دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان می تواند به قطب روان شناسی تبدیل شود

مشاور عالی و معاون نظارت حرفه‌ای و امور کمیسیون‌های سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور که به عنوان سخنران اصلی در جشن فارغ التحصیلی 130 دانش آموخته کارشناسی ارشد روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان حضور یافت گفت: دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان می‌تواند به قطب روان شناسی تبدیل شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد حاتمی با تبریک روز روان شناس، از اقدامات ارزنده دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان در رشد و توسعه رشته روان‌شناسی قدردانی کرد و گفت: روان‌شناسی و مشاوره در ایران در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

مشاور عالی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور به سابقه درخشان روان‌شناسی در ایران اشاره کرد و گفت: در ایران از 1500 سال پیش از اختلالات روانی به عنوان بیماری نام برده شده است ولی در همان زمان، اروپا و آمریکا، بیماران روانی را به حاشیه رانده و حتی به بند می کشیدند.

معاون نظارت حرفه‌ای و امور کمیسیون‌های سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، رشد روان شناسی در کشورهای اروپایی و آمریکای را از 200 سال پیش دانست و افزود: سابقه درخشان روان‌شناس در ایران را می‌توان در آثار ابن سینا، غزالی و شیخ طوسی یافت.

حاتمی، دهه 1340 را آغاز فعالیت آکادمیک و دانشگاهی رشته روان‌شناسی در ایران دانست و گفت: رشته روان‌شناسی به عنوان یکی از پرطرف‌دارترین رشته‌های دانشگاهی ایران به شمار می‌رود.

مشاور عالی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور از وجود 206 هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل روان‌شناسی و مشاوره در جهان و ایران خبرداد و گفت: تاسیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در سال1382 موجب هویت دادن و ساماندهی به این رشته شد.

وی، فارغ‌التحصیلی 550 نفر در مقطع کارشناسی ارشد روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: طی سال‌های گذشته، نگاه جامعه به رشته روان‌شناسی تغییر کرده به طوری‌که در کشور ما تمامی اعضای خانواده از خدمات روان‌شناسی برخوردارند.

حاتمی، بهره‌مندی از خدمات روان‌شناسی و مشاوره را نیاز جامعه و خانواده‌ها برشمرد و گفت: خوشبختانه نگاه مسئولین هم نسبت به رشته روان‌شناسی تغییر کرده به گونه‌ای‌که مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه ششم، یکی از مصوبات خود را اجباری کردن مشاوره ازدواج و طلاق و تعیین بیمه همگانی خدمات روان شناختی در نظرگرفته است.

وی با تاکید براینکه براساس استانداردهای جهانی، حضور حداقل یک روان‌شناس در هر مدرسه الزامی است افزود: هم‌اکنون124 هزار مدرسه و واحد آموزشی در کشور مشغول به فعالیت است ولی تنها 20 هزار روان‌شناس و مشاور در حال حاضر در این مدارس فعالیت دارند و این بیانکر کمبود بیش از 100 هزار روان‌شناس در مدارس است.

مشاور عالی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور گفت: براساس استاندارد جهانی، هر 8 خانوار باید از خدمات روان‌شناسی و مشاوره‌ای بهره‌مند گردد ولی در کشور ما، هر 450 خانوار به این خدمات دسترسی دارند.

وی با تاکید بر اینکه تا قبل از قرن بیستم، بیماری‌های جسمی به عنوان یکی از مسائل به شمار می‌رفت افزود: از سال 1970 به بعد، بحث سلامت روان به عنوان یکی از اولویت‌های جامعه قرار گرفته به طوری‌که خیلی از بیماری‌های جسمی مانند، سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و .. ریشه در مسائل روانی دارد.

حاتمی، به اهداف، عملکرد و وظایف سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته و پس از برگزاری جشن بزرگ روز روان‌شناس در روز 9 اردیبهشت که با حضور بیش از 2500 روان‌شناس در تالار وحدت تهران برگزار شد، شاهد ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوب جامعه روان‌شناسان ایران بودیم.

مشاور عالی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، شهادت و جانبازی بالغ بر 10 نفر از روان‌شناسان را افتخاری برای جامعه روان شناسان کشور دانست و گفت: روان‌شناسی و مشاوره، هم اکنون به عنوان قدرتی در کشور ظهور کرده و آینده درخشانی خواهد داشت.

وی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی پیرامون سلامت روان را وظیفه روان‌شناسان دانست و گفت: روان‌شناسان و مشاوران باید با آگاهی دادن به مردم، جامعه را در برابر آسیب های‌روانی واکسینه و از بروز مشکلات جلوگیری کنند.

مشاور عالی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور افزود: در پیشگیری اولیه باید تلاش کرد تا 80 میلیون جمعیت کشور از آسیب های روانی مصون باشند.

معاون نظارت حرفه‌ای و امور کمیسیون‌های سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور گفت: در کشورهای پیشرفته جهان، 70 درصد بوجه سلامت صرف پیشگیری می‌شود ولی در کشور ما این سهم به کمتر از 10 درصد می‌رسد.

وی با تصریح به اینکه بودجه سلامت باید در پیشگیری هزینه شود گفت: نباید به افزایش بیمارستان‌ها افتخار کنیم، بلکه باید تلاش کنیم تا با آموزش مهارت‌های پیشگیرانه از بروز بیماری‌های جسمی و روانی جلوگیری شود.

حاتمی، ریشه بسیاری از مشکلات روانی را در تعارضات خانوادگی به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی برشمرد و گفت: با آموزش شیوه‌های فرزند پروری و مهارت‌های زندگی از بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد شد.

مشاور عالی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور از فوت بالغ بر 100 هزار نفر در سال به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی خبرداد و افزود: بیشترین مرگ و میر در کشور مربوط به بیماری‌های قلبی است به طوری‌که ریشه 99 درصد این بیماری به حالت‌های روانی بر می گردد.

معاون نظارت حرفه‌ای و امور کمیسیون‌های سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور از امضای تفاهم نامه همکاری با ریاست جمهوری نیز خبرداد و افزود: متولی صدور پروانه اشتغال، صرفا نظام روان شناسی و مشاوره کشور است و هرگونه فعالیت‌های حرفه‌ای روان‌شناختی و مشاوره باید برمبنای اصول و مقررات نظام باشد.

مشاور عالی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور گفت: براساس قانون نظام روان شناسی کشور، تا قبل از بهمن 1393، متقاضیان دریافت پروانه اشتغال با مدارک تحصیلی نامرتبط می‌توانستند پس از قبولی در یک آزمون علمی حرفه‌ای نسبت به دریافت پروانه اقدام کنند ولی بعد از بهمن 1393، صرفا کسانی می‌توانند پروانه اشتغال دریافت کنند که در دو مقطع تحصیلی در شاخه روان شناسی و مشاوره فارغ التحصیل شده باشند.

حاتمی در پایان سخنان خود، برای دانش آموختگان کارشناسی ارشد روان شناسی آرزوی توفیق کرد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی

204/201

کد خبر: 766622

وب گردی

وب گردی