لحظه به لحظه با مناظره آخر/برنامه های نامزدها برای برخورد با قاچاق کالا، خام فروشی، افرایش صادارات و تولید،  ارائه وام های هدفمند و یارانه ها

سومین وآخرین مناظره زنده تلویزیونی شش کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز جمعه دقایقی پیش با موضوع اقتصادی آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز، امروز در حالی سومین مناظره با موضوع اقتصادی دقایقی پیش آغاز شده است که دو مناظره قبلی با موضوع اجتماعی و سیاسی - فرهنگی برگزارشده بود.

اسحاق جهانگیری و سید مصطفی هاشمی طبا از اولین نامزدها بودند که برای حضور در سومین برنامه مناظره زنده تلویزیونی وارد سازمان صداوسیما شدند. بعد از آن سید مصطفی آقا میرسلیم، محمد باقر قالیباف، سید ابراهیم رییسی و حسن روحانی به ترتیب وارد سازمان شدند.

در سومین مناظره نیز مانند دو مناظره قبل طی مراسم قرعه‌کشی شماره‌های مناظره‌ کنندگان مشخص شد. بر اساس این قرعه‌کشی سید ابراهیم رئیسی شماره 6، محمد باقر قالیباف شماره 2،‌ سید مصطفی میرسلیم شماره 3، حسن روحانی شماره 4، اسحاق جهانگیری شماره 5 و مصطفی هاشمی طبا شماره 1 را به خود اختصاص دادند.

اولین سوال مناظره آخر/ در برخورد با قاچاق کالا در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی چه برنامه ای دارید؟جهانگیری پاسخ می دهد

اسحاق جهانگیری در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات در راستای اقتصاد مقاومتی چیست، گفت: حتماً یکی از مهمترین سیاست‌هایی که در اقتصاد مقاومتی به آن توجه شده است موضوع راه‌اندازی تولید داخلی است.یکی از مهمترین راه‌های آسیب تولید داخل قاچاق کالا است، قاچاق کالا همواره توسط کسانی انجام می‌شود که می‌خواهند با این روش به تولید کشور آسیب بزنند. از رانت‌ها استفاده کنند و یک فرصتی است که رانت‌جویان سعی می‌کنند اقتصاد داخلی کشور را از مسیر خود منحرف کنند. متأسفانه در گذشته قاچاق کالا به شدت افزایش یافت. به طوری که زمانی که ما دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا بر اساس آمار اعلام شده حدود 25 میلیارد دلار بود. خوشبختانه طی سه سال گذشته با برنامه‌ریزی که انجام گرفته میزان قاچاق در مقطع فعلی به میزان 12 میلیارد دلار کاهش یافته است.

بخشی از موضوع قاچاق مربوط به کوله‌برها و ته‌لنجی‌ها است که دولت به هیچ وجه مزاحم کار آنها نشده است و این افراد بر اساس مقررات کار خود را انجام می‌دهند.برای آینده برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته که طی آن 10 کالای اصلی که در قاچاق سهم عمده دارند مشخص شده‌اند تا به سرعت با آنها مقابله شود.آنچه که مهم است این است که در یک مقطع از تاریخ موضوع مبارزه با قاچاق به سمت شعار دادن حرکت کرد و به جای اینکه موضوع به طور اساسی برطرف شود با شعار به آن پرداخته شد.قاچاق به همین دلیل افزایش پیدا کرد و فساد نیز رو به فزونی گذاشت و اقتصاد کشور به سمت فروپاشی رفت. امروز نمایندگان همان تفکر در صحنه رقابت ها هستند و می خواهند با همان روش ها با مسائل کشور روبرو شوند.

مردم متوجه باشند که کاندیداهایی که به صحنه آمده اند و ادعاهایی را مطرح می کنند چقدر مسائلی که مطرح می کنند و وعده هایی که می دهند فریبنده است.کاندیداهایی که امروز به صحنه آمده اند باید برنامه هایی را ارائه بدهند در حالی که ما هنوز چیزی ندیده ایم. آقای رئیسی که امروز در صحنه حاضر شده اند ابتدا گفتند هنوز تصمیم نگرفته اند و می خواهند در خدمت امام رضا (ع)باشند و بعد هم وارد صحنه انتخابات شده اند و جزوه ای را در یکی از مناظره ها نشان دادند و گفتند این برنامه من است در حالی که ما هنوز چیزی به نام برنامه ندیده ایم.کاندیداها نباید از سابقه خود بترسند، بلکه باید بگویند در گذشته چه کار کرده اند. آقایان بیایند و بگویند ما در ناجا بودیم یا در قوه قضائیه بودیم و این کارهای مهم را انجام داده ایم. آقای رئیسی در طول دوران طولانی در قوه قضائیه مسئولیت داشته است بیاید و پاسخگوی فعالیت هایش در آن دوره باشد. ایشان در طول دوران بلندی مسئولیت مبارزه با قاچاق کالا را در قوه قضائیه داشته اند امروز بیایند و بگویند که چه کرده اند.

برنامه های رییسی برای مبارزه با قاچاق کالا

ابراهیم رئیسی درخصوص قاچاق کالا گفت: پشتوانه برنامه‌های ارایه شده ما تحقیق، تفحص و برنامه‌ریزی‌های دانشگاهیان است. از روزی که وارد عرصه انتخابات شدم از نظر دانشگاهیان بهره بردم و برنامه ارایه شده‌ام بر طبق فعالیت آنها،‌ آن هم نه در دوران انتخابات، بلکه از زمان‌های قبل است.در ارتباط با قاچاق کالا باید پرسید که قاچاق کالا کجا تولید می‌شود؟ امروز 18 میلیارد و به گفته ایشان 12 میلیارد قاچاق کالا از کجا ایجاد شده است. قضات سراسر کشور دارند به پرونده‌های قاچاق کالا رسیدگی می‌کنند، اما نکته این است که باید در ابتدا در زمان شکل‌گیری قاچاق با آن مبارزه کرد.

آیا دولت می‌تواند با ایجاد قاچاق کالا مبارزه کند؟ بله، اما دولتی که خودش و نزدیکانش در حوزه‌های خصوصی فعال نباشند. چرا آقایان دولتی با قاچاق کالا برخورد نمی‌کنند؟ این امر امکان پذیر است اگر از مبنا و اصول کاملاً کنترل شود.

اظهارات هاشمی طبا در برخورد با قاچاق کالا در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی

هاشمی طبا در برخورد با قاچاق کالا در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی گفت: برای کشوری که استقلالش توسط رزمندگان و شهدا تدوین شده، بسیار جای تاسف است که این مقدار کالای قاچاق وارد می شود. من اطلاعاتی را که از روزنامه های خودمان کسب کردم ، عرض می کنم که روزنامه های ما نوشته اند که از 114 اسلکه رسمی قاچاق وارد کشور می شود و در هیچ جای دنیا قابل درک نیست که چگونه عناصر و افرادی می توانند از اسکله های رسمی قاچاق وارد کشور کنند. البته تاکید بر آن است که گمرک ایران مبادی خود را محکم کرده و همچنین اظهار بر این است که از مناطق آزاد کالا وارد می شود ورقمی حدود 450 میلیون دلار است. من تقاضا دارم از برادارانی که اطلاعات دقیق تری دارند واقعا بگویند چگونه از 114 اسلکه کالای قاچاق وارد می شود و شناسایی نمی شود و به مردم گفته نمی شود.

قالیباف: اولین شرط مبارزه با قاچاق پیشگیری است

محمدباقر قالیباف در سومین مناظره تلویزیونی گفت: آقای جهانگیری اگر بحث 4 درصدی ها را به میان می کشیم به همین دلیل است که چرا مبارزه با قاچاق کالا انجام نمی شود اولین شرط مبارزه پیشگیری است وقتی در دولتی برخی از اعضا و مدیرانش که اقتصاد کشور را در دست دارند در حین اینکه یک کارگر حقوقش 800 هزار تومان است البته در سالهای اخیر کمی افزایش پیدا کرده عقب ماندگی حقوق پیدا می کنند ولی وزرای آنجا پایه گذار حقوق های نجومی هستند . جنابعالی در دوره وزارت پاداش های چند میلیاردی هم تصویب می کنید برای خودتان و همکارانتان چطور می توانید توقع داشته باشید که از قاچاق جلوگیری کنند.
شما وقتی دیدی در هفته گذشته وزیری که کار فرهنگی انجام می دهد واردات غیرقانونی انجام می دهد چطور می توانید از قاچاق پیشگیری کنید، وظیفه شما پیگیری و پیشگیری از قاچاق است.آقای روحانی ، آقای جهانگیری وقتی شما امروز نمی توانید امنیت سپرده گذاران مستضعف را در موسسه هایی مانند کاسپین و میزان تامین کنید چطور می توانید سرمایه گذار خارجی وارد کنید و امنیت آن را تامین کنید. وقتی شما در مسکن مهر با مشکل روبرو هستید چون وزرای شما مشغول کار تجاری و شخصی خود هستند وقتی شما کسی را می گذارید که مدیرعامل بانک را تعیین می کند و می رود رقم 400 میلیارد تومان را بدون هیچگونه روالی در حساب دیگر جابجا می کند و آن فرد هم آن پول را جابجا می کند به طور طبیعی است که قاچاق کالا صورت می گیرد.

