میرسلیم: قبل از هر چیز باید به فکر اشتغال بود

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: مشکل بیکاری اهمیت بیشتری نسبت به تورم دارد، زیرا بیکاری به مفاسد اقتصادی، ناهنجاری های اجتماعی و نا امنی می انجامد و همه این موارد موجب تضعیف ارکان جامعه می شود.

به گزارش ایسکانیوز، مصطفی آقامیرسلیم در برنامه پرسش ٩٦ که ساعت ١٨ عصر امروز (پنجشنبه) از شبکه چهار سیما به مدت یک ساعت پخش شد، به پرسش های مجری برنامه پاسخ داد.

میرسلیم درباره حل بیکاری و اشتغال پایدار گفت: مسئله اشتغال از انتهای دولت دهم ظاهر شد و شدت و اهمیت و سختی هایش رخ نمود و در دولت یازدهم تشدید شد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سریع ترین روش این است که بسیاری از کارگاه ها که فعال بودند اما به خاطر برخی موانع اداری، مانع ادامه فعالیت آنها شده اند را با رفع موانع قانونی و برخی مقررات، احیا کنیم و افرادی را که در این کارگاه ها و مراکز مشغول بودند به کار بازگردانیم.

وی ادامه داد: این موارد نیاز به سرمایه گذاری مجدد ندارد چراکه سرمایه موجود است و باید سرمایه گذاری هایی که پیش از این انجام گرفته و راکد مانده است را احیا کرد.

میرسلیم افزود: برخی از بنگاه ها و کارگاه ها فعال هستند اما بهره وری کافی ندارند که دولت می تواند مشوق هایی ایجاد کند و به آنها بگوید در صورت افزایش بهره وری یارانه دریافت می کنند.

وی اضافه کرد: برخی مشاغل مادر هستند و در کنار آنها می توان مشاغل فرعی دیگر ایجاد کرد تا اشتغال شکوفا شود به بیانی دیگر اگر کارخانه ای افزایش بهره وری داشته باشد این موضوع می تواند به مشاغل حاشیه ای آن نیز سرایت یابد.

** تورم سه تا چهار درصدی مقبول است

میرسلیم درباره تورم گفت : تورم بیمارگونه که ساعت به ساعت نرخ ها را تغییر می دهد،‌ شرایط اقتصادی کشور را مختل می کند و ویرانگر است اما تورم سه تا چهار درصدی در هر کشوری که به دنبال توسعه و پیشرفت اقتصادی است، باید وجود داشته باشد تا انگیزه فعالیت را شکل دهد و منطقی، معقول و مقبول صاحبنظران اقتصادی است.

** احقاق حقوق ملت شعار اصلی میرسلیم

میرسلیم درباره شعار تبلیغاتی خود گفت: شعار تبلیغاتی من بر مبنای احقاق حقوق مردم است، بدین معنا که مردم حقوقی داشته اند که تاکنون احقاق نشده که ما آنها را پیگیری و احقاق می کنیم.

وی ادامه داد: درقانون اساسی حقوقی ذکر شده است که البته آرمانی و متعالی است از جمله حق مسکن،‌ شغل، ‌بهداشت و درمان، تامین اجتماعی و آزادی های سیاسی و در طی 38 سال گذشته دولت های پیشین هم موفقیت هایی برای احقاق این حقوق داشته اند اما کامل نبوده و ابتدا باید کارهایی درجهت احقاق این حقوق انجام گیرد.

میرسلیم گفت: حقوق مردم در وصیت نامه اما راحل نیز آمده است اما 80 درصد از مفاد آن وصیت نامه انجام نشده ست که باید به آنها توجه شود.

وی اظهار کرد:‌ بیست سال گذشته پیشنهادهایی از سوی مجمع تشخیص مصلحت، تقدیم مقام معظم رهبری شده است که ایشان اصلاح نموده اند و به عنوان سیاست های کلی از سوی ایشان ابلاغ شده است و بندهای آن تکلیف ما را برای برنامه ریزی مشخص می کند اما تقریبا 95 درصد از این 1300 بند در اجرا موفق نبوده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه کوشش های مثبت و مفید گذشتگان را نفی نمی کنیم، افزود: امروز باید با کمک مردم با راستی و درستی و به دور از تزویر، حقوق مردم را احقاق کنیم.

