پایتخت جوانان جهان اسلام در نیمه راه/ سند جامع شیراز اعلام نشد

در حالی که بیش از ۴ ماه از آغاز رویداد «شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام» می گذرد، هنوز شاهد اقدامی در خور با این موضوع مهم در حوزه جوانان نیستیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، همزمان با آغاز سال نو میلادی یک رخداد بزرگ در حوزه جوانان در کشورمان آغاز بکار کرد. رخدادی که به اعتقاد کارشناسان می تواند اتفاقی قابل توجه در این حوزه باشد و سرفصل جدید را در تمامی زمینه های مرتبط با جوانان کشورمان بگشاید.

شروع چنین رویدادی به ۳ سال پیش بر می گردد؛ زمانی که در دومین اجلاس عمومی مجمع جوانان سازمان کنفرانس اسلامی در اکتبر ۲۰۱۴ در استانبول و با حضور دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی و وزیر ورزش و جوانان ترکیه، برنامه پایتختی جوانان جهان اسلام توسط مجمع جوانان کنفرانس اسلامی ارائه شد و استانبول به عنوان اولین پایتخت جوانان جهان اسلام انتخاب شد.

در طول ۲ سال میزبانی استانبول از پایتختی جوانان جهان اسلام علاوه بر راه اندازی کمپ جوانان اقدامات زیاد دیگری هم انجام شد که هر کدام در جهت معرفی توانمندیهای شهر استانبول و در بعد دیگر کشور ترکیه به نخبگان جوان کشورهای اسلامی موثر بود.

الشاد اسکندر اف رئیس مجمع جوانان جهان اسلام در پایان میزبانی استانبول از این رویداد گفت: در ۲ دوره پایتختی استانبول با حضور جوانانی که در جوامع شهری نقش مدیریتی ایفا می کردند، برنامه های خوبی اجرا شد که می توان به جشنواره عکاسی و ایجاد کمپ جوانان جهان اسلام اشاره کرد .

اسکندر اف که به منظور آغاز میزبانی شیراز از پایتختی جوانان جهان اسلام به کشورمان آمده بود، گفت: در دوره گذشته جوانان جهان اسلام از رویدادهای مختلف در استانبول استقبال خوبی کردند و هزار ان نفر از جوانان جهان اسلام در برنامه ها مشارکت داشتند.

رضا حجتی مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با تقدیر از عملکرد مسئولان وزارت جوانان ترکیه در میزبانی از پایتختی جوانان جهان اسلام گفت: شهر استانبول در سال ۲۰۱۶ به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام برگزیده شده بود و طی این مدت برنامه های متنوعی از سوی مسئولان شهری استانبول در حوزه جوانان جهان اسلام برگزار شد.

وی با مثبت ارزیابی کردن این اقدامات افزود: عملکرد مثبت استانبول سبب شد که مجمع جوانان جهان اسلام تصمیم به ادامه این رویداد بگیرد و از همان زمان اقدامات کشورمان برای گرفتن میزبانی آغاز شد.

حجتی در مورد انتخاب شیراز به عنوان میزبان پایتختی جوانان جهان اسلام تاکید کرد: مقرر شده است که کشورها شهری غیر از پایتخت خود را معرفی کنند و به همین دلیل با توجه به سابقه تمدنی و فرهنگی شیراز، تصمیم بر این شد که این شهر به عنوان میزبان پایتختی جوانان جهان اسلام معرفی شود.

با انتخاب شیراز به عنوان میزبان این رویداد بزرگ برای سال ۲۰۱۷ ارائه برنامه های ویژه این سال مورد توجه مسئولان استانی و وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت. اگرچه میزبانی شیراز به طور رسمی همزمان با آغاز سال نو میلادی شروع شد اما به دلیل همزمانی به درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، مراسم رسمی آغاز میزبانی با یک ماه تاخیر و در نیمه بهمن ماه برگزار شد. مراسمی که با حضور مسئولان ارشد کشورمان، مسئولان مجمع جوانان جهان اسلام و مسئولان محلی استان فارس برگزار شد و حاشیه های مختلفی هم بر آن وارد شد؛ تا جایی که امام جمعه شیراز و حتی دادستان کل کشور در مورد این حواشی اظهار نظر کردند.

اهداف پایتختی جوانان جهان اسلام

از سوی مجمع جوانان جهان اسلام، اهداف اصلی پایتختی جوانان جهان اسلام، پرورش و گسترش تنوع میان فرهنگ ها و تمدن ها، شناخت بهتر از یکدیگر به عنوان اعضای جوان کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی، برقراری اتحاد میان جوانان کشورهای مختلف عضو سازمان همکاری-های اسلامی و ایجاد حس همبستگی، تقویت پیوندها و روابط برادرانه و گسترش روحیه وحدت، ایجاد یک پلتفرم برای جوانان جهت معرفی و گسترش فرهنگ ها و سنن، ایجاد مهارت های ارتباطی و گسترش آن در سطوح بین المللی، کسب تجربیات زنده از پیشرفت، آموزش، سرگرمی، ورزش، هنر و نیز شرکت در دیگر رشته ها معرفی شده است و قرار است این پایتختی بلندگوی بیان مطالبات و همبستگی میان جوانان باشد.