واکنش میرسلیم به اظهارات جهانگیری
سید مصطفی آقا میرسلیم گفت: موضوع 12 میلیارد دلار قاچاق موضوع ساده ای نیست که شما به راحتی از آن می گذرید. اگر فرض بگیریم این مسئله درست باشد شما پاسخ دهید چه خسارتی به کشور وارد می کند و چه بلایی به سر جوانان کشور می آورد. باید دید قاچاق چه مشکلاتی برای کشور به همراه دارد و در زمینه قاچاق چه موانعی را ایجاد می کند. آقای جهانگیری بفرمایید چرا در اوایل سال ناگهان مسئولان گمرکی کشور متوجه شدند که وسایل و تجهیزاتی وجود دارد که می شود بوسیله آنها تشخیص داد که قاچاق چگونه صورت می گیرد. باید مشخص شود که این افراد در این چهارسال خواب بوده اند و جنابعالی و دولت حواسش به این موضوع نبوده است و اکنون تازه متوجه شده ایم. این چه شکل دقت نظری است که شما به کار بسته اید؟ 4 سال است که قاچاق مملکت را بیچاره کرده است، آثار وحشتناکی از خودش به جا گذاشته است و حالا شما تازه می گویید دیگران برنامه ارائه کنند؟ خود شما بفرمایید که چه برنامه ای داشتید که این اتفاقات نیفتد.
شما برای ردگیری مالی چه راه حلی را پیشنهاد می دهید و چگونه می خواهید قاچاق را پیگیری کنید و در دولت فخیمه شما چگونه ردگیری مالی صورت می گیرد؟ شما به آمار 12 میلیارد قاچاق چقدر اعتماد دارید و به قول آقای رئیسی این مبلغ 18 میلیارد نیست و دوم ردگیری مالی قاچاقی که وارد کشور می شود از سوی شما چگونه صورت می گیرد.

روحانی:باید به رسانه ها اجازه دهیم که حرف بزنند/گروههایی که حامی امنیتی و سیاسی دارند، نمی گذارند، رقابت آزاد شکل بگیرد

حسن روحانی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مسئله قاچاق و مفاسد اولین توجه ما باید به ریشه های مسئله باشد و چرا اصلا قاچاق به وجود می آید. اگر بتوانیم کیفیت تولیدات داخلی را بالا ببریم و بتوانیم با قیمت ارزان کالا تولید کنیم قاچاقی وجود نخواهد داشت.هم اکنون در جهان قاچاق کالا معنا ندارد، معنای قاچاق اکنون اسلحه ، قاچاق مواد مخدر یا قاچاق انسانی است، پس باید در کشورمان رقابت آزاد ایجاد کنیم و برای ایجاد رقابت آزاد باید به بخش خصوصی فرصت بدهیم، نه اینکه خصولتی ها بیایند و همه فضا را بگیرند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: گروههایی که حامی امنیتی و سیاسی دارند، نمی گذارند، رقابت آزاد شکل بگیرد تا بتوانیم کالای خوب تولید کنیم و جلوی قاچاق کالا را از ریشه بگیریم.
روحانی افزود: باید روستاهای مرزی ما تولید کننده شوند و استان های مرزی ما صادرکننده شوند، اگر استان های مرزی ما صادر کننده باشند جلوی برخی از کالاهای قاچاق بطور حتم گرفته می شود.باید شفاف سازی کنیم و باید به رسانه ها اجازه دهیم که حرف بزنند و اگر رسانه، کلمه ای حرف زد و گفت که چرا فساد در املاک نجومی بوجود آمده و این املاک را به چه کسانی داده اند فوری او را دستگیر نکنیم، او را آزاد بگذاریم تا حرفش را بزند و جلوی مفاسد گرفته شود. ما باید دولت الکترونیک درست کنیم تا همه چیز شفاف باشد و جلوی قاچاق گرفته شود.

سوال دوم: برنامه شما برای توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمد نفتی چیست؟

مصطفی آقا میرسلیم در پاسخ به این سوال توضیح داد: برنامه بسیار مهمی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تبیین شده این است که به نفت به عنوان ماده خامی که منجر به تولید مواد ارزشمند و کالای میانی شود توجه کنیم.با توجه به ارزش افزوده‌ای که کالاهای میانی و ارزشمند نسبت به خام فروشی دارد ما را به این نتیجه می‌رساند که از چاه‌ها و منابع نفتی مان به صورت پیاپی استفاده نکنیم تا با تولید کالاهای میانی و دارای ارزش افزوده از ماده خام نفت،‌ عمر منابع نفتی ما را افزایش دهیم.در مورد صادرات و مقررات گمرکی باید صحبت کنیم. باید توجه کنیم که صادرات به گونه‌ای باشد که باعث تقویت کالاهای تولیدی کشورمان شود. در همین رابطه باید به افزایش صادرات کشورهای هدف به ویژه همسایه‌ها هم توجه کرد.

با توجه به مناسباتی که با کشورهای همسایه داریم نباید صادرات بعضی از کالاها به گونه‌ای باشد که سود کالا برای آنها در نظر گرفته شود. به طور کلی باید صادرات مورد تشویق قرار گیرد و به گونه‌ای باشد که بتوانیم فاصله ایجاد شده را جبران کنیم. دولت باید تشویق کننده باشد تا افزایش کیفیت در برنامه کار تولید کنندگان قرار بگیرد. در این صورت است که می‌توانیم با کالاهای قاچاق مقابله کنیم و از سوی دیگر در بازار با رقبا،‌ رقابت کنیم.

روحانی: قدرت اقتصادی ما به خاطر حضورمان در نفت است

روحانی در واکنش به سخنان میرسلیم گفت: دولت افتخار می‌کند که بازار صادرات به کشور ما باز شد. معاینات که روی آب‌ها باقی مانده بود صادر شد. نفت خام که آقای میرسلیم می‌گویند بر مبنای قانون وچارچوب و سیاست‌های کلی است و من از صحبت‌های ایشان تعجب می‌کنم. در پارس جنوبی شروع به نفت خام کردیم. ما در غرب کارون امروز 300 هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کنیم و قبلا حدود 60 الی 50 بشکه بود. قدرت اقتصادی ما به خاطر حضورمان در نفت است. در اوپک توانستیم حقمان را پس بگیریم. بازار را از عربستان پس گرفتیم. ما الان نسبت به نفت خام، معاینات ما در پالایشگاه ستاره خلیج فارس پایش خواهد شد.

جهانگیری: کوشیدیم کالاهایی تولید کنیم که قابل صادرات باشند

جهانگیری نیز در واکنش به سخنان میرسلیم درباره خام‌فروشی نفت در طول سال‌های گذشته اظهار کرد: آقای میرسلیم اطلاعاتش نسبت به کشور ناقص است. من فکر می‌کردم ایشان به خاطر حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام اطلاعات کاملتری داشته باشد. جلوگیری از خام‌فروشی یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است که من فرمانده ستاد اجرای اقتصاد مقاومتی هستم که طبق فرمان رهبری این مسئولیت را که با رضایت رهبری و رییس جمهوری همراه بود بر عهده گرفتم. ما در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی خیلی خوب عمل کردیم و کوشیدیم کالاهایی تولید کنیم که قابل صادرات باشند و تراز مثبت صادرات کالا نسبت به وارداتش بدون تکیه به فروش نفت خام برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران در این دولت عملی شده است. ما هم قیمت ارز را در میزان مناسب نگه داشته‌ایم و هم بازارهای صادرات را به خوبی حفظ کرده‌ایم و در نهایت خط اعتباری ارزی برای کشورهایی که کالاهای ما را خرید کنند در نظر گرفته‌ایم که نتیجه‌اش عملکردی بوده است که به آن اشاره کردیم.

رییسی: یکی از راه های کاهش وابستگی به نفت روی آوردن به مالیات است

ابراهیم رییسی نیز در نقد صحبت‌های میرسلیم اظهار کرد: چنانچه در استان‌های مختلف کشور پالایشگاه‌هایی ایجاد شود هم از خام فروشی جلوگیری می‌شود و هم نفت با ارزش افزوده فروش می‌رود اما متاسفانه تاکنون اینطور عمل نشده است. علی رغم تلاش‌هایی که انجام شده امروز شاهدیم که آنچه که باید در زمینه کاهش وابستگی به نفت انجام می شده،‌ انجام نشده است. در دنیا یکی از راه های کاهش وابستگی به نفت روی آوردن به مالیات است اما امروز دولت برای دریافت مالیات به سمت کاسب‌ها و تولید کنندگان می‌آید. دولت به سمت کسانی که صدها کانتینر قاچاق کالا وارد کشور می‌کنند و بر هیچ کسی پوشیده نیست برای دریافت مالیات نمی‌روند.