میرسلیم گفت: در دولت من مدیران باید دارای دانش مدیریت و تخصص لازم باشند و تجربه مفید داشته باشند تا به درستی امور انجام گیرد و وزرا و مسئولان باید دارای وجدان اخلاقی باشند تا کارمندان و کارشناسان نیز از آنان تبعیت کنند و از این طریق حقوق مردم احقاق شود.

** خانواده بر مبنای درایت شکل گیرد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره ازدواج گفت: در جامعه معتدل باید به شکل طبیعی برآورنده نیاز جوانان باشیم و نباید آن را معطل نگه داریم و موکول به مسائل دیگر از جمله تامین شغل و همه امکانات کنیم.

میرسلیم اظهار کرد: جوانی که ازدواج نکرده باشد، گرفتار تهدیدات فرهنگی – اجتماعی می شود و جوان متاهل در صحنه اشتغال و تحصیل رفتار معتدل تر و صحیح تر خواهد داشت.

وی اضافه کرد: دولت با وام 10 یا 20 میلیونی نمی تواند مشکل ازدواج جوانان را حل کند، بلکه راه حل این است که کمک به جوانان از طریق صندوق های قرض الحسنه که در هر محله ای توسط امنای آن محل اداره می شود، تسهیلات و شرایطی فراهم آید که متاسفانه از این موضوع غافل شده ایم البته در برخی جاها به طور خودجوش این اقدام پسندیده انجام می شود.

میرسلیم با اشاره به اینکه شکاف نسلی میان جوانان و خانواده ها زیاد شده است گفت: جوانان امروز کمتر از نصایح بزرگان بهره می برند و بهتر است تا بنیادهای مشاوره ای به وجود آید تا آنان از ابتدا انتخاب درست و صحیح داشته باشند و از اول سنگ بنای خانواده محکم گذاشته شود و خانواده بر مبنای درایت شکل گیرد.

وی با تاکید بر اینکه خانواده نهاد مقدسی است، افزود: در چنین شرایطی می توان انتظار داشت که خانواده ها اقدام به فرزند آوری کنند و با کاهش نرخ جمعیت مواجه نمی شویم.

میرسلیم با اشاره به تهدیدات فرهنگی بنیان خانواده گفت: از زمانی که موضوع شبیخون فرهنگی مطرح شد تا کنون که این تهدیدات در فضای مجازی،‌ شبکه های اطلاع رسانی و ماهواره ها ادامه دارد، ‌اقداماتی در جهت تضعیف نهاد خانواده درحال انجام است و سعی بر از بین بردن تقدس نهاد خانواده را دارند که باید در مقابل این تهدیدات از طریق اجرای برنامه های فرهنگی ایستادگی کرد.

وی درباره رفع تهدیداتی که متوجه خانواده است،‌ گفت: یکی از کارهای خوب صدا و سیما این است که می تواند برنامه های جذاب تولیدات کشورهای دیگر را که با فرهنگ ما منطبق است،‌استفاده کند مثلا ژاپن در این زمینه به خوبی کار کرده است.

** استفاده از فضای مجازی را نفی نمی کنیم

میرسلیم گفت: استفاده از فضای مجازی را نفی نمی کنیم چرا که امروزه شیوه های اطلاع رسانی 30 سال پیش منسوخ است و باید از این ابزار های نوین بهترین استفاده را برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی کرد و حتی صدا و سیما هم می تواند با انتخاب مکمل هایی در فضای مجازی ضریب نفوذ خود را افزایش دهد.

وی فضای مجازی را فرصتی برای ایجاد اشتغال و خدمت رسانی دانست و افزود: فضای مجازی امکانی برای اشتغال و خدمت رسانی است و ما نباید خود را از آن محروم کنیم.

میرسلیم به یکی دیگر از فواید فضای مجازی اشاره کرد و گفت:‌ از طریق فضای مجازی و شبکه های اطلاع رسانی امکان نظارت عمومی فراهم می شود و مسئولان باید بدانند اگر خطا و یا اشتباهی مرتکب شوند از طریق همین ابزارها اطلاع رسانی می شود و مدام در معرض نظارت مردم قرار دارند.

