پنجمین محور سوال در آخرین مناظره انتخابات پیرامون هدفمندی یارانه ها

پنجمین سوال آخرین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری به موضوع قانون هدفمندی یارانه ها اختصاص یافت.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی که برای پاسخگویی به این سوال پشت تریبون قرار گرفت، افزود: توجه به مردم و توجه به دیگران از ویژگی های دولت مهدوی (عج) است که انسان باید توجه کند ببیند دیگران چه مشکلی دارند و چگونه باید آن را حل کرد.

وی گفت: در حل مشکلات اقشار آسیب پذیر و کم درآمد قبلاً هم با پرداخت یارانه اقدام شد، اما عده خاصی آن را دریافت می کردند در حالی که در هدفمند کردن یارانه ها قرار بود این یارانه عادلانه میان همه تقسیم شود و همه مردم از آن برخوردار شوند و در ضمن برای توانمندسازی کشور در بخش های مختلف اقتصادی هم از این یارانه بهره گرفته شود.
رئیسی گفت: این یارانه امروز با فراز و فرودهایی که داشته امروز توزیع می شود اما شاهدیم وضعیت فقر در این دولت با سیاست هایی که داشته بیشتر شده است و بر اساس اعلام مسئولان رسمی از 23 درصد به 33 درصد افزایش یافته است، حال در این وضع به حال فقرا و اقشار کم درآمد چه اقدامی باید انجام داد، برای عده ای ممکن است قابل تحمل نباشد که کسی با 45 هزار تومان نتواند زندگی کند در حالی که واقع امر این است که با این 45 هزار تومان امکان زندگی برای عده ای واقعاً فراهم نیست و باید رفت از نزدیک زندگی آن ها را دید.
وی با بیان اینکه می گوییم باید یارانه این افراد افزایش پیدا کند افزود: آقایان می گویند منابع این افزایش از کجا تأمین می شود؟ البته سوال درستی است باید حتماً منابع معرفی شود اما باید توجه کرد که آب، برق، نفت، نفتِ گاز، بنزین و بسیاری از حامل های انرژی گران شد یعنی 40 هزار میلیارد تومان حاصل از هدفمند کردن حامل های انرژی به 70 هزار میلیارد تومان افزایش یافت؛ قانون هدفمندی یارانه ها می گوید که منابع حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی را باید به خود مردم داد یعنی توزیع آن برای خود مردم است البته موارد دیگری هم برای تأمین افزایش یارانه های نقدی مردم وجود دارد.
رئیسی گفت: آیا به عنوان دولت در قبال خانواده فقیری که هیچ چیزی ندارد مسئولیت داریم یا نداریم؟ باید تکلیف آن مشخص شود اگر راجع به این قضیه مسئولیت داریم باید حتماً آن را دنبال کنیم زیرا سفره مردم الآن کوچکتر شده است.
وی افزود: از مردم باید پرسید آیا نرخ اقلام سفره مردم ثابت مانده یا بیشتر شده است؟ قیمت هایی که ما احصاء کردیم نشان می دهد که این کالاها از 40 درصد تا 133 درصد گرانتر شده یعنی این سفره گرانتر شده است که باید برای این خانوارها فکری کرد.
رئیسی گفت: قانون هدفمندی یارانه ها بسته ای است که باید به طور کامل اجرا شود، هم در بخش توانمندسازی و هم در بخش توجه به فقرا و مستمندانی که تحت پوشش سازمان های حمایتی قرار دارند.
وی افزود: آنچه که در برنامه خود گفتیم هم مکتوب است که مردم آن را ملاحظه خواهند کرد و بر اساس منابعی است که به طور کامل درباره شغل و یارانه ها پیش بینی کردیم.

قالیباف: باید کار تولید کنیم تا بتوانیم به مسیر خود بازگردیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سرمایه گذاران به حاشیه رانده شدند اعتمادی برای سرمایه گذاری ندارند.
محمدباقر قالیباف در سومین مناظره تلویزیونی افزود: باید کار تولید کنیم تا بتوانیم به مسیر خود بازگردیم امروز کسانی که می خواهند کار تولید کنند مانند کارخانه داران و سرمایه داران تحت فشارند فشارهایی مانند قاچاق و ارز یا واردات غیرضروری.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تجار و سرمایه گذاران اعتمادی به ما ندارند آنهایی که می خواهندبا زحمت پول دربیاورند همه به حاشیه رفتند و فعالیتی انجام نمی دهند چون نگرانند زیرا 4 درصدی هایی که من تاکید می کنم افرادی که بدون هیچ تلاشی بنا دارند بیشترین منفعت را از انفال عمومی ببرند همان افرادی که می گوییم این واسطه گران زالو صفت هستند همین افراد مانع هستند.
قالیباف افزود: آیا در دولت شما برنامه مشخصی برای برخورد با این افراد وجود دارد تا سرمایه گذاران صادق و آنهایی که دنبال تولید ثروت هستند بیایند دست مردم را بگیرند دست محرومان را بگیرند.

