گام بلند وزارت امور خارجه در تامین حق‌آبه تالاب هامون/حق‌آبه هیرمند و هامون باید تأمین شود

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر تقویت دیپلماسی محیط‌زیست، گفت: تلاش وزارت امور خارجه برای تدوین چارچوب قانونی بین ایران و افغانستان در تامین حق‌آبه تالاب هامون تاثیر بسیار دارد.

به گزارش ایسکانیوز، علی محمد شاعری در واکنش به چارچوب‌بندی بین کشور ایران و افغانستان در حوزه آب و محیط‌زیست و تامین حق‌آبه هیرمند و هامون،گفت: دیپلماسی محیط‌زیست در کشورهای دیگر یکی از موضوعات مهم و تاثیرگذار در روابط بین‌الملل است، هم اکنون با پدیده‌های نوظهوری مانند ریزگردها، خشکی تالاب‌ها، حق‌آبه‌های مرزی، تبادل گونه‌های گیاهی و جانوری، جلوگیری از آلودگی آبهای مرزی مانند خلیج فارس و دریای عمان و دریای خزر و پدیده تغییر اقلیم روبه رو هستیم.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: محیط‌زیست دارای یک مرز مشخصی نیست و متاسفانه به یک چالش جهانی تبدیل شده به نوعی که آثار مخرب محیط‌زیست ایران در محیط‌زیست کشورهای دیگر چون افغانستان و عراق و بالعکس تاثیر دارد، کاهش لایه اوزون و تغییر اقلیم یکی از این موارد است.

وی ادامه داد: معاهده جهانی برای کنترل آسیب های زیست محیطی لازم است همانگونه که کنوانسیون‌‌هایی چون کیوتو پیش از این منعقد شده است، بنابراین رویکرد دیپلماسی محیط‌زیست باید در وزارت امور خارجه به صورت بسیار جدی و با اولویت تعقیب شود به خصوص در شرایطی که پیش از این در این زمینه اقدامات فعالی مشاهده نشده است.

شاعری با انتقاد از بی‌توجهی وزارت امور خارجه در برخورد با کشورهای همسایه در مقابله با پدیده ریزگردها، گفت: دولت ترکیه حق‌آبه کشور عراق را کاهش داده لذا خشکی رودخانه‌ها و تالاب های مهم عراق سبب تبدیل آنها به کانون ریزگرد شده که کشور ما را هم تحت تاثیر قرار داده است، با این حال رویکردی که قرار است در ارتباط با توسعه روابط با کشور افغانستان بسیار مناسب و مفید خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هامون به علت عدم تامین حق آبه رودخانه مرزی هیرمند از سوی کشور افغانستان خشک شده، لذا شرایط زیستی مردم سیستان و بلوچستان و بخشی از مردم افغانستان و حتی پاکستان دچار مشکلاتی شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت امور خارجه باید با سرعت بسیار این قرارداد را منعقد تا اقدامات لازم عملیاتی شود، در واقع اقدام انجام گرفته از سوی وزارت امور خارجه گام بسیار مهمی در زمینه احیا تالاب هامون خواهد بود.

به گزارش خانه ملت، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تشریح اهداف و دستاوردهای سفر یک روزه ظریف به افغانستان، گفت: از مدت‌ها پیش مقامات دو کشور در تماس‌ها و رایزنی‌های متعدد تلاش‌هایی را برای تدوین یک چارچوب مشخص جهت تحکیم روابط راهبردی مورد پیگیری قرار داده بودند. در این چارچوب موضوعاتی مانند منابع طبیعی و محیط زیست در راستای تامین حق‌آبه هامون مورد بحث و تبادل نظر کارشناسان دو کشور قرار گرفت.

302/302

کد خبر: 766612

وب گردی

وب گردی