کشور نیازمند مدیریتی است که جهان را بشناسد/ ایجاد ۱۰۰ هزار شغل برای جوانان با فناوری‌های نو

حسن روحانی با تاکید بر اینکه کشور ما نیازمند یک مدیریت قوی برای خروج از شرایطی است که در طول سال‌های قبل ایجاد شده است گفت: خوشبختانه توانستیم با پیشرفت در حوزه فناوری های نو۱۰۰ هزار شغل برای جوانان ایجاد شده است.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه 21 اردیبهشت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه دو سیما پخش شد در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا پا به عرصه انتخابات گذاشتید، چه نیازهایی در اقتصاد کشور احساس می‌کنید، چه توانمندی در خود دارید و چه تغییری ‌می‌خواهید ایجاد کنید؟ اظهار کرد: کشور ما در شرایطی قرار دارد که نیازمند یک مدیریت قوی برای خروج از شرایطی است که در طول سال‌های قبل ایجاد شده است.

وی افزود: برای این کار ضروری است که فردی روی کار بیاید که اولا جامعه را بشناسد،‌ مشکلات آن را بداند و جهان را بشناسد و با دیپلماسی و تحرک دیپلماتیک با دنیا آشنا باشد و بتواند به کارآفرینان اعتماد کند و سرمایه اجتماعی را در جامعه بوجود بیاورد و بتواند با همه جناح ها احزاب و گروه‌ها کارکند تا در شرایط فعلی نیاز کشور را برای تحرک لازم در بخش‌های سیاسی اقتصادی و اجتماعی ایجاد کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: من احساس می‌کنم که در برنامه های چهار ساله خود در این زمینه گام اول را برداشته‌ایم و باید با همکاری و همراهی مردم گام‌های بعدی را برداریم.

روحانی در پاسخ به پرسش دیگر مجری مبنی بر اینکه به نظر شما کشور امروز به چه تعداد شغل پایدار نیاز دارد، چه سرمایه‌ای در این زمینه مورد نیاز است و محل تامین آنها کجاست؟ خاطر نشان کرد: برخی فکر می‌کنند که برای حل مساله اشتغال می‌توانند با دادن پول به افراد حل و فصل کنند یا با اعلام اینکه ما چقدر شغل ایجاد می‌کنیم می‌شود شغل ایجاد کرد. این در حالی است که برای ایجاد اشتغال مردم ابتدا باید به آینده کشور اعتماد داشته باشند و احساس آرامش و امنیت کنند.

وی با بیان اینکه شرایط برای اشتغال اینگونه نیست که فردی صرفا برای یک یا دوسال سرمایه‌گذاری کند اظهار کرد: سرمایه‌گذاری ممکن است چندین سال طول بکشد و فرد سرمایه‌گذار بخواهد چند ده سال از آن بنگاه اقتصادی سود ببرد. در همین زمینه این که ما بگوییم چقدر پول بین مردم توزیع می‌کنیم راهکار مناسبی نیست چرا که پمپاژ کردن پول در جامعه تجربه خود را در سال‌های قبل نشان داده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه برای اشتغال در کشور باید محیط کسب و کار را فراهم کنیم تا مردم به آینده کشور امیدوار شوند، خاطر نشان کرد: متاسفانه در دوره طولانی از سال 86 تا 91 تقریبا اشتغال خالصی وجود نداشته است و جامعه با یک بیکاری مزمن و بزرگی مواجه بود. در این زمینه باید تلاش کنیم تا این خلاء ایجاد شده را جبران و شرایط را برای اشتغال ایجاد کنیم.

روحانی با اشاره به پیش بینی برنامه ششم توسعه برای دستیابی سالانه 955 هزار نفر به اشتغال اظهار کرد: برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده در برنامه باید کشور رشد هشت درصدی داشته باشد. در این زمینه ما توانستیم در سال 95 رشد بالای هشت درصد را تجربه کنیم و در صورتی که در طول برنامه ششم این رشد را حفظ کنیم به طور طبیعی می‌توانیم بالای 900 هزار شغل را سالانه تولید کنیم اما برای اینکه اشتغال را افزایش دهیم به تقویت بنگاه‌های کوچک و متوسط نیازمند هستیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به تسهیلات بانکی به 24 هزار بنگاه کوچک و متوسط در سال گذشته گفت: ارائه این تسهیلات موجب حرکت بنگاه‌های کوچک و متوسط شد. قطعا ادامه ارائه این تسهیلات می‌تواند بنگاه‌هایی که فعال نیستند را نیز فعال کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به فضای مجازی و ایجاد اشتغال در این فضا خاطر نشان کرد: امروز اینترنت موجب ایجاد مشاغل جدید در کشور شده است و در سال 95 شاهد ایجاد صد هزار شغل در این بخش بوده‌ایم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین به تصویب برنامه کارورزی در شورای عالی اشتغال در بهمن ماه سال گذشته اشاره و با بیان اینکه این برنامه امروز آماده اجرا است،‌ تاکید کرد: پس از اجرای آزمایشی برنامه کارورزی در چند استان برای جوانان فارغ التحصیل که مهارت کافی برای کار نداشتند امروز این برنامه آماده اجرا در سراسر کشور است.

خبرنگار:درخشان/تایید:محمدی

کد خبر: 766820

وب گردی

وب گردی