نتایج تحقیقات علوم انسانی درخدمت مناطق محروم باشد/سپردن امور تخصصی دولت به نخبگان علوم انسانی

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه دولت باید امور تخصصی همچون مسائل مربوط به اجتماع، سیاست، اقتصاد و فرهنگ را به نخبگان علوم انسانی بسپارد، گفت: علوم انسانی نزدیک به یک دهه در مظلومیت کامل به سر می‌برد و به حاشیه رانده شده بود و کسی در دانشگاه‌ها امکان دفاع از علوم انسانی را طی دوره‌ای خاص نداشت.

به گزارش ایسکانیوز، حسینعلی قبادی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ پژوهش این بوده است که گفتمان دانایی‌محوری، حرکت در مسیر خرد جمعی، مشورت با اهل نظر و آنچه در خور شأن پژوهشگران علوم انسانی است، پس از سال 92 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جاری و ساری شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: به همین دلیل اقدامات در دولت یازدهم به صورت درون‌زا و همراه با سرمایه‌های انسانی و صاحب‌نظران، محققان و پژوهشگران بوده است و بر همین مبنا و با منطق گفتمان موفق شدیم تولید علم را در پژوهشگاه از سرانه 0.8 در سال 92 به 1.8 (بیش از دو برابر) برسانیم.

وی ادامه داد: به همت همین پژوهشگران با رهیافت کاربردی‌سازی علوم انسانی موفق شدیم که پژوهش‌های این علوم را به قلب جامعه و نیاز دستگاه‌های اجرایی وارد کنیم.

قبادی گفت: با سیاست اجرای طرح‌های کاربردی توسعه در محروم‌ترین مناطق کشور همچون استان «سیستان‌وبلوچستان» و «سواحل مکران» موفق شدیم این پیام را برسانیم که آکادمی‌ها و مراکز پژوهشی در دولت یازدهم به فکر آنها بوده و دغدغه آنها را دارند و می‌خواهند نتایج تحقیقات را در خدمت آنها درآورند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ پژوهشگاه با تاسیس پژوهشکده کاربردی‌سازی علوم انسانی، مساله‌سازی را از دل نیازهای محرومان ساماندهی کردیم، افزود: همزمان با این رویکرد معتقدیم که علوم انسانی برای بومی‌شدن نیاز دارد با مسائل مردم، زیست‌بوم و اقلیم‌های مختلف ایران درآمیزد.

وی ادامه داد: از این‌رو ترویج نتایج و دستاوردهای علم و پژوهش و ارتباط مستقیم با مخاطبان را در اولویت قرار دادیم و در این زمینه مرکز آموزش آزاد علوم انسانی را تاسیس کردیم تا دستاوردهای علوم انسانی را در میان اعضای غیردانشگاهی جامعه نیز گسترش دهیم و آمار قطعی نشان می‌دهد نزدیک به 540 درصد (بیش از 55 برابر) در این زمینه رشد داشته‌ایم. همچنین وب سایت پژوهشگاه با بارگذاری سخنرانی‌های استادان مختلف امکان بهره‌مندی از سخنان آنها را برای همگان در کشور فراهم کرده که ارتقای ٢٤١ رتبه‌ای رنکینگ وبسایت در تراز مراکز پژوهشی نشان از موثر بودن این اقدام دارد.

قبادی تصریح کرد: با توجه به گفتمان دولت یازدهم، در سپهر نظام اندیشگانی جمهوری اسلامی شعار «اتصال به ریشه و انطباق با زمان» را در دستور کار قرار دادیم. در واقع در کنار استفاده از دانش بشری، پژوهشگاه را نیز به مرزهای دانش نزدیک کردیم و به صورت منطقه‌ای، بومی و محلی برای حل مشکلات راه‌حل پیدا می‌کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به افزایش ارتباطات بین‌المللی پژوهشگاه، گفت: همکاری با بزرگترین انجمن‌های علمی جهان در گونه‌های مختلف و برقراری ارتباط علمی و پژوهشی با مراکز پژوهشی جهان نشان‌دهنده این است که سعی کردیم در حوزه طرح‌های شاخص به صورت دقیق وارد عمل شویم.

پژوهشگاه پس از 51 سال صاحب برنامه توسعه راهبردی شد

وی ادامه داد: با رویکرد برنامه‌محوری که در این دولت شکل گرفته، پژوهشگاه پس از 51 سال صاحب برنامه توسعه راهبردی شد و همچنین به موازات، افزایش بهره‌وری و کیفیت‌گرایی در پژوهش، تولید علم و کتاب و اجرای طرح‌های شاخص ملی را در دستور کار قرار دادیم.