میرسلیم: پول یارانه ها را برای تولید اختصاص بدهید

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه درآمد حاصل از قانون هدفمندی یارانه ها 80 هزار میلیارد تومان در سال است گفت: از این مبلغ فقط 35 هزار میلیارد تومان آن را در قالب یارانه به مردم می دهید هرچند به کیفیت آن کاری ندارید اما سوال این است مابقی آن چگونه هزینه می شود؟
میرسلیم افزود: متاسفانه آقایان هنرشان این بوده فقط پول را مستقیم به مردم دادند و اصلا به تولید هیچ توجهی نکردند.
وی با اشاره به اینکه آقای نعمت زاده اظهار می کند من فقط برای تولید سه درصد دریافت کرده ام گفت: حال آنکه مبلغی که برای تولید باید اختصاص می یافت 30 درصد اعلام شده است.
میرسلیم از آقای رئیسی پرسید: شما چگونه می خواهید این تعادل را برقرار کنید؟
وی تاکید کرد: اگر تولید درست شود قطعا مردم کالا به اندازه کافی خواهند داشت و قیمت همه کالاها کاهش می یابد و منافع مربوط به آن بسیار بیشتر از آن است که بیایید همینجوری در میان مردم پول توزیع کنید.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه از یارانه ها باید درست استفاده شود خاطرنشان کرد: یارانه را برای بدست آوردن رای توزیع کردن به ویژه در انتخابات کار درستی نیست.
وی با تاکید بر اصلاح این روند از کاندیداها خواست در بیان مطالب خود صادق باشند.
میرسلیم افزود: باید به مردم بگوییم که برای تولید چکار خواهیم کرد.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه صندوق کشاورزی ورشکست شده است به فعالیت های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در این خصوص اشاره کرد و گفت: درست شب انتخابات 5 هزار میلیارد تومان به این صندوق واریز شده است و این کار درستی نیست باید اینها را طبق اصول انجام داد و از برخوردهای سیاسی- انتخاباتی جلوگیری کرد.
وی گفت: به تولید در این چهارسال خسارات زیادی وارد آمده است و باید این روند اصلاح شود.

روحانی: یارانه‌های فعلی ادامه پیدا می‌کند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیار مهم است که مردم بدانند عده ای دنبال بازگشت به چهار سال قبل هستند و خیلی روشن دارند می گویند، می گویند همان طور که آن دولت پول پخش می کرده ما می خواهیم بیشتر پول بخش کنیم و این مسیرش کاملا روشن است، الان آن زمان 17 هزار میلیارد تومان می توانستند برای یارانه بدهند که 42 هزار میلیارد تخلف کردند و پرونده های آن وجود دارد و امروز هم 70 هزار میلیارد است و می شود همه این ها را تبدیل کرد و به مردم داد.
روحانی افزود: بهداشت و درمان را دوباره به شرایط سابق برگردانیم، گازرسانی به روستاها را متوقف بکنیم، راه روستایی را متوقف کنیم، یارانه مربوط به کشاورزی را متوقف کنیم، همه این کارها را می شود کرد.
وی گفت: ما معتقدیم که یارانه ای که فعلاً هست ادامه پیدا کند و برنامه ما این نیست که این یارانه را قطع کنیم این یارانه وجود خواهد داشت و برخی از ستادهای انتخابی که تبلیغ می کنند نادرست می گویند؛ منتها برنامه یارانه ها تنها کافی نیست، ما بدنبال یک نظام تامین اجتماعی جامع هستیم که در برنامه دولت دوازدهم آورده ایم.
روحانی گفت: قدم اول این است که افراد کم درآمد را مستمری آن ها را بیش از 3 برابر کرده ایم و از همین حالا هم شروع کرده ایم، با مجلس هم توافق کردیم و دارد اجرا می شود و قدم دوم این است که تمام افرادی که کف درآمدی آن ها در حد فقر مطلق است بیایند و در یک سایتی نام نویسی کنند و به همه آن ها حقوقی پرداخت شود در حق حداقل زندگی.
وی افزود: افرادی که در کشور ناتوان هستند از کار باید غذای آن ها، مسکن و ضروریات آن ها تامین بشود و افرادی که اشتغال ندارند را برایشان شغل ایجاد کنیم و افرادی که اشتغال دارند و حقوق آن ها کم است باید اضافه کنیم کما اینکه حداقل حقوق را ما بالای یک میلیون و صد هزار تومان بردیم و حداقل حقوق بازنشسته ها افزایش یافته است به یک میلیون و صد تا صد و پنجاه هزار تومان.