چرا نسبت به موضوع دریافت مالیات از این افراد رسیدگی نمی شود؟ در دولت به وفور پرونده فساد تولید می شوند اما می گویند که چرا در دستگاه قضا به این پرونده ها رسیدگی نمی شود این در حالی است که شما باید کاری کنید که جلوی فساد گرفته شود چرا که در همه دولت ها پیشگیری مقدم بر درمان است. دولت می‌تواند کاملا جلوی کالای قاچاق را بگیردامروز عزم و اراده جدی در این زمینه در دولت وجود ندارد. تولید کنندگان دارای کمتر از 50 کارگر به دلیل پرداخت مالیات در حال تعطیلی هستند و این مالیات‌ها باعث شده که 250 هزار واحد تولیدی به واحدهای توزیعی تبدیل شود.می شود جلوی کسانی که فرار مالیاتی انجام می دهند را گرفت اما گویا قرار است صبح تا شب دولت برای تولید پرونده‌های فساد صرف شود و از سمت دیگر دستگاه قضائی فقط با آنها برخورد کند.

کالای ما باید برای صادرات بهترین کالا باشد

هاشمی طبا در ادامه درباره صحبت‌های میرسلیم اظهار کرد: خوشحالم که به مدت سه سال از سال 69 تا 72 در مرکز توسعه صادرات فعال بوده‌ام. 400 هزار دلار را در آن زمان به 5 میلیارد دلار با تشکیل 50 نمایشگاه داخلی و خارجی که در آن شرکت می‌کردیم رسانیدم.خوشحالم که امروز صادرات ما به 45 میلیارد دلار رسیده و بخشی از آن صادرات مهندسی با ارزش افزوده تقریباً 100 درصد است. این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی است که مهندسین کشورش اینگونه در دنیا حاضر می‌شوند.کالای ما باید برای صادرات بهترین کالا باشد. اگر ضعیف باشد توانایی رقابت نخواهد داشت. اگر اینگونه خوب عمل کنیم دیگر نمی‌گوییم برای نجات اقتصاد کشور مشاغل زودبازده و کوچک را ایجاد کنیم.

در ارتباط با حوزه نفتی هم باید برنامه دقیقی به مردم ارائه دهیم. نمی‌شود که نفت را از جنوب به خراسان یا مازنداران ببریم، کالایی تولید کنیم و آن را دوباره به جنوب برای صادرات ببریم، برنامه‌های در این حوزه باید دقیق و شفاف باشد.

پاسخ قالیباف برای خام فروشی

محمدباقر قالیباف نیز در این باره گفت: مشکل صادرات حل نمی شود با حضور و عملکرد 4 درصدی‌ها که اجازه نمی‌دهند، چون منفعت آنها در واردات است. نکاتی که آقای جهانگیری گفتند دروغ آشکار است که باید رسیدگی شود. وی گفتند 2200 میلیارد دزدی در املاک نجومی است که باید ثابت شود زیرا دروغ و تهمت در حضور مردم است و باید ثابت شود ولی شما بدانید در املاکی که گفته شد بنده خودم نامه نوشتم به دادستان کل که رسیدگی و اعلام کرد که جرم و تخلف سازمان یافته‌ای نبوده ولی چون این فساد حقوق نجومی شما درآمده بود، مشاور آقای روحانی- آقای نجفی – جلسه گذاشت و به گفته دادستان تهران در آن جلسه گفتند معادل سازی کنید، املاک نجومی کار سیاسی کنید که جلوی خرابکاری و کثافت کاری این حقوق های نجومی گرفته شود. این همان روحیه‌ای که 4 درصدی‌ها دارند و خیلی قدرت دارند و خیلی جو سازند. اگر بانکی تخلف کرده مسوول بانک شمایید از دولت. می‌توانید با بانک گردشگری برادر خودتان برخورد کنید. چون شما گفتید هر کی از من هر چه دارد بگوید، این اخلاق من نیست آقای جهانگیری بلکه اخلاق شماست که می ایستید و مثل آقای روحانی راست راست نگاه می‌کنید و دروغ می گویید. املاک نجومی را کی برده شخص جنابعالی. آقای جهانگیری شما از این دولت وقتی که وزیر بودید همین زمینی که در ونک در منطقه سه است و 385 متر زمین است را گرفتید متری 140 هزار تومان، ما املاک نجومی دادیم، ما املاک به رفته گرها بر اساس قانون دادیم. شما و آقای روحانی حقوقدان هستید. مجلس تحقیق و تفحص را وارد ندانست چون سیاسی کاری کردید.

مصطفی میرسلیم در جمع‌بندی سخنان پایانی خود گفت: قرار ما این نبود که در زمینه نفت خام با افزایش صادرات مواجه باشیم. ما هفته پیش هم گفتیم که این سستی ما در سیاست خارجی بوده است که نخواسته‌ایم با قطر و کشورهایی که مخازن نفتی مشترک داریم به گفت‌وگو بنشینیم. این چه فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی است که ما بنشینیم و به جای آنکه شرایطی را فراهم آوریم تا از مخازن مشترک استفاده برابر داشته باشیم آن مخازن را ترک کنیم.

میرسلیم با بیان اینکه ما باید از فرصت استفاده می‌کردیم تا با موضوع خام فروشی برخورد کنیم، اظهار کرد: آقای جهانگیری آیا از برجامی که اینقدر سنگش را به سینه می زنید استفاده‌ای کرده‌اید؟ ما می‌آییم و از برجام به نفع برنامه‌هایی که داریم استفاده می‌کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مدیریت جدی لازم است تا با پایین دستی‌های پتروشیمی ارتباط داشته باشیم، اظهار کرد: ما باید از فروش نفت خام جلوگیری کنیم. عقل ما کجا رفته است که اجازه می‌دهیم خام فروشی شود. سیاست خارجی درست این است که مخازن مشترک را با هم مصرف کنیم نه اینکه زودتر آن را کنار بگذاریم. همچنین باید از قراردادهای استعماری جلوگیری شود و دقت کنیم تا محصولاتمان در زمینه پتروشیمی کیفیت بالاتری داشته باشد.

محور پرسش سوم؛ مشکل نظام بانکی و ارایه تسهیلات هدفمند

مهمترین مشکل نظام بانکی و ارایه برنامه برای تسهیل ارایه وام های هدفمند برای بخش تولید، مسکن، جوانان و وام های ضروری سومین پرسش بود که در مناظره آخر مطر ح شد. برای پاسخ به این سوال حسن روحانی پشت تریبون قرار گرفت وی در این باره گفت: یکی از ارکان بزرگ برای اقتصاد امروز و فردا، بانک ها هستند که دولت تصمیم دارد با همکاری و تقویت بانک ها، بخش عمرانی را تقویت کند. یکی از ارکان بزرگ برای اقتصاد امروز و فردای کشور، بانکها هستند و در بودجه عمرانی نیز تصمیم داریم که آن را با همکاری بانک ها و تقویت بانک ها به انجام برسانیم.
بانک های کشور نیازمند اصلاح هستند و برخی موسسه های اعتباری غیرمجاز که در دولت قبل به وجود آمدند و برخی از وقت ما را در دولت گرفت، باید اصلاح شده و پول مردم را به خودشان برگردانند. به عنوان نمونه در زمینه موسسه مالی و اعتباری میزان تلاش زیادی شد تا مشکلات آن حل شود و امروز برای تقویت بانک ها، سرمایه بانک های دولتی را 2 برابر کردیم تا در قبال مسائل اقتصادی تلاش کنند.
سال گذشته 24 هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط که تعطیل بوده یا با کمتر از ظرفیت واقعی خود فعالیت می کردند، با استفاده از تسهیلات بانکی احیا و فعال شدند. اگر می خواهیم وضعیت معیشت مردم ارتقا یافته و فقر ریشه کن شود و اقتصادمان ظهور یابد، از طریق تقویت بانک ها و دریافت اعتبارات از بانک های مختلف میسر می شود.
توافق با یک بانک خارجی در روز جاری برای دریافت 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری،انجام شده است برای موفقیت اقتصاد و ایجاد تحول در وضعیت معیشت مردم، باید از سرمایه های داخلی و خارجی استفاده کنیم.این مقام مسئول با اشاره به برخی کاندیداهای ریاست جمهوری که مدام وعده پول برای شغل و یارانه به مردم می دهند، بیان داشت: این دوستان نمی گویند این پول ا از کجا می آورند؟؛ اگر از بانک مرکزی می آورید به معنای «از این جیب به آن جیب» ایت که نتیجه ای جز تورم های 50، 60 یا 70 درصدی ندارد.