** 3 راه حل برای مقابله با سیاست های خصمانه آمریکا

میرسلیم برای مقابله با سیاست های خصمانه و تهدیدات و زورگویی های آمریکا سه راه حل به ترتیب اهمیت مطرح کرد و گفت: راهبرد اول تجهیز و تقویت بنیه دفاعی کشور به لحاظ علمی، پژوهشی و تدارکاتی است و باید در زمینه اقتدار خود از هیچ کوششی دریغ نکنیم که در زمینه صنایع دفاعی فعالیت های خوبی انجام شده است و نیروها مهارت های بسیار خوبی به دست آورده اند و امریکا می داند که اگر بخواهد وارد صحنه شود، برایش بسیار گران تمام می شود. بنابراین رجز می خواند و جرات اقدام ندارد.

وی ادامه داد: اگر ما نیت خود را خالص کنیم، مطمئن باشیم که دست خداوند پشت سر ما هست و نمونه آن واقعه طبس بود که در آن روزگار ما امکانات نداشتیم و امریکا حمله کرد و زورگویی خود را به مرحله عملیات رساند اما پوزه اش بر خاک مالیده شد.

میرسلیم درباره راهبرد دوم برای مقابله با زورگویی های آمریکا افزود: ما باید ندای صلح طلبی و عدم ستیزه جویی خود را از طریق کشورهای دوست به گوش امریکایی ها برسانیم البته اگر گوش شنوایی باشد تا آنها بدانند نیت جمهوری اسلامی ایران این است که در دنیا بشریت در آرامش باشد.

وی اضافه کرد: ما برای مشکلاتی که آنها آفریدند از جمله با شکل دادن حکومت غاصب اسرائیل،‌ از سی سال گذشته راه حل مردم سالارانه دادیم که چگونه حق مردم فلسطین در چارچوب قواعد مردم سالاری ادا می شود و اکنون هم اگر در اختیار ما بگذارند در کوتاه ترین زمان می توانیم موجب شکل گرفتن صلح و آرامش را با احقاق حق مردم مظلوم فلسطین برقرار کنیم.

وی درباره راهبرد سوم گفت: در سال های اخیر جمهوری اسلامی ایران در مقابله با جریانات تکفیری،‌داعش و القاعده کوشش های بسیاری داشته وشهدای بسیار داده است و خدمت بزرگی به همه کشورها از جمله امریکا داشته ایم که آمریکایی ها باید قدرشناس این فداکاری ها و اهتمام جمهوری اسلامی باشند که اگر این کوشش ها نبود،‌ ناامنی در اروپا و امریکا بیشتر شده بود.

میرسلیم اظهار کرد: پنج هزار پزشک فوق تخصص و 150 هزار مدیر ایرانی وطن دوست در امریکا زندگی می کنند که زورگویی به ایران یعنی دلسرد کردن آنان و در واقع امریکایی ها با این کار منافع خود را نادیده می گیرند، چون فعالیت های ایرانیان مقیم امریکا برای امریکا ارزنده است بنابراین اگر به فکر منافع خود هم باشند باید از این رجزخوانی ها دست بردازند.

** برای مسکن ارزان، روش های مهندسی دقیق داریم

میرسلیم درباره تامین مسکن برای دهک های پایین جامعه گفت: روش مناسب تامین مسکن برای محرومان این است که موضوع ارزش دادن به زمین و خاک را به عنوان یک عامل بازدارنده حذف کنیم و زمین را دولت و سازمان زمین شهری در جای مناسب خود در حاشیه شهرها با پیش بینی رایط شهرسازی در نظر گیرد تا زمین مجانی و یا در حد هزینه هایی برای آماده سازی زیرساخت ها در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برای مسکن ارزان، روش های مهندسی دقیق داریم، افزود: مسکن ارزان به معنای مسکن بی کیفیت نیست بلکه با استفاده از طراحی های درست و مصالح پیش ساخته بتوانیم مسکن مناسب و آبرومندانه غیر تجملی برای نیازمندان دهک پایین فراهم کنیم.

میرسلیم اظهار کرد: روش اجاره به شرط تملیک نیز روشی است تا افراد صاحب خانه شوند و به تدریج اجاره ای که پرداخت می کنند، ‌صاحب خانه شوند چون در اینجا نباید سودی در میان باشد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: زمین ارزان، طراحی مهندسی و استفاده مناسب از مصالح و روش صحیح اقتصادی برای اجاره به شرط تملیک اقشار کم درآمد و محروم می تواند در زمینه مسکن موثر باشد.