مدیرکل مشارکت های اجتماعی جوانان نیز در گفتگو با مهر، در مورد اهداف این رویداد گفت: افزایش تعامل و مراودات میان جوانان کشورهای اسلامی مهترین هدف این رخداد است و برنامه ها باید در این راستا انجام شود.

همچنین محمدرضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هم در خصوص اهداف این رویداد به مهر گفت: ارائه طرح ها و برنامه های سازمانهای مردم نهاد جوانان و بهره گیری از این برنامه ها از جمله اهداف ما در برگزاری رویداد شیراز است و سازمان های مردم نهاد باید بتوانند با استفاده از این رخداد، نقش و جایگاه و طرحهای خود را در جمع جوانان کشورهای اسلامی بیان کنند. انتخاب شیراز به عنوان پایخت جوانان جهان اسلام یک فرصت بزرگ است که باید با برنامه ریزی صحیح در جهت معرفی هر چه بهتر کشورمان به جهانیان بهره برداری شود.

این اظهار نظرها در حالی مطرح شد که با گذشت ۴ ماه از میزبانی شیراز، هنوز شاهد اقدامی درخور بزرگی این رویداد انجام نشده است. حتی احداث کمپ جوانان که یکی از وعده های مسئولان وزارت ورزش و جوانان برای گرفتن میزبانی پایتختی جوانان جهان اسلام بود در هاله ای از ابهام قرار دارد. مدیرکل مشارکت های اجتماعی جوانان در مهر ماه وعده احداث کمپ جوانان شیراز را داد و رستمی معاون ساماندهی امور جوانان نیز در در آبان ۹۵ با تایید این خبر گفت: برای تحقق ارتباط سازمانهای مردم نهاد با دیگر کشورهای اسلامی، درصدد راه اندازی اولین کمپ رهبران جوان ایرانی در شیراز هستیم و آن را تا پایان دولت یازدهم اجرایی خواهیم کرد.

ضعف برنامه ریزی و اطلاع رسانی یک رویداد بین المللی

در حالی که شیراز در آستانه میزبانی پایتختی جوانان جهان اسلام قرار داشت، مسئولان وزارت ورزش و جوانان ارائه برنامه های ویژه سال ۲۰۱۷ برای این میزبانی را به برگزاری جلسات با حضور مسئولان ستادی در وزارتخانه و مسئولان استان فارس منوط کرده بودند و حالا با برگزاری ۲ جلسه از شورای سیاستگذاری «شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام» هنوز برنامه مدونی برای این رخداد بین المللی معرفی نشده است.

همچنین کامیاب، مدیر کل ورزش و جوانان استان فارس که متولی اصلی برگزاری رویداد شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام است، پس از برگزاری دومین جلسه سیاستگذاری گفت: تمامی برنامه های پیش بینی شده در قالب یک سند جامع تجمیع شده است که پس از اعلام نظر مسئولان ستادی آماده اجرا خواهد شد. همچنین در گام اول پیش بینی یک جشنواره عکس شیراز را داریم که اطلاعات کامل آن به زودی در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت. این در حالی است که با گذشت حدود یک ماه از این جلسه هنوز هیچ برنامه ای به صورت مدون از اقدامات پیش روی پایتختی جوانان اسلام ارائه نشده است.

سید ناصر نوربخش از فعالان مدنی و سازمانهای مردم نهاد با اشاره به اقدامات پایتخت جوانان جهان اسلام در سال ۲۰۱۶ به مهر گفت: در شرایطی که در دوره قبل و در استانبول صدها هزار نفر از جوانان جهان اسلام در رویدادهای مختلف این شهر شرکت کردند و گزارش ها نشان می دهد که بالغ بر ۸ میلیون نفر در برنامه ها مشارکت یا از این برنامه ها استقبال کردند، اقدامات انجام شده در کشورمان هنوز با جایگاه این موقعیت فاصله دارد.

مسئول اجرایی طرح اتاق کارآفرینی مدارس به خبرنگار مهر، افزود: در مدت سپری شده از میزبانی کشورمان هنوز ارتبط منسجمی با سمنهای فعال برقرار نشده این در حالی است که باید روند اجرایی و برنامه ها حول محور سازمانهای مردم نهاد طراحی شود.

از سوی دیگر اطلاع رسانی ضعیف در خصوص اقدامات انجام شده و برنامه های پیش روی شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام سبب شده است تا بازنمایی این مهم در رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی به فراخور بزرگی آن انجام نشود؛ به طوری که در گفتگو با جوانان در می یابیم بسیاری از جوانان که مخاطب اصلی این رویداد هستند، حتی برخی سازمان های مردم نهاد از اجرای برنامه های این رخداد بین المللی اظهار بی اطلاعی کنند.

به نظر می رسد، در ماه‌های باقی مانده تا پایان سال ۲۰۱۷، لازم است همه مسئولان و دست اندرکاران اجرایی این رویداد، علاوه بر طراحی برنامه های متنوع، اقدام موثری هم در راستای اطلاع رسانی اقدامات انجام دهند.

دریافت و انتشار:نیوشا یعقوبی

701/701

کد خبر: 766679

وب گردی

وب گردی