جهانگیری: یک مجموعه ای از افراد منابع بانکی را گرفتند و برنگرداندند

اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر بتوانیم موانع نظام بانکی را برطرف کنیم نظام بانکی می تواند پشتیبان جدی در طرح های آینده باشد.نظام بانکی ما نقش اصلی در اقتصاد ایران دارد و می توان گفت اقتصاد ایران بانک محور است.
متأسفانه در دوره گذشته به علت آنکه با بانک ها مانند خزانه دولت برخورد می شد، منابع بانکی به شدت در جاهای مختلف حبس می شد و یکی از آن جاها معوقات بانکی است. یک مجموعه ای از افراد منابع بانکی را گرفتند و برنگرداندند و موجب شد منابع بانک موفق شود ، عده ای از این افراد به علت آنکه جایگاه اقتصادی داشتند، تحت شرایط سخت اقتصادی قرار گرفتند و باید به آنها فرصت داد.بخشی نیز افراد سودجو بودند که کمیته ای در بانک مرکزی تشکیل شد متشکل از قوه قضائیه ، دولت و بانک مرکزی که باید وضع آنها را پیگیری کند.
نظام بانکی باید افزایش سرمایه داشته باشد که برای آن برنامه ریزی شده و طرح تحول نظام بانکی تهیه شده و جزو مهمترین طرح هایی است که در دست اقدام است و ما باید با طرح تحول قادر باشیم نظام بانکی را مهم ترین حمایت کننده سرمایه و تولید کنیم.
سال گذشته یعنی در سال اقتصاد مقاومتی ؛ اقدام و عمل ؛ نظام بانکی موفق به راه اندازی تولید شد و سهم مهمی را برعهده گرفت. در وام ازدواج برای نخستین بار وام ازدواج از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان افزایش یافت، فکر می کردیم ممکن است منابع قرض الحسنه کم بشود و نتوان پرداخت کرد ولی خوشبختانه به 1 میلیون نفر وام ازدواج پرداخت شد. اگر بتوانیم موانع نظام بانکی را برطرف کنیم ، نظام بانکی قادر خواهد بود پشتیبانی جدی در طرح های اقتصادی آینده باشد.

رییسی: جناب روحانی، اقدامات را به دولت بعدی حواله ندهید

حجت الاسلام رییسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مصاحبه قبل اعلام کردم یک بار برای همیشه مناظره ای، رسانه ملی میان آقای روحانی و مسئولان دولت قبل برگزار کند و این بحث را برای همیشه تمام کند زیرا هرچه سوال می پرسیم می گویند دولت قبل، این بحث را تمام کنید تا واقعا مردم بتوانند تصمیم بگیرند. در همه دلالت های آقای جهانگیری و آقای روحانی می گویند در دولت قبل چنان بوده است بنابراین یک بار برای همیشه این موضوع را تمام کنید.
آقای روحانی اشاره می کند که ما برای کشاورزی این کار را در دولت بعد خواهیم کرد، جناب آقای روحانی! چرا همین دولت اقدام نکردید؟ آدم بعد از چهارسال آیا قول می دهد چهارسال دیگر این کار را انجام می دهم؟ شما اعلام کردید که صد روز بعد از تشکیل دولت دوازدهم گزارشی درباره این اقدامات خواهم داد شما تا پایان این دولت صد روز وقت دارید گزارش دادن را همین الان شروع کنید. تمام عرض بنده این است که چهارسال کشور را به ناحق و ناروا معطل گذاشتید الان هم می گویید ان شاالله کشاورزی را در صد روز دولت بعد گزارش خواهم داد، شما یکی از گلابی هایی که اعلام کردید باید از برجام می چیدید سرمایه خارجی بود خودتان بگویید عدد سرمایه خارجی چقدر است؟ بفرمایید چهار میلیارد دلار یا دو میلیارد دلار بوده است؟ سال 95 را بفرمایید چقدر بوده است؟
کل سرمایه خارجی جذب شده در سال 95 پانصد میلیون دلار و کمتر از یک میلیارد دلار بوده است این وضع شما در جذب سرمایه خارجی است، نمی گویم بعد از این نمی شود جذب کرد اما واقعا بیایید مداوم به آینده حواله ندهید. شما باید صادرات را دقیق حساب کنید، آماری که ما داریم این است که صادرات غیرنفتی 10 درصد کاهش داشته است، شما می گویید صادرات غیرنفتی افزایش یافته است، شما میعانات را از صادرات حذف کنید زیرا میعانات باید در حساب صادرات نفتی لحاظ شود نه در صادرات غیرنفتی آن وقت ببینید صادرات کاهش یافته است یا خیر؟ آمار سازی که کار درستی نیست.

میرسلیم:در قانون بانکداری تجدید نظر اساسی انجام شود

سید مصطفی آقا میرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حتما ضروری است که در قانون بانکداری تجدید نظر اساسی انجام شود. وضع فعلی از دولت قبل و شاید دولت های قبلی به ارث رسیده است.
وی گفت: اینکه نگوییم دولت های قبلی چه کرده است یعنی معوق کردن مراجعه به تاریخ؛ ما همیشه باید در رسیدگی به مسایل، مسایل تاریخی را درنظر بگیریم، نمی شود از یک مقطعی ببریم و بگوییم از این مقطع دیگر باید خوب بشود. آنچه در گذشته بوده تاثیر مستقیمی بر آینده دارد.نظام بانکداری ما یک اصلاحاتی کرده است اما اصولا نظام بانکداری که به اصطلاح اسلامی است یک نظام بانکداری اروپایی است چون بانک بحث اروپایی بوده و جدید است و ما آمده ایم عقود اسلامی را در آن به عنوان یک پوشش سوار کرده ایم و کسی که مراجعه می کند و نه کارمندان و نه مدیران نمی دانند که چه چیزی را امضا می کنند.من سه سال در بانک صنعت و معدن بودم و ما نه مدیران و مسئولان و کارشناسان می دانستند چه چیزی امضاء می کنند و نه کسانی که مراجعه می کردند. اگر قرار است بانک در کشور ما به تولید، تجارت و صادرات ما کمک کند باید خیلی شفاف باشد و باید موضوع قرض دادن و وام دادن را مطرح کند وگرنه همین گونه که بانک های ما به موسسات سرمایه گذاری و موسسات بنگاهداری تبدیل شده اند و ناچار هم هستند ادامه پیدا می کند.حتما ضروری است که در قانون بانکداری تجدیدنظر اساسی انجام شود.

قالیباف: بانک ها نقش جدی ای در بحث مربوط به تولید، کار و اشتغال دارند

محمدباقر قالیباف نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در 4 سال گذشته هیچ اصلاحی در امور بانکی صورت نگرفته است. بانک ها نقش جدی ای در بحث مربوط به تولید، کار و اشتغال دارند دولت در اداره و نظارت بر بانک ها کارآمد نبوده، بیش از 500 هزار میلیارد تومان وام داده شده اما این وام ها به چه کسانی تعلق گرفته است؟ این وام ها را می توان به چندین هزار نفر پرداخت کرد در حالی که مردم برای یک وام جزیی وثایق بالایی پرداخت کردند.
قالیباف با بیان اینکه آقای جهانگیری می گویند ما وام ازدواج را به 10 میلیون تومان افزایش داده ایم، افزود: دولت در مجلس با وام 10 میلیون تومان مخالفت کرد، این مجلس بود که با این وام موافقت کرد این در حالی است که دولت همین وام را هم به زوج ها نداده است ، دولت وام را به تولید کنندگان نمی دهد و وام را به افراد خاص می دهد.شما در تأمین امنیت سرمایه سرمایه گذاران ضعف داشتید؛ آقای روحانی وقتی می گوئیم "دولت قبل" از نظر من و مردم دولت قبل شما هستید؛ 4 سال بودید و در این 4 سال باید بگویید چه کردید؟ برای 4 سال دیگر وعده می دهید؛ این هیچ اصلاحی در امور بانکی صورت نگرفت، هیچ شفافیتی صورت نگرفت و جریان نقدینگی را به 3 برابر افزایش دادید که نتیجه آن بیکاری بود. آیا خانه ای هست که در آن بیکار نباشد؟ اعتقاد دارم که درختی که در 4 سال میوه ندهد بعد هم ثمر نخواهد داد.

سوال چهارم: برنامه دولت شما برای رونق تولید و اشتغال پایدار در صنعت، کشاورزی و خدمات به ویژه دانشگاهیان و جوانان چیست؟

مصطفی هاشمی‌طبا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه دولت شما برای رونق تولید و اشتغال پایدار در صنعت، کشاورزی و خدمات به ویژه دانشگاهیان و جوانان چیست؟ اظهار کرد: طبیعی است عظمت و استقلال ایران و آینده ایران بر اساس تولید پا برجا خواهد ماند. همانطور که در جلسات گذشته عرض کردم زیر بنای حفظ ایران تولید است. در جریان 8 سال دفاع مقدس، شهدا با خون خود ایران را حفظ کردند پس از آن ما چه کردیم. ایران نفت، خاک،‌آب، گاز، جنگل،‌هوا و رودخانه‌های خود را در اختیار ما گذاشت و ما آن را تخریب کردیم. ما باید کشاورزی مان را مدرن و احیا کنیم و در جهت اصلاح سرزمین ایران حرکت کنیم. با اینکه خودم مهندس هستم و در جهت احیای مهندسی تلاش کرده‌ام می‌گویم امروز تولید ما در گرو اصلاح کشاورزی است.