قبادی افزود: در این راستا بزرگترین طرحی که شامل بیش از 130 پروژه می‌شود را در قالب طرح «اعتلای علوم انسانی» اجرا کردیم و با این کار شبکه نخبگانی علوم انسانی را در پژوهشگاه رونق بخشیدیم. اگرچه در مراکز پژوهشی کشور حلقه‌های فکری داریم، اما در این شبکه به صورت ساماندهی‌شده به دنبال محصول‌محوری هستیم. در واقع با شروع اجرای طرح اعتلا به این شبکه نخبگانی عمق بخشیده شد، چراکه این شبکه کاملا پروژه‌محور و مساله‌محور است و امیدواریم جامعه بیش از پیش شاهد دستاوردهای آن باشد.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه برای اولین بار پژوهشگاه در جشنواره «فارابی» صاحب دو جایزه شد، گفت: در این دولت پژوهشگاه به حدی از بالندگی رسیده که اکثر انجمن‌های علمی علوم انسانی و نزدیک به دو هزار نفر از استادان تراز اول در قالب یک شبکه تحقیقاتی در حال فعالیت در حوزه‌های مختلف هستند که حلقه اتصال آنها پژوهشگاه است.

وی با بیان اینکه هنوز راه فراوانی در پیش داریم، اظهار کرد: همواره یکی از دغدغه‌های اندیشمندان این بوده که چگونه ظرفیت‌های علوم انسانی را بشناسیم و با آن انس بگیریم تا در جهت حل مشکلات از آن بهره ببریم، چراکه محور قرار دادن علوم انسانی برای دستیابی به توسعه و تعالی کشور امری اجتناب‌ناپذیر است.

قبادی با اشاره به اینکه از این علوم برای حل معضلات زیادی از جمله حوزه طلاق، ناهنجاری‌های اجتماعی، نهاد خانواده و حتی دانش‌های تجربی می‌توان استفاده کرد، اظهار کرد: حتی با اشاعه «فرهنگ خودمراقبتی» علوم انسانی می‌تواند در حوزه سلامت نیز نقش‌آفرینی کند و از طرفی با تقویت هویت ملی پدیده بزرگ گسست نسلی را در جامعه کم و بیش رفع کند.

دولت باید امور تخصصی را به نخبگان علوم انسانی بسپارد

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه با بیان اینکه انقلاب اسلامی در درجه اول یک انقلاب فرهنگی، تمدنی و اجتماعی بود، اظهار کرد: انقلاب اسلامی برای بازسازی، بازآفرینی و بازیابی مجدد تمدن ایرانی- اسلامی به وجود آمد. در واقع انقلاب ما انقلاب علمی بود. لذا برای اینکه این مولفه‌ها که عوامل موجده انقلاب بودند را عملیاتی کنیم، باید به فرهنگ، تمدن و اجتماع توجه ویژه‌ای شود که این مساله در سایه علوم انسانی توجیه‌پذیر است.

وی با بیان اینکه علوم انسانی منشوری است که مسیر تداوم انقلاب را روشن می‌کند، افزود: علوم انسانی به جامعه جهت می‌دهد در قلب این نگاه نقش و رویکرد دانایی‌محوری و نخبگانی بسیار مهم است، چراکه نخبگان در برابر انحرافات جامعه مسؤول هستند.

قبادی تاکید کرد: دولت آینده باید به تقویت و ارتقای جایگاه همه علوم به ویژه علوم انسانی بپردازد زیرا این علوم نزدیک به یک دهه در مظلومیت کامل به سر می‌برد و به حاشیه رانده شده بود و کسی در دانشگاه‌ها امکان دفاع از علوم انسانی را طی دوره‌ای خاص نداشت.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: در این دولت زمینه‌های مناسبی برای ارتقای جایگاه علوم انسانی فراهم شد، اما باید این مسیر با برنامه‌ریزی تداوم یابد.

وی تصریح کرد: در واقع دولت باید امور تخصصی همچون مسائل مربوط به اجتماع، سیاست، اقتصاد و فرهنگ را به نخبگان علوم انسانی بسپارند تا جهت جامعه ایران را مشخص کنند، زیرا بدون علوم انسانی مسیر جامعه بی‌جهت خواهد چرخید و تعیین هدف به سختی انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 766870

وب گردی

وب گردی