شمال افغانستان، آغاز عملیات ضد تروریستی

به منظور حذف عناصر شورشی و اجرای قانون و مقررات در افغانستان ، عملیات هماهنگ شده ای علیه تروریست ها در مناطق شمالی آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری شین هوا از فیض آباد، یک مقام ارشد پلیس افغانستان روز جمعه اعلام کرد پس از بازپس گیری منطقه «زیباک» (Zebak) در استان بدخشان در شمال این کشور، نیروهای امنیتی افغان به منظور حذف عناصر شورشی و اجرای قانون و مقررات، عملیات تازه ای را در ناحیه «یمگان» (Yamgan district) آغاز کردند.

شیر محمد کماوال در مصاحبه با خبرگزاری شین هوا گفت :« به منظور حذف عناصر شورشی و اجرای قانون و مقررات، عملیات هماهنگ شده ای پنجشنبه شب گذشته علیه دشمنان در ناحیه یمگان آغاز شد.»

به گفته این مقام افغان، پس از چندین روز درگیری شدید با هدف بازپس گیری ناحیه زیباک، صبح پنجشنبه عناصر طالبان پس از متحمل شدن تلفات سنگین، از این منطقه فرار کردند.

شیر محمد کماوال همچنین تاکید کرد در این عملیات، در مجموع 85 تن از عناصر طالبان کشته شدند.

گروه طالبان تاکنون در مورد اوضاع در مناطق زیباک و یمگان، اظهار نظری نکرده است.

ارزیابی بدبینانه

رئیس آژانس های اطلاعاتی آمریکا ،ارزیابی بدبینانه ای در خصوص اوضاع امنیتی در افغانستان ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، دولت آمریکا در حال برنامه ریزی برای اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان برای مبارزه با افراط گرایان است.

دان کوتس رئیس دستگاه اطلاعات ملی آمریکا در یک جلسه گفت و شنود کمیته اطلاعاتی سنا گفت: « اوضاع امنیتی و سیاسی افغانستان تقریبا بدون شک در سال 2018 میلادی بدتر خواهد شد، حتی با افزایش مختصر کمک نظامی آمریکا و شرکایش ».

کوتس به قانون گذاران در ارائه ارزیابی سالانه تهدیدها علیه امنیت ملی آمریکا گفت :« افغانستان تلاش خواهد کرد اتکای خود را به حمایت خارجی محدود کند تا شورش را مهار کند یا به یک موافقتنامه صلح با طالبان دست یابد ».

نیروهای تحت فرماندهی آمریکا به مدت 16 سال در افغانستان جنگیده اند و این جنگ به طولانی ترین جنگ آمریکا تبدیل شده است، با این حال، اوضاع در آنجا همچنان در بن بست قرار دارد.

کوتس خاطر نشان کرد طالبان در حال جان گرفتن است و به قدرت گرفتن ادامه می دهد.

رئیس دستگاه اطلاعات ملی آمریکا گفت :« طالبان احتمالا به دستیابی به موفقیت هایی، به ویژه در مناطق روستایی، ادامه خواهد داد ».

وی افزود: « عملکرد نیروهای امنیتی افغانستان احتمالا به علت عملیات طالبان، تلفات نبرد، فرار سربازان، پشتیبانی لجستیکی ضعیف و فرماندهی ضعیف بدتر خواهد شد ».

هشت هزار و 400 نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند. آمریکا ماه گذشته بزرگترین بمب غیر اتمی را در افغانستان به کار گرفت و یک مخفیگاه متعلق به داعش را با آن هدف قرار داد.

صدر اعظم آلمان اعزام نیروی بیشتر به افغانستان را رد کرد

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در دیدار یان استولتنبرگ دبیرکل ناتو در برلین اعلام کرد کشورش قصد ندارد با هدف تقویت نیروهای ناتو در افغانستان نیروی بیشتری به این کشور اعزام کند.

خبرنگار الجزیره انگلیسی در کابل در گزارشی گفت: همزمان با شروع حملات بهاره گروه طالبان در سراسر افغانستان اکنون آمریکا و ناتو در تلاش هستند که تعداد نیروهای خود را در آمریکا افزایش دهند. دبیر کل ناتو هم بعد از افزایش تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان در سخنرانی اخیر خود موضوع افزایش تعداد نیروهای خود را در افغانستان مطرح کرد. در حال حاضر نیروهای افغان برای محافظت از مرکز استان قندوز در شمال و مرکز استان هلمند در جنوب با چالش های زیادی مواجه هستند. اما دولت های دیگر چندان از ایده افزایش تعداد نظامیان شان در افغانستان استقبال نکرده اند.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما

303

کد خبر: 766909

وب گردی

وب گردی