همانطور که مقام معظم رهبری چند روز پیش نیز اشاره کردند عظمت ایران باید حفظ شود. در اقتصاد مقاومتی در این راستا به صادرات اهمیت ویژه‌ای داده شده است. همچنین اصلاح قانون بانکداری نیز ضروری است. از سوی دیگر استفاده از نیروهای تلاشمند که امروز در اصناف و کارفرمایان نمود پیدا کرده هم باید استفاده کنیم، ‌چرا که آنها با گسترش کار خود به اهداف ما کمک می کنند.در همین راستا صنایع نیز نباید زود بازده باشند، صنایع ما باید ریشه‌دار باشند و از فناوری‌های مفید بهره ببرند.

میرسلیم: از داخل کشور هم می‌توان سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داد

مصطفی آقا میرسلیم در پاسخ به سخنان هاشمی طبا اظهار کرد: من می‌خواهم که آقای روحانی من را روشن کند و پاسخم را بدهد. علت واقعی خوابیدن صنعت و تولید چیست؟ علت واقعی موضوع، به بی‌توجهی دولت به رکود باز می‌گردد. دولت آمد تورم را کنترل کند که گرفتار رکود شد. این را خودتان بگویید و راحت مطرحش کنید، علت اصلی همین است. امروز حدود 80 درصد واحدهای تولیدی خوابیده‌اند، دولت چطور می‌تواند آن واحدهای تولیدی را مجدد احیا کند و می‌خواهد چه برخوردی با این مسائل از خود نشان دهد؟

دولت با بهره‌وری ضعیفی که در اقتصاد کشور وجود دارد چه می‌خواهد کند؟ همه سرمایه‌گذاری‌هایی که تاکنون انجام شده را به برجام نسبت می‌دهید اما از داخل کشور هم می‌توان سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داد. تولید امروز کشور ما 85 درصدش دولتی است. آقای روحانی می‌خواهید با آن چه کنید؟ این دولت ضعف‌ها را به دولت قبلی نسبت می‌دهد اما خودش هم شکست خورده و هیچ کاری نکرده است. این دولت واقعاً چه کرده است؟

روحانی: با موفقیت در توافق هسته‌ای درآمد کشور در سال جاری 20 میلیارد دلار افزایش می‌یابد

حسن روحانی نیز در ادامه این مناظره خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های رونق تولید سرمایه‌گذاری است. البته باید روی موضوع فناوری و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز کارهایی انجام دهیم.با موفقیت در توافق هسته‌ای درآمد کشور در سال جاری 20 میلیارد دلار افزایش می‌یابد. در این زمینه ما برنامه داریم که 15 میلیارد از این میزان را با همکاری بانک‌ها به توسعه و سرمایه‌گذاری تخصیص دهیم و 3 الی 5 میلیارد دلار دیگر را نیز برای حمایت از فقرا و اقشار آسیب‌پذیر اختصاص دهیم.امروز لایحه استفاده از یک و نیم میلیارد دلار درآمد ارزی برای ارائه تسهیلات روستایی در مجلس در حال بررسی است و با تصویب آن همه روستاییان می‌توانند دو برابر سرمایه اولیه خود تسهیلات وام کم‌بهره دریافت کنند.

قالیباف: در حوزه دانش‌بنیان کارهای خوبی شکل گرفته

محمد باقر قالیباف خطاب به هاشمی‌طبا گفت: تولید بسیار مهم است. ما در تولید نیازمند نیروی انسانی کارآمد و تکنولوژی مناسب و سرمایه مناسب هستیم. وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در کشور ما نیروی مناسب و آموزش دیده داریم. ما سرمایه‌های داخلی داریم البته باید درست مصرف شوند و باید تلاش کنیم از سرمایه‌های خارجی هم استفاده کنیم به شرطی که امنیت سرمایه‌های داخلی را ایجاد کنیم.در حوزه دانش‌بنیان کارهای خوبی شکل گرفته اما عملا بسیاری بیکارند و چندده هزار کارخانه ما تعطیل شده است. به نظر شما برنامه ششم که مکلف است بیش از یک میلیون شغل در ماه ایجاد کند چگونه باید آن را انجام دهیم. به نظرتان این موضوع ریشه در بنیان مدیریت کشور ندارد؟ آیا ریشه در بحث 4 درصدی‌ها ندارد؟

جهانگیری: ثبات اقتصادی را بازگرداندیم. مگر یادتان رفته که به صورت لحظه‌ای، نرخ ارز عوض می‌شد

اسحاق جهانگیری نیز با بیان اینکه باید حمایت ویژه‌ای از بخش خصوصی انجام گیرد،‌ خاطرنشان کرد: ما باید از بخش خصوصی حمایت کنیم و تقویتش کنیم. من از دوستانی که ناراحت هستند که چرا به دولت گذشته می‌پردازیم می‌خواهم که حرف‌های ما را تحمل کنید. چرا که من فکر می‌کنم که دولت گذشته امروز در این مناظره نشسته است و تمام افراد دولت گذشته در این ستادها فعالیت می‌کند. رشد منفی 7 درصد چه بلایی سر این اقتصاد آورد؟ آقای میرسیلم شما مهندس هستید اما نه آمار رسمی کشور را قبول دارید و نه می‌گویید که آمارتان را از کجا می‌آورید. بالأخره این کشور مرکز آمار دارد و آمار رسمی ارائه می‌دهد. بر چه اساسی شما آماری جز آمار رسمی کشور را ارائه می‌دهد. می‌آیید و می‌گویید 70 درصد کارخانجات کشور تعطیل است. ‌ملت عزیز ما! در دولت مشکلات زیادی از کشور را حل کردیم. ثبات اقتصادی را بازگرداندیم. مگر یادتان رفته که به صورت لحظه‌ای، نرخ ارز عوض می‌شد و قیمت کالا تغییر می‌کرد. ما منابع را به سمت تولید بردیم.حالا می‌شود کار کرد و سرمایه خارجی به دست آورد. ‌آقای رئیسی می‌گوید ما سال 95 چه کردیم؛ سال 95،‌ 10 میلیارد دلار سرمایه خارجی در وزارت دارایی و اقتصاد ثبت شده که 3 میلیارد دلار آن جذب شده است. ما اقتصاد کشور را راه انداختیم، سرعتش کم است اما ان‌شاءالله سرعتش را هم زیاد می‌کنیم. من یک جا به شما نگفته‌ام که دروغ گفته‌اید، من گفته‌ام که خلاف می‌گویید یا به شما گزارش خلاف داده‌اند. بنده در زندگی‌ام از هیچ رانتی استفاده نکرده‌ام. اگر روزی زمینی گرفته‌ام که دارایی‌ام خانه‌ام است به قیمت رسمی روز، خانه گرفته‌ام.

رییسی: کشاورزی باید توسعه یابد

ابراهیم رییسی نیز در این باره گفت: عدد و رقمی که در رابطه با تعطیلی 250 هزار کارگاه‌های تولیدی کفش و کیف و... اعلام شده، عدد و رقمی است که وزرای این دولت گفته‌اند و بسیار روشن است. ما مواجه هستیم با کارگرهایی که بیکار شده‌اند و بسیاری از مشکلات این کارگاه‌ها مشکل نقدینگی است. متاسفانه دولت نقدینگی کم نداشته اما نقدینگی را به جای اینکه در تولید استفاده کند به آدم‌های بدحساب بانکی تسهیلات داده و بعضی‌ها به نحو خاصی این افراد تسهیلات گرفته‌اند. آیا در طول عمرتان شده که وامی را با بهره صفر درصد بگیرید که هیچ بهره‌ای نداشته باشد؟ متاسفانه وامی با مبلغ 300 میلیارد تومان داده شده که صفر درصد است و بهره ندارد. شرایط عجیبی است به جای اینکه ما از کف بازار و کشاورزی حرف بزنیم عدد و رقمی را می‌گوییم. ما معتقدیم کشاورزی و صنعت هر دو بسیار مهم است و اصل است. کشور ما قطب کشاورزی است و کشاورزی باید توسعه یابد و علم و فناوری در کشاورزی به کار گرفته شود می‌تواند بسیاری از مسائل ما در کشاورزی را حل کند.

