کنترل تمامی کالاهای وارداتی سلامت محور الکترونیکی شد

کنترل واردات تمامی محصولات خوراکی، آرایشی و بهداشتی با تکمیل سامانه مشترک گمرک و سازمان غذا و دارو الکترونیکی شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ ️این اقدام به دنبال تکمیل بانک اطلاعات واردکنندگان و تولیدکنندگان در سامانه جامع گمرکی صورت گرفت و از این پس تبادل اطلاعات واردات تمامی محصولات سلامت محور میان گمرک و سازمان غذا و دارو، کاملا الکترونیکی و از طریق سامانه جامع گمرکی و سامانه غذا و داروصورت می‌گیرد.

️طبق توافق گمرک ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر واردات مواد خوراکی، آرایشی و بهداشتی، سامانه مشترکی در گمرک و سازمان غذا و دارو جهت ارتباط TTAC غذا و دارو و EPL گمرک راه‌اندازی شده که شفافیت و سلامت بیشتری را دراین حوزه به دنبال دارد.

️با کمک این سامانه، تاریخ تولید و انقضای واقعی کالا، قاچاق یا مورد تایید و همچنین اصل یا تقلبی بودن جنس مورد نظر خود مشخص می‌شود.

️برای واردات کالای خوراکی، آرایشی و بهداشتی فرد واردکننده علاوه بر ثبت سفارش در پنجره تجارت فرامرزی باید در سامانه سازمان غذا و دارو موسوم به TTAC هم ثبت تا تاییدات لازم برای ورود محصول مورد نظر گرفته شود.

بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، گمرک تنها کالاهایی را ترخیص می‌کند که از طریق این سامانه ثبت و مجوز ترخیص آن‌ها صادر شده باشد.

️نظارت بر زنجیره تامین، توزیع، عرضه محصولات سلامت محور (دارو و فراورده‌های طبیعی گیاهی و سنتی، غذا، آرایشی و بهداشتی و تجهیزات و ملزومات پزشکی) در سطح کشور، ایجاد نظام رهگیری و ردیابی محصولات سلامت محور در طول زنجیره، ایجاد نظام پایش و کنترل کیفی و کمی محصولات سلامت محور براساس آمایش سرزمین در کلیه سطوح و ایجاد سیستم واکنش سریع و فراخوان محصولات نامنطبق در سراسر کشور در کلیه سطوح از اهداف این سامانه مشترک گمرک و سازمان غذا و دارو است.

در این راستا، علی معقولی - مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک - به تازگی طی بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی اعلام کرد که تمامی اطلاعات تولیدکنندگان و واردات کنندگان محصولات سلامت محور در سامانه‌های گمرک و غذا و دارو ثبت شده و از این پس تبادل اطلاعات تمامی تولیدکنندگان و مواد اولیه و تسهیلات گمرکی به محصولات سلامت محور هم در چارچوب این سامانه‌ها صورت می‌گیرد و تفاهم نامه قبلی از دستور کار خارج می‌شود.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:

402

کد خبر: 766543

وب گردی

وب گردی