگر قبل از آغاز به کار دولت یازدهم، تصریح کرد: واقعیت این است که وضعیت پیشین تغییر کرده اما دوستان ما مایلند این طور وانمود کنند که شرایط عوض نشده است.


وی در واکنش به انتقاد برخی کاندیداها از خام فروشی نفت نیز گفت: زمانی ما هم خام فروشی می کردیم، هم قاچاق می کردیم و هم نفت خود را دراختیار دلالانی قرار می دادیم که میلیاردها دلار از منابع کشور را نابود می کردند.


ظریف ادامه داد: امروز دولت علاوه بر گسترش صنایع پتروشیمی زمینه فروش رسمی نفت را نیز فراهم کرده است، در صورتی که نباید فراموش کرد برای خام فروشی نکردن نفت نیاز به خروج پتروشیمی از تحریم است.


وی گفت: در زمان آغاز عهده داری دولت یازدهم تمامی انبارها و حتی حیاط های کارخانجات پتروشیمی مملو از محصولاتی بود که به دلیل تحریم توان خروج آنها به خارج از کشور نبود به طوری که تقریباً جایی برای انبار محصولات نیز باقی نمانده بود.


ظریف افزود: کشتی های نفتی ما مملو از نفت بخاطر نبود مشتری در وسط دریاها سرگردان بود، آن زمان نیز دوست داشتند که خام فروشی داشته باشند اما به دلیل تحریم ها متأسفانه خریداری نبود و کشور نمی توانست با عزت در صحنه جهانی حضور یابد.


وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: امروز شرایط عوض شده است. به طوری که ما نفت را در برابر ارزهای معتبر بین المللی می فروشیم و مجبور نیستیم به قول برخی در برابر نفت کالای بنجل بخریم.


وی ادامه داد: امروز در برابر نفت کالای سرمایه ای برای رشد تولید کشور می خریم، اینها همه افتخاراتی است که به دلیل حضور گسترده مردم در صحنه انتخابات و بر هم زدن بازی سیاسی مخالفان ایران حاصل شده است.


وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره اظهارات اخیر مقامات عربستان نیز گفت: دولت سعودی به دنبال ایجاد تنش و تشنج است که البته سیاستی خطرناک می باشد که هیچ فایده ای بجز ناامنی برای این کشور به بار نیاورده است.


ظریف تأکید کرد: البته واضح است که دولت عربستان در شأنی نیست که جمهوری اسلامی ایران را تهدید کند.


وی درخصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر احضار سفیر ایران در پاکستان نیز گفت: گفتگوهای بسیار خوبی در پاکستان داشتیم و پاکستانی ها برای افزایش حضورشان در مناطق مرزی وعده کردند تا مانع حمله تروریست ها شوند.


ظریف با تأیید اظهارات رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح کشورمان درخصوص دفاع ایران در مقابله با تروریسم، تصریح کرد: گفتگوهای میان سفرا در تهران و پاکستان طبیعی است. لذا امیدواریم دولت پاکستان به وظایف خود به درستی عمل کند و مانع ارتباط تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران توسط اشرار از پاکستان شود.

خبرنگار و منتشرکننده: راضیه فراهانی

کد خبر: 766526

وب گردی

وب گردی