هاشمی طبا در جمع‌بندی سخنان پایانی خود خطاب به میرسلیم اظهار کرد: آقای میرسلیم به دنبال سوال کردن از کاندیداها است و من هم تاسی می‌کنم و از ایشان می‌پرسم شما 15 سال رئیس هیات مدیره یک شرکت موتور سازی در شمال کشور بودید. امروز وضعیت آن کارخانه چگونه است و شما چه تاثیری در آن داشته‌اید؟

اگر صنعت ما براساس صادرات نباشد محکوم به فناست صادرات ما براساس رفع نیازهای داخلی است و در زمینه کاهش میزان تولید کارخانه‌های کشور یا خوابیدن آنها باید بگویم که این کارخانه‌ها دچار استهلاک فنی و تکنولوژی شده‌اند و من اصرار دارم که بگویم ایجاد اشتغال باید از طریق توریسم انجام گیرد. امروز دوستان می‌گویند که ما می‌آییم و سالی یک میلیون شغل درست می‌کنیم من هم می‌گویم ماهی یک میلیون شغل درست می‌کنم. یک قالب خشت دست مردم می‌دهم و می گویم شغل درست کرده‌ام اما آیا این ایجاد شغل است؟ شغل،‌ سرمایه گذاری تکنولوژی و فناوری می‌خواهد. امروز در ایران شرکت‌های داخلی به تکنولوژی ساخت دکل‌های نفت دست پیدا کرده‌اند. در حال حاضر شرکت‌های داخلی در 15 کشور در حال انجام خدمات فنی و مهندسی هستند که این اقدام می‌تواند وابستگی به حوزه‌های داخلی را افزایش دهد.امروز در صنایع وابسته به خودروسازی و همچنین ساختمان،‌ شرکت‌های پایین دستی با مشکلاتی مواجه هستند که می‌توانند با در اختیار گرفتن بازارهای جهانی و صادرات مشکلات خود را برطرف نمایند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از برخی اظهارات درباره ورود سرمایه گذار خارجی به کشور اظهار کرد: از سمتی می‌گوییم سرمایه گذاری خارجی باید در کشور انجام شود اما از طرف دیگر در مطبوعات با آنها مخالفت می‌شود و هر قراردادی که منعقد می‌شود، قراردادی استعماری عنوان می‌شود. این در حالی است که اگر قرار است خارجی ها سرمایه و تکنولوژی بیاورند حتما باید منافعشان در داخل کشور حفظ شود.اصلاح کشاورزی و زیست محیطی می‌تواند اشتغال زایی بسیار خوبی برای کشور فراهم نماید.

سوال پنجم: برنامه‌های شما در حوزه هدفمندی یارانه‌ها چیست؟

ابراهیم رییسی در پاسخ به سوال طرح شده مبنی بر برنامه شما برای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چیست اظهار کرد: با توجه به روز نیمه شعبان می‌خواهم بگویم که در سیره مهدوی آمده است که دولت مهدوی دولتی است که دولتمردانش از تقوا،‌ خداترسی، کارآمدی و قدرت اجرایی برای مردم برخوردار هستند.مردم انتظار دارند که دولتشان دولتی باشد که هم خداترسی و هم کارآمدی داشته باشد. توجه مردم به ویژگی‌های دولت مهدوی است. قرار بر این بود که یارانه‌ها برای عده خاصی داده شود و مابقی یارانه‌ها هم در اقتصاد برای بهره‌وری بیشتر صرف شود.

این یارانه امروز با فراز و فرود دارد تولید می‌شود اما ما شاهدیم وضعیت فقر در این دولت با سیاست‌هایی که داشته است افزایش یافته و آمار مسوولان رسمی می‌گوید که این میزان از 23 درصد به 33 درصد افزایش یافته است.عده‌ای از فقرا امروز با 45 هزار تومان یارانه‌شان زندگی می‌کنند ممکن است عده‌ای بگویند چطور می‌توان با 45 هزار تومان زندگی کرد. باید رفت و زندگی این فقرا را دید. ما می‌گوییم که باید یارانه این قشر افزایش پیدا کند و آقایان می‌گویند که از کجا این منابع تامین می‌شود. بله موضوع تامین منابع مهم است و باید معرفی شود اما بسیاری از حامل‌های انرژی که در جریان هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌شان افزایش یافت طبق قانون باید این مابه‌التفاوت به خود مردم پرداخت شود.

رئیسی با طرح این پرسش که آیا دولت نسبت به مردم مسوولیت دارد یا خیر، اظهار کرد: این باید مشخص شود که دولت نسبت به مردم مسوولیت دارد یا ندارد. امروز سفره مردم کوچک شده است. برویم از مردم بپرسیم که اقلام سفره‌شان کمتر شده یا بیشتر؟ با چنین وضعیتی باید یارانه‌ها افزایش پیدا کند که ان‌شاءالله در برنامه‌ای که به مردم ارائه می‌دهیم هم منابع ایجاد شغل و هم افزایش یارانه را اعلام خواهیم کرد.

هاشمی طبا:دولت بسیار تلاش کرد تورم را کنترل کند و نباید این موضوع فراموش شود

مصطفی هاشمی طباء‌خطاب به رئیسی گفت: آقای رئیسی دو بار گفتند منابع دیگر پیش بینی شده، بگویند که این منابع دیگر از کجاست. نفری 45 هزار تومان در دولت قبل یارانه دادیم،‌ میوه 10 برابر،‌ بنزین 8 برابر و مسکن 3 برابر شد یعنی ما گفتیم 45 هزار تومان می دهیم اما 300 هزار تومان تورم در آوردیم. مگر می شود یارانه از آسمان نزول کند. دولت بسیار تلاش کرد تورم را کنترل کند و نباید این موضوع فراموش شود. گروهی که دوست دارند یارانه بگیرند رای بدهند به یارانه و بگوییم که منابع تامین شده است. درآمدهای دولت مشخص است پول ارز مشخص است و بانک مرکزی پول را حساب می کند و دست دولت می دهد، پولی است که دولت در فروش ارز بخاطر واردات در می آورد.

اظهارات قالیباف درباره هدفمندی یارانه ها

محمدباقر قالیباف در ادامه اظهار کرد: امروز کسانی که می‌خواهند کار ایجاد کنند تحت فشارهایی از جمله قاچاق کالا و واردات بی‌رویه اعتمادشان را از دست داده‌اند و به دلیل نگرانی‌هایی که دارند به حاشیه رفته‌اند. علت این شرایط آن است که 4 درصدی‌ها بدون هیچ تلاشی به دنبال بردن بیشترین منفعت از اموال کشور هستند. سوال من از جنابعالی این است که با توجه به اینکه رسیدگی به محرومین وظیفه همه ماست، آیا واقعا در دولت خود برنامه‌ای برای برخورد با این افراد دارید یا خیر؟

میرسلیم: با مردم صادق باشیم

مصطفی میرسلیم در ادامه گفت: باید شرایط تولید را شفاف و صادقانه کنیم. من در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفتم که باید از پول یارانه‌ها درست استفاده کنیم، با مردم صادق باشیم. باید به تولید کشور کمک می‌کردید. باید طبق برنامه و اصول فارغ از برنامه‌های سیاسی و انتخاباتی وارد عرصه هدفمندی یارانه‌ها شد. بی‌توجهی به این موضوع نتیجه‌ای جز رکود و بیکاری نخواهد داشت. اینکه فقط بگوییم این پول را می‌خواهیم به فقرا بدهیم کافی نیست باید برنامه‌ای برای آن داشت.

روحانی: عده‌ای دنبال بازگشت به چهار سال پیش هستند

حسن روحانی در واکنش به سخنان رئیسی درباره هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: بسیار مهم است که مردم بدانند که عده‌ای دنبال بازگشت به چهار سال پیش هستند و خیلی روشن این موضوع را بر زبان می‌آورند که می‌خواهند مثل دولت قبلی که بین مردم پول پخش می‌کرد، پول پخش کنند. آن زمان هم دولت سابق باید 17 هزار میلیارد یارانه می‌داد که تخلف 42 هزار میلیاردی کرد ، پرونده‌اش هم موجود است و امروز هم 70 هزار میلیارد وجود دارد که می‌توان همه آن را به مردم داد اما در آن صورت باید وضعیت بهداشت به گذشته بازگردد و گازرسانی به روستاها متوقف شود اما ما معتقدیم که باید پرداخت یارانه‌ها به همین شکل ادامه پیدا کند ولی یک نظام جامع برای بهداشت کشور تشکیل شود. باید کسانی که در فقر مطلق هستند بیایند و نام‌نویسی کنند و دولت نیز موظف است وسایل ضروری زندگی آنان را برایشان تامین کند. همچنین افرادی که شغل ندارند باید برایشان شغل ایجاد شود و آنانی که شغل مناسبی ندارند با شغل بهتری کار خود را ادامه دهند.