جهانگیری: در دولت قبل سفره مردم کوچک شد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متأسفانه یکی از اقدامات بدی که در دولت قبل افتاد ، این است که طبق آمار رسمی سفره روستاها 35 درصد و سفره شهری ها 25 درصد کوچک شد.
اسحاق جهانگیری در نقد سخنان سیدابراهیم رئیسی افزود: این شرایط نتیجه سیاست های غلط و تصمیمات نادرست بود ، همان طور که اشاره شد، 45 هزار تومان در جیب مردم گذاشت و از طرف مقابل 200 هزار تومان دولت از جیب مردم برداشت.
وی تصریح کرد: حالا برخی از آقایان آمده اند و از فقر مردم استفاده ناصحیح می کنند. آقایان محترم باید عزت مردم ایران را حفظ کنیم ، سرزده به خانه مردم نرویم و با آنها عکس بگیریم، سرزده به خانه فقرا نرویم و فیلم بگیریم و به عنوان تبلیغات انتخاباتی آن را پخش کنیم.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تلاش کنیم عزت ملت ایران را حفظ کنیم ، می خواهیم معیشت ملت ایران و توانمندی ملت ایران با عزت ملت ایران را حفظ کنیم.
جهانگیری افزود: آقای رئیسی اگر 150 هزار تومان یارانه بدهیم برخلاف هدفی که می گوییم ، عمل خواهد شد ، برای 150 هزار تومان یارانه دادن 3 راه برای تأمین منابع آن وجود دارد و غیر از این نیست.
وی گفت: یا باید دوباره قیمت حامل های انرژی گران شود و بگویند مثلاً بنزین شد 8 هزار تومان و گازوئیل 3 هزار تومان شد، یا باید بگویند هزینه های دولت را کاهش می دهیم یعنی اینکه حقوق معلم را نمی دهیم، حقوق پرستار را نمی دهیم، بودجه دفاعی کشور را نمی دهیم، عددها کاملاً روشن است و ما محاسبه کرده ایم و مشخص است که این هزینه ها چقدر است.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: یا باید بگویند می رویم و دست در بانک مرکزی می کنیم و پول های بانک مرکزی را برمی داریم که این هم یعنی تورم.
جهانگیری گفت: در هر حالت و با هر روشی پرداخت 150 هزار تومان کارانه یعنی اینکه 1 میلیون تومان از جیب مردم برمی دارم و به جیب دولت می گذارم و از این طریق اقتصاد کشور و طبقه محروم را نابود می کنند.
وی افزود: در این چهار سال راهکارهای عاقلانه و عالمانه پیش بینی کرده ایم که بتوانیم به زندگی فقرا رسیدگی کنیم و به وضعیت نیازمندان به شکلی رسیدگی کنیم که نیاز نداشته باشند و آنهایی که در فقر مطلق هستند با روش هایی که از اول امسال عمل کردیم و از این به بعد هیچ ایرانی وجود نخواهد داشت که به اندازه نیاز آبرومند خود تأمین نشود.

