ترکیه: اقدام آمریکا در مسلح کردن کردهای سوریه "غیر قابل قبول" است

معاون نخست‌وزیر ترکیه گفت تصمیم آمریکا در مسلح کردن نیروهای کرد سوریه که از نظر آنکارا "تروریست" هستند، "غیر قابل قبول" است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ واکنش نورالدین جانیکلی، معاون نخست‌وزیر ترکیه به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا است که با مجهز کردن نیروهای سوریه دموکراتیک تحت رهبری کردها به سلاح‌های سنگین‌تر موافقت کرده است.

هدف از تامین سلاح برای کردها،‌ کمک‌ نیروهای مذکور در آزادسازی رقه سوریه است. ترکیه تاکید دارد که این گروه از کردهای سوریه موسوم به ی‌پ‌گ که رکن اصلی نیروهاست، شاخه سوری حزب کارگران کردستان ترکیه یا همان پ.ک.ک است.

ترکیه، آمریکا و سایر متحدان غربی آن پ.ک.ک را گروه تروریستی در نظر می‌گیرند.

روزنامه حریت امروز (چهارشنبه) به نقل از معاون نخست‌وزیر ترکیه نوشت: ایالات متحده از طریق نیروهای کرد سوریه هر نوع کمکی را برای پ.ک.ک فراهم می‌کند.

این مقام ترکیه‌ای با ابراز امیدواری نسبت به اینکه واشنگتن از تصمیم خود منصرف شود، گفت: این حقیقت ندارد که بگوییم جنگ علیه داعش تنها از طریق نیروهای کرد سوریه موفق می‌شود. ترکیه نمی‌تواند حمایت آمریکا از این گروه را بپذیرد.

معاون نخست‌وزیر ترکیه همچنین در مصاحبه با اهابر تاکید کرد: ما نمی‌توانیم حضور سازمان‌های تروریستی را که آینده کشور ترکیه را تهدید می‌کنند، قبول کنیم. امیدواریم دولت آمریکا از این تصمیم "غلط" عقب‌نشینی کند. چنین سیاست‌هایی سودمند نیست. شما نمی‌توانید همان سمتی باشید که سازمان‌های تروریستی هستند.

از سوی دیگر یک مقام ارشد کردهای سوریه با استقبال از تامین سلاح‌های سنگین‌تر گفت، این اقدام به مشروعیت بخشی به نیروهای کرد کمک می‌کند. الهام احمد، ‌از مقام‌های ارشد دفتر سیاسی نیروهای سوریه دموکرات به آسوشیتدپرس گفت: معنای این تصمیم آن است که این نیروها برای آزادسازی رقه تعیین شده‌اند.

منبع: ایسنا

306/300

کد خبر: 766544

وب گردی

وب گردی