جهانگیری: عده ای از فقر مردم استفاده ناصحیح می کنند

در ادامه اسحاق جهانگیری با بیان اینکه متاسفانه یکی از اتفاقات بدی که در دولت قبل افتاد کوچک شدن سفره مردم بود خاطر نشان کرد: براساس آمار موجود سفره روستاییان 35 درصد و سفره شهری ها 25 درصد نسبت به قبل کاهش یافته است که این نتیجه سیاست ها و تصمیمات نادرست بود. همانطور که گفته شد 45 هزار تومان در جیب مردم گذاشته شد، اما دولت 200 هزار تومان از جیب آنها برداشت کرد. امروز آقایان آمده اند از فقر مردم استفاده ناصحیح می کنند. آقایان محترم عزت ملت را حفظ کنید و سرزده به خانه فقرا نروید تا به عنوان تبلیغات عکس و فیلم بگیرید و آن را پخش کنید. ما می خواهیم معیشت توانمندی و عزت مردم ایران را حفظ کنیم. اگر آقای رئیسی 150 هزار تومان بدهند برخلاف اهدافی که دارند عمل خواهد شد. ملت این 150 هزار تومان دارای سه راه برای تامین مالی است؛ یا باید حامل های انرژی را افزایش دهند و بگویند که بنزین لیتری 8 تومان شده است یا باید بگویند که هزینه های دولت را کم می کنیم و از حقوق معلمان،‌پرستاران و بودجه دفاعی بکاهند یا اینکه بگویند در پول های بانک مرکزی دست می کنیم و آنها را بر می داریم.در هر حالت که 150 هزار تومان به مردم بدهند، یک میلیون تومان از جیب آنها وارد جیب دولت می شود و اقتصاد کشور و طبقه محروم را نابود می کند.

ما راهکارهای عاقلانه و عالمانه ای پیش بینی کرده ایم تا بتوانیم به زندگی فقرا رسیدگی کنیم و به نیازمندان جوری رسیدگی کنیم که دیگر نیاز نداشته باشند. با روش هایی عمل کرده ایم که از این به بعد هیچ ایرانی نباشد که به اندازه نیاز خود برای یک زندگی آبرومند تامین نشود.

ابراهیم رئیسی در جمعبندی سخنان خود گفت: سوال من این است که آیا زندگی فقرا برای دولت مسئولیت می‌آورد یا نه؟ آقای روحانی می‌گوید که درآمد مستمری بگیران را سه برابر افزایش داده است. ما می‌گوییم اگر این کار لازم بود، چرا زودتر انجام ندادید؟ اگر لازم نبود انجام دادنش در شرایط الان امری تبلیغاتی است، ما می‌گوییم کارهای تبلیغاتی نکنید.

وی ادامه داد: سازمان‌های حمایتی باید کاری کنند که فقرا از تحت پوشش آنها خارج شوند، طرح سلامت از طرح‌هایی بود که با نیت خوب آغاز شد، اما با افزایش تعرفه‌ها ببینید الان به کجا رسیده است.

رئیسی همچنین خاطرنشان کرد: آقای نوبخت مصاحبه‌هایی می‌کند و حرف‌هایی می‌زند. این حرف‌ها همه انتخاباتی است. بنده اعلام می‌کنم که صداوسیما مناظره‌ای بگذارد بین من و آقای روحانی نه به عنوان دولت قبل ، من به عنوان نماینده یک قشر مطالبه‌گر که حرفهایشان شنیده نمی‌شود انتقاداتم را طرح کنم.به من و آقای روحانی وقت بدهند و بنده به عنوان نماینده اقشاری که حرفشان شنیده نمی‌شود بیایم و حرف بزنم. شما چهار سال کشور دستتان بود و کشور را به این روز انداختید. حالا می‌فرمایید کار و تولید که باید تولید انجام شود.شما یارانه‌ها را گرفتید. هدفمند یارانه‌ها مشخص است. هدفمند کردن یارانه مشخص کرده که پول‌ها کجا باید برود. شما دولت پرخرج هستید. شما به عنوان دولت پرخرج روزی که دولت را گرفتید 100 هزار میلیارد و امروز 250 هزار میلیارد هزینه دولت است.حقوق‌های کارکنان را اضافه کردید که نکردید، یارانه را اضافه کردید که نکردید، چطور است که 250 الی 260 هزار میلیارد تومان هزینه‌ دولت است. اینکه هزینه دولت دو برابر شده نشان می‌دهد که پرخرج است. چرا یارانه مردم را شما به عنوان دولت تصرف کنید.

آیا نسبت به بخش فقیر مسوولیت داریم یا نداریم؟ شما کار تبلیغاتی کردید. ما می‌گوییم که بدبختی که پول و نون ندارد دولت نسبت به آن مسوولیت دارد یا ندارد. چرا این کار را در روزهای پایانی انجام دادید. چه کارهایی که در دو سه ماه اخیر نشده است. ای کاش تمام چهار سال آقای روحانی این کارها را انجام می‌دادید و فقط در سه ماه آخر به استان‌ها رفت و آمد نمی‌کردید. اینها در راستای تبلیغات انتخاباتی است.ما باید مردم را عاقل بدانیم. آیا با تبلیغات انتخاباتی مردم به تبلیغات رای می‌دهند. مردم عقل دارند و براساس تعقلشان رای می‌دهند.

سوال ششم: مهمترین اولویت‌های شما برای افزایش رشد اقتصادی برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ چیست؟

محمد باقر قالیباف در پاسخ به این سوال که مهمترین اولویت‌های شما برای افزایش رشد اقتصادی برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ چیست؟ گفت: در حوزه مربوط به گرانی می گویند تورم کنترل شده اما مردم می دانند گرانی وجود دارد اقلامی که مصرف روزانه مردم است، مثلاً شکر 1500 تومان 3 هزار و 500 تومان شده یعنی گرانی هست.براساس آنچه که اعلام شده می گویند 3 و نیم میلیون بیکار داریم که این آمار تا 7 میلیون نفر هم اعلام شده است.
تعطیلی کارگاه ها به خاطر بهره وجود دارد، وظیفه همه کشورها در دنیا در شرایط بحران این است که دولت ها تدبیر می کنند و به کمک مردم می آیند دولت آقای روحانی نتوانست به کمک مردم بیاید در برخی مواقع با افزایش هزینه دست در جیب و سفره مردم شد. در قبوض دریافتی مردم در آب، برق، گاز و تلفن فشار یکنواخت وارد شد مخصوصاً روی قشر مردم این فشار بیشتر شد.
در بحث اقتصاد بخشی از درآمدها از ناحیه مالیات هاست چرا نباید مالیات تولید کنندگان بویژه واحدهای کوچک و متوسط بخشیده شود و یا به آنها تخفیف مالیاتی بدهیم در همین مالیات ما 40 درصد فرار مالیاتی داریم در مالیات بر ثروت و ثروتمندان کمترین سهم را در پرداخت مالیات دارند. در جریان نقدینگی و جهت گیری نقدینگی مهمترین بحث در دولت مردم افزایش اشتغال است که مشکل بیکاری را حل و تولید را فعال و رونق را برمی گرداند.

میرسلیم: اگر اصل 44 را که انقلابی است دنبال نکنیم به جایی نمی رسیم

سید مصطفی آقامیرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رسیدن به چشم انداز، خیلی فداکاری می خواهد اما 12 سال است که ما همین طور در جهت رسیدن به آن عقب رفته ایم و کار نکرده ایم. شما بفرمایید در این هشت ساله در این جهت می خواهید چه کنید؟ اگر مماشات کنیم و اصل 44 را مثل دولت یازدهم اجرا نکنیم به هیچ جا نمی رسیم. 15 سال است که یک شرکت را به آقای جهانگیری نوشته ایم که تکلیف آن را مشخص کند.
وی با بیان اینکه این شرکت برای سازمان گسترش بوده است و باید واگذار می شد به بخش خصوصی گفت: چرا باز دست دولت قرار گرفته است و آقای جهانگیری نامه را به آقای معاون خود واگذار کرد و بعد از یک سال بحث و جدل هیچی از آن درنیامد.
میرسلیم با بیان اینکه به چه حقی دولت موتور فروشی می کند؟ گفت: اینها کار دولت نیست دولت باید کار خود را بکند. اگر اصل 44 را که انقلابی است دنبال نکنیم به جایی نمی رسیم.
میرسلیم با بیان اینکه بسیاری از شرکت ها از دولتی به خصولتی تبدیل می شوند گفت: آقای روحانی اشاره به خصولتی کرده اند که خصولتی همان دولت است و چه فرقی می کند که به اسم کارکنان بازنشسته فلان جا واگذار شود و وقتی پشت آن را نگاه می کنی می بینی دولت است. خود ما آقای روحانی را آوردیم و سوار خودروی برقی شد و آن را رونمایی کرد و بعد انگار نه انگار آن را ول کرد به حال خودش و اجازه واردات خودروهای ژاپنی را می دهد.اینگونه می خواهید به برنامه چشم انداز برسید؟ دولت نفهمید با اقتصاد مقاومتی و اصل 44 چکار کند؟
تا فساد اداری اصلاح نشود به جایی نخواهیم رسید همچنین تا عدم شفافیت درست نشود به جایی نمی رسیم.ادعا می کنند دولت الکترونیکی درست کرده اند اما اثر آن کجاست و اصلاً شفافیت ندارد و هیچ چیزش شفاف نیست.

