هستی سعیدی:جریان غالب تئاتر باید بتواند همه قشر مخاطبی راجذب کند

نمایش "رومئو و ژولیت" به کارگردانی هستی حسینی در تئاتر مستقل روی صحنه است.

حسینی درباره ایده اجرایی این نمایش به ایسکانیوز گفت: از سال ٩٣ دو اجرایی داشتیم که مخصوص دو نمایش در نظر داشتیم که از آنها استفاده کنیم اما چون دو ایده نامتعارف بودند و اجرای آنها پیچیده و سخت می شد، نتوانستیم آن زمان ایده ها را اجرایی کنیم.
او ادامه داد: با توجه به اینکه اجرایی شدن ایده هایمان با مشکل مواجه شد به جای آن تصمیم گرفتیم از سال ٩٣ روی بدن بازیگران کار کنیم و با گروهی که داشتیم جلساتی را تعیین کردیم که تمرینهای بدن را به شکلی که نیاز داشتیم، طی آن انجام دهیم.
وی افزود: پس از شروع تمرین ها به سراغ ایده اجرایی که طراحی کرده بودیم، رفتیم اما به سالن بزرگی مثل تالار حافظ نیاز داشتیم که بتوانیم سازه ای را که برای اجرا نیاز داریم آنجا بگذاریم و بازیگران با همان سازه تمرین کنند و نیازمند این بودیم که یک ماه تالار حافظ در اختیارمان باشد تا بازیگران بتوانند با سازه تمرین کنند، اما منصرف شدیم چون غیرممکن بود.
حسینی درباره شروع به ثمر نشستن ایدهایی که از سال ٩٣ تئاتر مستقل تصمیم به اجرایی کردن آنها داشته است، گفت: در کنار تمرینات بدن، نوشتن نمایشنامه " رویای شب نیمه تابستان" آغاز شد و در طی آن تئاتر مستقل هم تاسیس شد و تئاتر مستقل باعث شد تا ایده هایی را که داشتیم و نمی شد دو سالن دیگری آنها را اجرا کنیم به نمایش گذاریم.
او ادامه داد: دکور "رویای شب نیمه تابستان" نسبت به " رومئو و ژولیت" ساده تر بود، دکور را در سالن نصب کردیم و تمرین ها شروع شد و کار به اجرا رسید به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که با دکورهایی و ایده اجرایی پیچیده ای کن ما داریم در تئاتر مستقل می شود کار کرد.
او افزود: در "رومئو و ژولیت" کار سخت تر شد و سازه ای که برای این نمایش در نظر گرفته ایم بسیار پیچیده تر است چون در این کار بازیگران در ارتفاع بلند به ایفای نقش می پردازند و این ایده هم از خود نمایشنامه ای که شکسپیر نوشته است نشات می گیرد چون اولین تصویری که از نمایشنامه " رومئو و ژولیت" در ذهن نقش می بندد، تصویر بالکنی است که رومئو و ژولیت با هم صحبت می کنند یعنی ژولیت روی بالکن است و رومئو پایین ایستاده و با ژولیت صحبت می کند، این تصویر باعث شد تا به طراحی دکوری برسیم که در حال حاضر در کار وجود دارد، هرچند فضای نامطمئنی که در این نمایشنامه وجود دارد هم دلیل دیگری برای اینگونه طراحی صحنه شد.
حسینی درباره اقبال نمایش های " رویای شب نیمه تابستان" و " رومئو و ژولیت" در میان تماشگران حرفه ای تئاتر و مخاطبانی که کمتر به تماشای تئاتر می نشینند، گفت: این فرمولی است که ما در تئاتر مستقل تهران به طور جدی آن را بنا یاید کنیم زیرا در تئاتر هر جریانی می تواند وجود داشته باشد اما جریان غالب باید بتواند همه قشر مخاطبی راجذب کند و چرا باید ما کارهایی را انجام دهیم که تماشاگر آنها را نفهمد، من آنها را نفی نمی کنم اما نباید اینگونه تئاترها باید این ادعا را داشته باشند که آنها کار درست را انجام می دهند.

هستی حسینی تاکید کرد: نمایش " رومئو و ژولیت" پس از اتمام اجرا در ماه های پایان سال باز هم روی صحنه خواهد رفت و احتمالا تغییراتی در نمایشنامه آن رخ دهد.

کد خبر: 766843

وب گردی

وب گردی