** منتقدان غیر صادق خائن به مردم می شوند

وی در پاسخ به این سوال که چقدر توان همکاری با منتقدان خود را دارید، اظهار کرد: به اتکای نقد مشفقانه منتقدان می توان به کمال نزدیک شد و نقد کارعملی و دقیقی است که سازنده، مشفقانه و دلسوزانه باید باشد نه اینکه از سر تخریب انجام گیرد که در این صورت دیگر انتقاد نیست بلکه از نظر قانونی هم قابل پیگیری است.

میرسلیم با بیان اینکه همواره از سر دلسوزی انتقادهایی را مطرح کرده ام، گفت: همیشه با احترام نقادی دلسوزانه داشته ام و نقد و استفاده از نظریات منتقدان راهی برای اصلاح است و چه کسی می تواند ادعا کند، کامل است بنابراین منتقدان باید با روش درست و با درنظر داشتن اخلاق نقد کنند چرا که منتقدان غیر صادق خائن به مردم می شوند.

** اگر در جامعه اشرافی گری گسترش یابد،‌ محرومیت هم رخ می نماید

میرسلیم در پاسخ به این سوال که چقدر نسبت به ساده زیستی و مقابله با اشرافی گری التزام عملی دارد،‌گفت: آفت اشرافی گری و خروج از ساده زیستی، یکی از آفت هایی که گریبان همه انقلاب ها را گرفته و بسیاری از مسئولان در دام آن افتاده اند که این موضوع فقط متوجه انقلاب اسلامی ایران نبوده بلکه در بقیه انقلاب ها تقریبا بدون استثنا از جمله در قرن 17 در انگلستان و انقلاب کبیر فرانسه با این مسئله مواجه بوده اند.

وی ادامه داد: کسانی که تحول آفریدند، ساده زیست و در میان مردم و انقلابی بودند، وقتی قدرت به دست آوردند،‌ این قدرت و امکانات وابسته به آن به تدریج آنان را وسوسه کرد و گرفتار ظواهر قدرت شدند.

میرسلیم یادآور شد: امام راحل (ره) اصطلاح خوبی در این زمینه مطرح کردند و فرمودند که «زی طلبگی را فراموش نکنید» و مفهوم آن ساده زیستی است. در واقع مسئولان باید آنگونه که عامه مردم دور از تجمل و تشریفات زندگی می کنند،‌ باشند.

وی با بیان اینکه نباید به بهانه امنیت جدایی بین مسئولان و مردم بیفتد،‌ افزود: نباید وقتی که به مقام،‌ جاه و منزلتی رسیدیم خودمان را گم کنیم و به مظاهر فریبا آلوده شویم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اگر مسئولان و کسانی که ادعای انقلابی گری می کنند،‌ در دام اشرافی گری بیفتند،‌ مردم نیز به آنان نگاه می کنند و فکر می کنند راه درست این است و آنگاه دیگر مسابقه در کار خیر اتفاق نمی افتد بلکه در بدست آوردن برتری به لحاظ دستیابی به امکانات دنیوی خواهد بود که در واقع این امر به معنای دنیاطلبی است که مهلک است و مانع پیشرفت می شود.

وی با تاکید بر اینکه ما باید دنیا را آباد کنیم تا توشه ای برای آخرت باشد، گفت: اگر در جامعه اشرافی گری شکل گیرد و گسترش یابد،‌ محرومیت هم رخ می نماید و اینها به هم وابسته است این در حالیست که هرچه ساده زیستی و ‌توجه به محرومان بیشتر باشد، در نتیجه اعتماد به مسئولان و همکاری صمیمانه مردم بیشتر و می شود و تسریع در پیشرفت ایجاد خواهد شد.

** بیش از هر زمان دیگری باید به کار پژوهشی و علمی بها داده شود

میرسلیم درباره تولید علم و تکریم و پرورش عالم و توجه به مراکز علمی و پژوهشی گفت: توجه به پژوهش و اقدام علمی و آگاهانه شرط لازم برای موفقیت است و دین اسلام اهمیت بی نظیری برای علم قائل شده است به طوری که عالم و جاهل برابر نیستند و از زمان پیامبر اکرم، آیات بسیاری در قرآن درباره اهمیت علم و عالم آمده است و وظیفه تمام مسلمان چه زن و چه مرد این است که در جستجوی علم باشند چون علم ارزش دارد و کرامت علم در جای خود به طور کلی محفوظ است.