روحانی: برای نخستین بار در این دولت به رشد بالای 8 درصد رسیدیم

حسن روحانی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این دولت برای اولین بار بعد از چشم انداز به بالای رشد 8 درصد رسیدیم. شما درباره رشد اعلام کردید درآمد ملی کشور را دو و نیم برابر می کنید و این رشد 26 درصدی است.ما در هیچ جای دنیا سابقه چنین رشدی را سراغ نداریم و ایشان خوب است بگوید در کدام کشور چنین رشدی بوده است. در چین که در طی یکی دو دهه رشد اقتصادی خوبی حدود 8 درصد داشتند موجب حیرت کشورها شد.
ایشان می گویند که ما با افزایش یک میلیون تن پتروشیمی 400 هزار یا 600 هزار شغل ایجاد می کنند ما که 54 میلیون تن پتروشیمی تولید می کنیم پس کو این اشتغال؟حدود 9 میلیون تن پتروشیمی را در این دولت اضافه کردیم.پتروشیمی در اروپا شغل مستقیم و غیرمستقیمش 16 هزار نفر است و در ایران متخصصان می گویند شغل مستقیم و غیرمستقیمش 20 تا 30 هزار نفر می شود این 400 هزار، 600 هزار را ایشان از کجا آورده اند؟
ضمن اینکه رشد از طریق بهره وری ایجاد می شود و ایشان باید بگویند چه مقدار از طریق بهره وری رشد ایجاد می کند، رشد از طریق نیروی کار و اشتغال ایجاد می شود و چه مقدار از رشد از طریق اشتغال ایجاد خواهد شد و رشد از طریق سرمایه فیزیکی ایجاد می شود چه مقدارش از طریق سرمایه فیزیکی خواهد بود و چگونه می خواهد به این رشد برسد؟
در این دولت برای اولین بار بعد از چشم انداز به بالای رشد 8 درصد رسیدیم در حالی که در 12 سال گذشته همچین سابقه ای وجود نداشت و رشد خیلی کمی داشتیم. ما می توانیم این راه در دولت بعد نیز ادامه دهیم با رشد خوب و کاهش تورم.

جهانگیری: آیا قادر هستند سرمایه خارجی به کشور جذب کنند؟

اسحاق جهانگیری گفت: رشد هشت درصد فقط در شرایطی امکان پذیر است که مردم میداندار بشوند.شد اقتصادی در واقعی یکی از مهمترین هدف هاست و اگر موفق شویم کیک اقتصاد کشور را بزرگ کنیم همه مردم سهم بیشتری برداشت می کنند ، مهم آن است که سیاست ها و الزاماتی داشته باشیم که رشد اقتصادی اتفاق بیفتد. یکی از سیاست ها ؛ سیاست خارجی است آیا نامزدهای انتخابات در دیپلماسی وارد هستند آیا مذاکره کرده اند آیا اطرافیان شما طرفدار دیپلماسی هستند آیا قادر هستند سرمایه خارجی به کشور جذب کنند؟
در قانون برنامه پیش بینی شده است ،770 هزار میلیارد تومان پول لازم است تا رشد هشت درصد محقق شود، 65 میلیارد دلار باید سرمایه خارجی جذب کشور شود ، آقای قالیباف با این اطرافیانی که شما دارید در بحث سیاست خارجی دارید می توانید 65 میلیارد دلار جذب کنید؟ شما شهر تهران را خیلی گران اداره کردید، شما در اداره شهر تهران بخش خصوصی را وارد نکردید، کم وارد کردید نه اینکه وارد نکردید عمدتاً کارها را به نهادهای نظامی در شهر تهران واگذار کردید.
آقای میرسلیم اینقدر نفرمایید که ما اصل 44 را رعایت نکرده ایم این بی انصافی است که من در شما انصاف سراغ داشتم.ما در این دولت هر شرکتی را واگذار کردیم به بخش خصوصی واگذار کردیم در این دولت کاملاً رعایت شد رفقای شما در دولت گذشته رعایت نکردند همین شرکتی که شما اشاره کردید که البته نگفتید به کجا واگذار شد و شما رعایت کردید و نگفتید به کجا واگذار شد من هم نمی گویم بالاخره ما می خواستیم از دست آنها پس بگیریم ، نشد. بر اساس قانون آن شرکت واگذار شده به یک نهاد قدرتمندی است و ما نتوانستیم از آنها پس بگیریم.

ریسی: با دیپلماسی عزتمندانه این مسائل قابل حل است

حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رشد اقتصادی هفت درصد است لاکن مربوط به نفت است نه مربوط به اشتغال و تولید و رشد یک تا یک و نیم درصد قابل قبول است.129 شرکت آماده واگذاری بر اساس اصل 44 بود که تبدیل به 26 شرکت شد که نمی دانیم چرا این روند متوقف شد و اگر خصولتی شد جلویش را بگیرید شما دولتید. رکود در کشور ما رکورد زده است اما شما می گویید از رکود عبور کرده ایم اما این وضع کارخانه ها و بیکاری است.
ما معتقدیم با دیپلماسی عزتمندانه این مسائل قابل حل است و ما می توانیم با تعامل و کار با کشورهای همسایه بسیاری از مشکلات را حل کنیم.
وی گفت: ما اگر بخواهیم موضوع اشتغال حل شود باید پیشران های اقتصاد و تولید را فعال، با قاچاق کالا مبارزه بی امان و واردات را کنترل کنیم.

هاشمی طبا: با سیاه نمایی و رنگ روغن زدن توسعه ایجاد نمی شود

سیدمصطفی هاشمی طبا نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: با رنگ روغن زدن به جامعه یا بالعکس با سیاه نمایی جامعه؛ توسعه ایجاد نمی شود. ما به حرف آدم های عاقل اقتصاددان که راه حل علمی نشان می دادند گوش نمی کنیم.بر اساس داده هایی که به ما می رسد می خواهیم علم را تغییر بدهیم ، در زمانیکه تحریم شدیم و باید در مقابل تحریم باید اقدامات اجرایی قوی تری با بسیج نیروهای مردمی انجام بدهیم اما برای اینکه بگوییم تحریم برای ما اثر نکرد و برای اینکه پز بدهیم رفتیم از همان تحریم کنندگان به صورت گران تر کالا خریدیم برای اینکه به کشور رنگ روغن بزنیم؛ بنابراین معلوم است به اهداف 1404 نمی رسیم.توسعه، تولید و پیشرفت، غیر از تمرکز سرمایه ای، غیر از تلاش و کوشش راه دیگری ندارد. مردم کار می کنند و اینکه به گونه ای مطرح کنیم که واویلا در کشور وجود دارد و بعضی وقت ها که از یک سازنده ایرانی فیلم به خارج از کشور می رود می گوییم سیاه نمایی کرده و ضدانقلاب است ولی از این تریبون بدترین سیاه نمایی ها را در کشور انجام می دهیم.
چنین نیست و اگر می خواهیم کار را درست انجام بدهیم به اقتصاددانان و بازرگانان سابقه دار توجه کنیم و بدانیم راه حل چیست و خلاصه اینکه اگر می خواهیم توسعه پیدا کنیم باید از همه چیز بزنیم و در راه توسعه بگذاریم و گرنه با راحت طلبی نمی رسیم

قالیباف: 5 میلیون شغل را در برنامه دولت مردم اجرا خواهیم کرد

محمدباقر قالیباف گفت: وعده هایی که بنده دادم تعهداتی که به مردم عزیز دادم این تعهدات همه از جنس عدد و رقم است. بنده مدیر اجرایی بودم، کار کردم و سابقه دارم به دنبال حرف و شعار نیستم. آقای جهانگیری اطلاع دارند در بخش مترو گفتم 100 کیلومتر مترو اجرا کردیم که ایشان تعجب کردند. در پروژه های متعددی در تهران کارهای خوبی صورت گرفته که روشن است و هیچ گاه خلف وعده نبوده است.
امروز هم به مردم عزیزمان عرض می کنم اطمینان داشته باشید 5 میلیون شغل را در برنامه دولت مردم اجرا خواهیم کرد که 1،2 میلیون از آن در مناطق روستایی و محروم با صنایع کوچک، کشاورزی و با تاکید بر کشاورزی، گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی باتوجه به جغرافیای هر منطقه خواهد بود. در صنایع سنگین هم نفت، پتروشیمی و مادر توجه به صنایع پایین دستی و جلوگیری از خام فروشی و رانت بازی انجام خواهد شد.حتما در جهت دهی به نقدینگی به کارگاه های از کارافتاده عمل خواهیم کرد.
امروز پیشران کار در حوزه مسکن است که این بخش را رونق خواهیم داد، در حوزه گردشگری و آی تی فعالیت خواهیم کرد، اینها تعهد بنده است و همانطور که تابلو برای اجرای پروژه ها می گذاریم در مورد این تعهدات هم اعلام خواهیم کرد.
آقای روحانی شما به گونه ای صحبت کردید که انگار امروز اقتصاد هیچ مشکلی ندارد، مردم ما می دانند واقعا بحران اقتصادی وجود دارد و جنابعالی و آقای جهانگیری هر قدر هم بگویید نمی توانید از کارنامه دولت دفاع کنید. کارنامه دولت کارنامه قابل دفاعی نیست اما ما برنامه داریم یکی از برنامه های ما جلوگیری از بی قانونی دولت است.

تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 766950

وب گردی

وب گردی