حذف رشته‌های نامرتبط با ماموریت مراکز علمی‌کاربردی از مهرماه

رئیس دانشگاه علمی کاربردی از حذف رشته‌های نامرتبط با ماموریت مراکز علمی کاربردی از مهرماه امسال خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدحسین امید در خصوص حذف برخی رشته‌ها در مراکز علمی کاربردی افزود: در بهمن‌ماه گذشته که تکمیل ظرفیت انجام شد، نزدیک به 5000 کد رشته ‌محل مجوز داده شد، اما برای حدود هشت هزار کد رشته ‌محل متقاضی وجود داشت و سه هزار کد رشته محل غیرمرتبط بود. براین اساس، حذف رشته‌های نامرتبط به عنوان ماموریت مراکز در مهرماه آینده انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: با توجه به این تصمیم اگر ماموریت یک مرکز علمی کاربردی کشاورزی است، نمی‌تواند در رشته‌ای مرتبط با صنعت دانشجو جذب کند یا اگر ماموریت یک مرکز هنر است، نمی‌تواند دانشجوی رشته صنعتی جذب کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: این مهم در گذشته به خوبی رعایت نشده و مراکز به دلیل کمبود دانشجو در هر زمینه‌ای دانشجو جذب کرده‌اند، به همین دلیل یک تقسیم‌بندی در میان رشته‌ها انجام می‌شود. این تقسیم‌بندی شامل رشته‌های کاملا مرتبط با ماموریت یک مرکز، رشته‌های تقریبا مرتبط با ماموریت و رشته‌های کاملا غیرمرتبط با ماموریت مرکز هستند.

امید ادامه داد: رشته‌هایی که با ماموریت مرکز اصلا مرتبط نیست حذف می‌شوند و مجوز رشته نامربوط به مراکز داده نمی‌شود، رشته‌هایی که کاملا مرتبط باشند همچنان باقی مانده و در صورت نیاز مجوز سایر رشته‌های جدید مرتبط به آنها داده می‌شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی افزود: در مورد مراکزی که بین دو مرکز مذکور قرار می‌گیرند نیز ممکن است برخی رشته‌ها به ماموریت تعداد زیادی از مراکز نزدیک باشند یا اینکه مرکزی در گذشته یک رشته نامرتبط ایجاد کرده، اما در آن شهر مرکز دیگری که کاملا مرتبط باشد وجود نداشته باشد.

امید در خصوص این موضوع که گفته می‌شود دانشگاه جامع نسبت به حذف رشته‌های بدون درآمد و ماندگار کردن رشته‌های درآمدزا اقدام کرده است، بیان کرد: برخلاف این ادعا ما می‌گوییم رشته‌ای باید در مراکز علمی کاربردی ایجاد شود که مطابق با ماموریت این مراکز است، چه آن رشته درآمد داشته باشد و چه فاقد درآمد باشد. مرکز فاقد درآمد ملزم است از طریق بازاریابی‌ها و تبلیغات دانشجو جذب کند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات در اراک این است که برای رشته مهمی همچون رشته "جوش" دانشجوی کمی جذب شده‌ است، اما برای برخی رشته‌های نظری دانشجویان بیشتری مشغول به تحصیل هستند. برای ما رشته فنی مهم است از این رو اصلا قرار نیست رشته کم‌درآمد و مهم را حذف کنیم بلکه تاکید داریم دانشگاهی که ماموریتش در حوزه صنعت تعریف شده است، دانشجوی این رشته را جذب کند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی در خصوص حذف رشته دامپزشکی در برخی از مراکز که از انتقادات دانشجویان است، گفت: این رشته نیز باید در مرکزی مرتبط با کشاورزی، دامپروری یا تجهیزات دامپروری و... ارائه شود، اگر مرکزی که تخصص و ماموریت آن دامپزشکی بوده این رشته را حذف کرده باید آنرا اصلاح کند.

دکتر امید در پایان خاطرنشان کرد: اگر متقاضی رشته‌ای کم است، مرکز مذبور باید تلاش کند رشته را اصلاح یا بین رشته‌ای کند یا پودمان تعریف کند که برای انجام این مهم نیز ما به آنها کمک می‌کنیم و هر کاری که موجب حفظ ماموریت آن مرکز شود را انجام می‌دهیم.

منبع: ایسنا

خبرنگار و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 766900

وب گردی

وب گردی