وی ادامه داد: وقتی در کشور در شرایطی قرار گرفته ایم که از نظر اقتصادی مشکلاتی وجود دارد، ‌به لحاظ اجتماعی مسائلی داریم و از منظر سیاسی تهدیداتی وجود دارد، باید راه حل مناسب که مبنای علمی داشته باشد را انتخاب کنیم چرا که کار غیرعلمی ممکن است ضرر بیشتر از منفعت داشته باشد زیرا مبتنی بر دانش نیست.

میرسلیم اضافه کرد: وقتی می دانیم مشکلات و موانعی در جامعه وجود دارد و مردم از یکسری مشکلات رنج می برند و با موانعی مواجه هستند، ابتدا باید مشکل را به طور دقیق شناسایی کرد و قدم اول پژوهش است.

وی با تاکید بر پژوهش علمی افزود: برای شناسایی مشکل و شناخت ریشه ها و عوامل آن و اینکه چگونه یک مشکل پیش آمده است،‌ لازم است تا پژوهش کنیم تا منجر به راه حل درست شود.

میرسلیم گفت: زمانی با مشکل آوارگان جنگی مواجه شدم،‌ اولین کاری که در ماه اول خدمت خود انجام دادم این بود که از یکی از دوستان خواستم تا آمارگیری دقیق داشته باشیم تا ببینیم که آوارگان از کدام شهرها و در چه شرایطی هستند و چه نیازهایی دارند تا بر مبنای آن برنامه ریزی کنیم. اگر بررسی اولیه و پژوهش نباشد چگونه می خواهیم راه حل طراحی کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما باید به محیط های دانشگاهی و پژوهشی توجه کنیم و استادان آموزشی و پژوهشی صرف محبوس کردن خود در دانشگاه ها بدون توجه به مسائل جامعه و صنعت و کشاورزی مانند دوره دبیرستان می شود که درسی داده می شد و امتحان برگزار می شد و در نهایت هم مدرک صادر می کردند اما اینها چاره گشای مشکلات و مسائل کشور نیست.

میرسلیم با تاکید بر اینکه مدرسان کشف کننده مسائل کشور در هر زمینه باشند،افزود: استادان باید بر مبنای مسائل روز کشور طرح درس تدوین کنند و دانشجویان را هدایت و تشویق کنند تا کار دانشگاهی حول محور مسائل کشور انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری اهمیت وافری برای مراکز علمی و پژوهشی قائل خواهیم شد، اضافه کرد: بیش از هر زمان دیگری باید به کار پژوهشی و علمی بها داده شود و هر زمان که مشکلات بیشتر می شود باید تفکر بیشتر شود چرا که اقدام همراه با شتابزدگی ما را به سرانجام مطلوب نمی رساند.

نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: نمی گویم اعتبارات و تجهیزات پژوهشی اهمیت ندارد اما ابتدا باید این اعتقاد در دانشگاهیان و پژوهشگران به وجود آید که برمبنای کشف مسائل،‌ طرح موضوع کنند و فکر جوانان را به خلاقیت برای چاره جویی مسائل بیندازند.

** در تدوین برنامه به سند چشم انداز توجه لازم نشده است

میرسلیم درباره اصلی ترین آسیب های نظام بودجه ریزی گفت: نظام برنامه ریزی 5 ساله باید در سایه سند چشم انداز تدوین شود که از این سند 12 سال می گذرد اما پرسش این است که آیا می توان گفت در تدوین برنامه ها به آن توجه کامل شده است.

وی ادامه داد: من از منتقدان برنامه ششم هستم و این برنامه اگرچه از سوی دولت نبود و توسط مجلس مطرح شد.

میرسلیم اضافه کرد: اضافه کردن تبصره های متعدد و در حاشیه در خارج از برنامه های سالانه کار مفیدی نیست و در واقع برنامه های یک ساله منطبق بر سیاست های مدون نیست.

وی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی باید در سیاست گزاری های کلان ایفای نقش کند و امور محلی را به شوراهای اسلامی شهر و روستا که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری پنجمین دور آن برگزار می شود، واگذار کند تا مجلس درگیر مسائل خرد نشود.

بنا به این گزارش، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، همزمان با پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی روز جمعه ٢٩ اردیبهشت ماه در سراسر کشور برگزار می شود.

خبرنگار:درخشان/تایید:آرش محمدی

کد خبر: 766818

وب گردی

وب گردی