تفکر نوین در حوزه رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با تفکیک خردمندانه دکتر نوریان

به گزارش ایسکانیوز، در جهان امروز، وسایل ارتباط جمعی، روزنامه، رادیو، تلویزیون و اینترنت با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادله افکار و عقاید عمومی، در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی را به عهده گرفته اند.

امروزه افراد کوشش می کنند تا همیشه در جریان همه امور و مسایل اجتماعی قرار داشته باشند تا بتوانند بطور مستقیم یا غیر مستقیم نقش خاص خویش را در زندگی گروهی ایفا نمایند.

به همین جهت آگاهی اجتماعی از مهمترین ویژگی های زمان معاصر بشمار می رود و همین آگاهی است که انسان را به زندگی فردی و جمعی علاقمند می سازد و توجه او را به آزادی ها و مسئولیت های وی جلب می کند.

به این ترتیب در جامعه امروز یک فرد تنها موقعی می تواند بهترین و مطمئن ترین امکانات و وسایل زندگی را برای زندگی گروهی به دست آورد که دارای معلومات و اطلاعات کافی، خط مشی های صحیح و افکار و عقاید سالم باشد و این امر با استفاده از وسایل ارتباط جمعی، روزنامه ها،‌ نشریات،‌کتب، سایتهای اطلاعاتی و در یک کلام اطلاعات قابل دسترسی است.

با این وجود مهره اصلی این رسانه ها و نقطه مرکزیت هدایت این جریانات و خوراک های خبری به دست رهبران فکری سازمانهاست.رهبران فکری که به عنوان مهره های اصلی در بدنه یک چارت سازمانی در قالب چهارچوبی بنام روابط عمومی شکل می گیرد.

مدیران روابط عمومی به واقع مدیران افکار عمومی اند و قادرند از محمل رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی استفاده نمایند . در بهترین حالت روابط عمومی رسانه را برای فرایند اطلاع رسانی در اختیار می گیرد و به جلب افکار عمومی می‌پردازد.

حال رسانه به عنوان یک اصل اساسی برای هر سازمان و ارگانی محسوب می شود ضمن آنکه نکته ای که باید بر آن تأکید شود این است که «اطلاع رسانی» و «روابط عمومی» دو مقوله ای قابل تفکیک نیستند و فقط در سطح تحلیل می توان آنها را از یکدیگر تفکیک کرد و نسبت شان،نسبت جزء به کل است.

در نظام اداری حاکم بر ادارات، معاونت یا اداره رسانه هر سازمان یکی از زیر شاخه های روابط عمومی محسوب میشود غافل از اینکه گستردگی فعالیت های رسانه از روابط عمومی بالاتر است چرا که روح رسانه حیات کالبد یک روابط عمومی محسوب می شود.

اعمال قدرت بر رسانه از ظریف ترین و در عین حال مهمترین فرایند های کار در روابط عمومی است ، رسانه و روابط عمومی بر هم تاثیر می گذارند و تاثیر می پذیرند و بده بستان نوشته و نانوشته دارند و برای این کار از توانائی ها و ابزارهای خاص خود بهره برداری می کنند، دنیای پیچیده و دم به دم متمدن امروز از یکسو رسانه ها را بواسطه منافع اقتصادی به تامین خبر و رقابت در اطلاع رسانی به سازمان ها نزدیک تر نموده و از سوی دیگر سازمان های دولتی و غیر دولتی را برای توسعه فرایند تبلیغات و جلب افکار عمومی به رسانه ها وابسته ساخته است.

در جوامع امروزی کمتر سازمانی رویکرد روشنگری در راستای تفکیک رسانه و روابط عمومی دارد ضمن آنکه هم پوشانی این دو بر هیچ کس پوشیده نیست اما اصل شایستگی بر این است تا محور پیشرفت برپایه تفکیک باشد تا دایره گستردگی آن تاثیر گذار تر باشد

چندی پیش در پی تحولاتی که در بدنه نخستین دانشگاه حضوری جهان به وقوع پیوست تفکری جدید از سوی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی حادث شد که نشان از جهان بینی و شناخت دنیای ارتباطی دارد به طوری که ما نخستین تفکیک روابط عمومی و رسانه را در یک بدنه بزرگترین مرکز آموزشی شاهد بودیم.

دکتر علی محمد نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی چندی پیش "دکتر محمد مهدی جولائی" را به عنوان مدیر کل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد ضمن آنکه در تدبیری شایسته در حکمی مجزا "دکتر صالح اسکندری" را نیز به عنوان سرپرست سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

با توجه به فضاهای حال حاضر دنیا مبنی بر به رخ کشیدن قدرت از طریق فضای سایبری و جنگ نرم این تفکیک نشان ازبینش بالا و درک جایگاه رسانه در جامعه امروز از دیدگاه علمی دکترعلی محمد نوریان دارد ضمن آنکه راهبری چنین مقوله ای با پشتوانه علمی و به کار گیری متخصصین این حوزه میتواند تاثیر پذیری بسیار چشم گیری داشته باشد.

در پایان باید گفت که امروزه در عصر انفجار اطلاعات دیگر این حقیقت به خوبی اثبات شده است که از نظر کارکردهای آموزشی، رسانه ها سهم و نقش قابل ملاحظه ای در انتقال میراث فرهنگی و فکری بشری در میان ملل و انسان ها دارا هستند و امیدواریم نقش رسانه ها در تمامی بخش ها نسبت به دیگر عناوین اداری متمایز شده و جهان بینی ها در خصوص گسترش تفکر نوین در حوزه رسانه افزایش یابد تا رسانه بتواند تا زبان هدایت خویش را به کار بسته و جامعه را به سمت و سوی مطلوب هدایت نمایند.

نویسنده:علی درخشان انتشار: آرش محمدی

کد خبر: 766834

وب گردی

وب گردی