داروهای لاغری، ترکیبات شیشه دارند و مخدر محسوب می‌شوند

یک کارشناس دارویی گفت: عوارض یکسری داروها را نمی‌دانیم زیرا مواد موثره کمی دارند یا اصلا ماده موثره ندارند و در مورد داروهای لاغری، همه آنها داروهایی هستند که ترکیبات شیشه دارند و مخدر محسوب می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیامک افاضلی با بیان اینکه بزرگترین معضلی که داروهای تقلبی در کشور دارند، این است که واجد شرایط کیفی نیستند، گفت: در واقع داروهای تقلبی یا تاثیر درمانی که باید داشته باشند را ندارند، یا علاوه بر نداشتن تاثیر درمانی می توانند اثرات سوء جانبی را برای مصرف کننده ایجاد کنند که گاهی قابل بازگشت نیست.

وی افزود: وقتی داروی اصل را مصرف می کنیم، یکسری عوارض جانبی همراه دارو وجود دارد که مصرف دارو را به همین دلیل محدود می کنیم و طبق تجویز پزشک باید دارو با دوز مشخصی مصرف شود تا کمترین اثرات جانبی را داشته باشد اما زمانی که داروی تقلبی به بیمار داده می شود، اثرات درمانی را نداریم و در کنار آن، عوارضی را می بینیم که گاهی تا پای مرگ بیمار را پیش می برد. در حقیقت با مصرف داروی تقلبی در دو حوزه پیشرفت بیماری و عوارض جانبی شاهد درگیر شدن بیمار خواهیم بود.

افاضلی با اشاره به اینکه بیماران برای اطمینان از اصالت دارو حتما به داروخانه‌ها مراجعه کنند، گفت: مصرف کننده باید حتما دارو را از داروخانه تهیه کند، اگر داروی داخلی باشد و از داروخانه تهیه شده باشد احتمال اینکه این دارو تقلبی باشد، صفر است و اگر دارو خارجی است و از داروخانه تهیه می کنند برای اینکه اطمینان قلبی داشته باشند حتما به کد برچسب اصالت آن توجه کنند. این کدهای دو بعدی بر روی جلد دارو وجود دارد.

وی که در برنامه گفتگوی اجتماعی صحبت می‌کرد، در رابطه با عدم درج قیمت دارو بر روی آن عنوان کرد: اینکه چرا قیمت دارو در آن کد اشاره نمی شود بخاطر این است که میزان کاراکتری که می توان در کدهای دو بعدی گذاشت محدود است. در جعبه هم امکان قرار گرفتن قیمت دارو وجود ندارد؛ چون در سنوات گذشته یکسری از شرکت‌ها قیمت را بر روی بسته بندی چاپ می کردند و وقتی که وزارت بهداشت قیمت دارو را افزایش می داد، همین امر مایه اختلاف بین بیمار و داروخانه و جنگ‌ها و جدل‌هایی می‌شد، بنابراین یکسری از شرکت ها قیمت ها را برداشتند و نهایتا قیمت ها را بر بسته بندی پرینت می‌کنند.

در ادامه دکتر علی حاجی آقایی به تفاوت بین داروهای قاچاق و تقلبی اشاره کرد و ابراز داشت: داروهای قاچاق می‌توانند تقلبی باشند که البته بر اساس آمار ۹۰ درصد داروهای قاچاق تقلبی هستند زیرا سودآوری زیادی دارند.

وی اشاره کرد: یکسری داروها نیز وجود دارند که عوارض آن را نمی‌دانیم زیرا یکسری دارو داریم که مواد موثره کمی دارند یا ندارند یا در مورد داروهای لاغری، همه آنها داروهایی هستند که ترکیبات شیشه را دارند و مخدر محسوب می‌شوند.

این کارشناس دارویی تنها راه مبارزه با داروی تقلبی را آگاهی دادن به مردم دانست و عنوان داشت: متاسفانه متولی پزشکی در کشور در حال جابجا شدن است؛ قبلا مردم به پزشک مراجعه می کردند و نهایتا دارو را تهیه می کردند اما امروز در باشگاه ها و آرایشگاه ها و برخی از عطاری ها، اقدام به معرفی و تجویز دارو می کنند.

حاجی آقایی یکی از مشکات داروخانه ها را دید مراجعین نسبت به دارو ها دانست و ادامه داد: مشکل داروخانه این است که چون بیمار مراجعه می کند، دارو را به عنوان کالا دریافت می کند. بنابراین به دنبال قیمت‌ها است؛ ولی در مورد آزمایشگاه و رادیولوژی چیزی را نمی‌بیند؛ در حالیکه تعرفه های آنها وحشتناک است. ما پایین‌ترین تعرفه خدمات دارویی را در دنیا داریم. یعنی تعرفه‌های دارویی بنگلادش و هند از ما خیلی بالاتر است.

وی متذکر شد: چیزی که به غلط در مورد برخی از داروها تبلیغ می شود این است که می گویند دارای مجوز بهداشت بین‌المللی است، در حالی که ما اصلا چنین چیزی را نداریم.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:آرش محمدی

703

کد خبر: 766931

وب گردی

وب گردی