هاشمی طبا: دولت فعلی توانست تورم را کنترل کند
سیدمصطفی هاشمی طبا در ادامه سومین مناظره انتخاباتی با محوریت اقتصادی و پیرو صحبت های آقای رئیسی درباره هدفمند کردن یارانه ها افزود: دو بار فرمودید منابع پیش بینی شده است خواهش می کنم بفرمایند این منابع کجا پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: در دولت قبل نفری 45 هزار و 500 تومان یارانه دادیم و میوه 10 برابر، بنزین 8 برابر و مسکن 3 برابر شد یعنی گفتیم 45 هزار تومان در جیب شما می گذاریم اما به خاطر 26 درصد تورم 500 هزار تومان از جیب آنها درآوردیم.
هاشمی طبا گفت: امروز هم اگر بخواهیم دو ، سه و چهار برابر یارانه را بین همه تقسیم کنیم چه اتفاقی می افتد؟ این اتفاق می افتد که به جای 250 هزار تومان که می دهیم 800 هزار تومان از جیب آنها بیرون می کشیم.
وی افزود: دولت فعلی توفیق پیدا کرده است که تورم را کنترل کند بنابر این نباید فراموش شود که حالا به خاطر اینکه یک گروهی از مردم دوست دارند یارانه بگیرند و دوست دارند به یارانه رأی بدهند اینگونه بدون اینکه منابع معرفی کنیم بگوییم منابع تعیین شده است اما از کجا؟
هاشمی طبا گفت: مگر قرار است که یارانه و منابع از آسمان نزول کند؟ درآمدهای دولت ما مشخص است به مالیات نباید فشار بیاوریم، بانک مرکزی پول چاپ می کند و اجباراً به دولت می دهد، پولی است که دولت در فروش ارز به خاطر واردات به دست می آورد و پولی از گمرک به خاطر واردات و فروش عامل های انرژی می گیرد بنابر این منابع دیگر از کجا تأمین می شود؟

رئیسی: چاره ای جز توجه به فقرا نداریم
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : چاره ای جز توجه به فقرا نداریم اما نه اینکه یارانه آنها را طی چهار سال دست نزنیم و در زمان تبلیغات سه برابر کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی افزود: سوال اینجاست ما بالاخره باید به فقرا کمک کنیم یا خیر؟ آیا تکلیفی در این زمینه داریم و این تکلیف آیا فقط در زمان انتخابات است؟
وی گفت: آقای روحانی هم درباره فقرا همان حرف مرا می زند اما ای کاش وی در طول 4 سال به فکر محرومان بود نه سه ماه انتخابات، پرسش اینجاست چرا 4 سال بی توجه بود؟
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود : چرا یارانه ای که برای مردم است امروز باید ابزار کار تبلیغات باشد؟ چرا کار به جایی رسیده است که در این روزها بخشنامه کردید به هر دهیار (یا دهدار) 10 میلیون تومان پرداخت می کنیم.
وی ادامه داد: بالاخره مردم سخنان ما را می شنوند و عملکردها را می بینند و مشخص می شود که چه کسانی کار تبلیغاتی می کنند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هم اکنون نقدینگی کشور در این دولت به 700 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: این یعنی دست کردن در جیب مردم درحالیکه اگر 100 هزار میلیارد تومان آن در اختیار وزارت صنعت برای حمایت از تولید قرار می گرفت خوب بود ، در حالی که بخشی از این نقدینگی در اختیار افرادی قرار گرفت که بدحساب بودند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود : طرح سلامت با نیت خوب اجرا شد اما پرسش اینجاست باید پاسخ دهید که آن میزانی که از آن طرف تعرفه ها چند برابر افزایش پیدا کرد دوباره کمک به مردم است؟
وی با بیان اینکه من نماینده قشرهای مختلفی همچون کارگران و معلمان هستم ، گفت : روزنامه خاصی هم ندارم و رسانه زنجیره ای هم ندارم اما به عنوان یک شهروند حاضرم به نمایندگی از قشرهای مختلف در صدا و سیما با رئیس جمهور درباره مسایل مختلف صحبت کنم که چرا کارهای مهمی که می باید می کردند ، انجام ندادند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خطاب به حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: قانون هدفمندی یارانه ها مشخص کرده است که پول باید به کجا برود اما شما دولت پرخرج هستید چونکه هزینه 100 هزار میلیارد تومانی دولت قبل اکنون به 250 هزار میلیارد تومان رسیده درحالیکه حقوق ها و یارانه ها افزایش پیدا نکرده بنابراین چرا باید یارانه مردم را تصرف کنیم درحالیکه می توانیم از این طریق از قشرهای مختلف حمایت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه همه ما در برابر فقرا مسئولیت داریم ، گفت: 4 سال گذشت اما دولت در ماههای پایانی انتخابات به فکر فقرا افتاد و در مدت تبلیغات چه فهرست های بلندبالایی که صورت نگرفت که ای کاش در طول 4 سال رخ می داد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ای کاش آقای روحانی این اقدامات و سفرهای استانی را در طول 4 سال پیگیری می کرد و به این روزها موکول نمی کرد چرا که مردم عاقل هستند و براساس تعقل خودشان رای می دهند.

302/300

کد خبر: 766989

وب گردی

وب گردی