وزارت بهداشت برای هر گونه نظارتی بر منابع طرح تحول سلامت آمادگی دارد

​معاون برنامه ریزی،‌ هماهنگی،‌ حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت گفت: روز گذشته نمایندگان مجلس با هوشمندی کامل و رای قاطع یعنی با 63 درصد آراء ، با  تقاضای تفحص از طرح تحول نظام سلامت مخالفت کردند و  باعث دلگرمی تلاشگران عرصه سلامت شدند .

به گزارش ایسکانیوز، مهندس طاهر موهبتی با بیان این مطلب گفت: سه تحقیق و تفحص در فاصله دو سه ماه گذشته در مورد نحوه اختصاص و توزیع منابع در طرح تحول نظام سلامت، نحوه اجرا و عملکرد طرح تحول نظام سلامت و عملکرد سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت از سوی برخی از نمایندگان مجلس ارایه شده بود .

وی با اشاره به به زمان بر بودن طبیعت تحقیق و تفحص ها، افزود: این تحقیق و تفحص ها به کمیسیون بهداشت رفت و در آنجا گروهی به ریاست آقای قاضی پور که از طراحان اصلی طرح تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت بود تشکیل شد و ما در سه مرحله گزارشهای دقیقی از منابع طرح تحول سلامت و چگونگی هزینه کرد و نیز عملکرد این طرح به کمیسیون بهداشت مجلس ارایه دادیم.

مهندس موهبتی با تاکید بر این که تحقیق و تفحص از ابزار شفاف سازی است، یادآور شد: همه ادوار مجلس مخالفتی با انجام تحقیق و تفحص ندارند و طبیعتا به انجام آن رای مثبت می دهند ولی نمایندگان مجلس به دلیل تلاشهایی که در عرصه سلامت صورت گرفته است و براساس گزارشهایی که در خصوص این طرح ارایه شده است به انجام تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت رای منفی دادند.

وی به گزارش سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان در صحن علنی امروز مجلس پیرامون طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: براساس این گزارش، اجرای طرح تحول سلامت رضایتمندی 70 تا 80 درصدی مردم را در پی داشته است. همچنین این طرح در مقاطع مختلف از سوی مقام معظم رهبری مورد حمایت قرار گرفته است و ایشان به تداوم این طرح تاکید نموده اند.

مهندس موهبتی به نقل از سخنگوی کمیسیون بهداشت که در صحن علنی، گزارش کمیسیون مذکور را ارایه می کرد افزود : بر اساس گزارش روز گذشته دیوان محاسبات کشور در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، 97 درصد منابع طرح تحول سلامت در چهارچوب مقررات و اهداف مورد نظر هزینه شده و 3 درصد مابقی نیز بنابر اختیارات هیاتهای امناء هزینه شده است که نتایج این گزارش برای عملکرد تلاشگران عرصه سلامت جای افتخار دارد.

معاون برنامه ریزی،‌ هماهنگی،‌ حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت همچنین به دیگر دستاوردهای اجرای طرح تحول سلامت براساس گزارش سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پرداخت و گفت: در حوزه زیرساختی اقدامات ارزشمندی در حوزه سلامت صورت گرفته است؛ در طول اجرای این طرح 22 هزار تخت بیمارستانی راه اندازی شده است، مراکز جامع خدمات سلامت و نیز خانه های جدید بهداشت احداث شده اند. مردم مناطق حاشیه نشین تحت پوشش خدمات سلامت قرار گرفته اند . حفاظت مالی مردم و کاهش هزینه های درمانی نیز از دیگر برکات اجرای این طرح بوده است به نحوی که امروز، مردم در مناطق شهری 6 درصد و در مناطق روستایی 3 درصد هزینه های درمانی را در بخش دولتی پرداخت می کنند.

وی افزود: اجرای این طرح نتایج خوبی را برای مردم داشته است و رضایت ارزشمندی در مردم و به خصوص در مناطق محروم ایجاد کرده است.

معاون برنامه ریزی،‌ هماهنگی،‌ حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت افزود: در دو مرحله، مجلس محترم و در دو ماه پیش 243 نماینده از طرح تحول سلامت حمایت کردند.

مهندس موهبتی تصریح کرد: روز گذشته نمایندگان مجلس با هوشمندی کامل و رای قاطع یعنی با 63 درصد آراء ،با تقاضای تفحص از طرح تحول نظام سلامت مخالفت کردند.

وی در عین حال یاد آور شد: معمولا طرحهای تحقیق و تفحص در مجلس شورای اسلامی رای می آورد چون کسی با شفاف سازی مخالفتی ندارد.

معاون برنامه ریزی،‌ هماهنگی،‌ حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: البته ما به عنوان وزارت بهداشت آماده ایم تا هر گونه نظارتی را بپذیریم و شخص وزیر بهداشت نیز علاوه بر نظارتهای داخلی بر مجموعه، با دیوان محاسبات کشور جلساتی را برای شفاف سازی منابع این طرح داشته و دارند.

بر اساس گزارش وبدا، مهندس موهبتی در ادامه با بیان این که طبیعنا هر گونه کارهای بسیار بزرگ می تواند با اشکالاتی همراه باشد ، به تشکیل شورای راهبردی طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: این شورا اخیرا برای بررسی و رفع اشکالات و ساماندهی این طرح تشکیل شده است .

معاون برنامه ریزی،‌ هماهنگی،‌ حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت در ادامه رای قاطع نمایندگان مجلس در مخالفت با تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت را باعث دلگرمی تلاشگران عرصه سلامت در اقصی نقاط کشور دانست و با بیان این که این مجلس ، مجلس سلامت می باشد، از حمایتهای نمایندگان مجلس از حوزه سلامت قدردانی کرد و گفت: باید این حمایتها را قدر بدانیم .

دریافت کننده و انتشار:نیوشا یعقوبی

701/701

کد خبر: 766693

وب گردی

وب گردی