افزایش رشد اقتصادی کشور محور پرسش ششم آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری

افزایش رشد اقتصادی کشور برای تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 ششمین پرسش سومین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری بود.

به گزارش ایسکانیوز، محمد باقر قالیباف که برای پاسخگویی به این سوال پشت تریبون حاضر شد، گفت: در حوزه مربوط به گرانی می گویند تورم کنترل شده اما مردم می دانند گرانی وجود دارد اقلامی که مصرف روزانه مردم است، مثلاً شکر 1500 تومان 3 هزار و 500 تومان شده یعنی گرانی هست.
وی گفت: براساس آنچه که اعلام شده می گویند 3 و نیم میلیون بیکار داریم که این آمار تا 7 میلیون نفر هم اعلام شده است.
قالیباف افزود: تعطیلی کارگاه ها به خاطر بهره وجود دارد، وظیفه همه کشورها در دنیا در شرایط بحران این است که دولت ها تدبیر می کنند و به کمک مردم می آیند دولت آقای روحانی نتوانست به کمک مردم بیاید در برخی مواقع با افزایش هزینه دست در جیب و سفره مردم شد.
وی گفت: در قبوض دریافتی مردم در آب، برق، گاز و تلفن فشار یکنواخت وارد شد مخصوصاً روی قشر مردم این فشار بیشتر شد.
قالیباف افزود: در بحث اقتصاد بخشی از درآمدها از ناحیه مالیات هاست چرا نباید مالیات تولید کنندگان بویژه واحدهای کوچک و متوسط بخشیده شود و یا به آنها تخفیف مالیاتی بدهیم در همین مالیات ما 40 درصد فرار مالیاتی داریم در مالیات بر ثروت و ثروتمندان کمترین سهم را در پرداخت مالیات دارند.
وی گفت: در جریان نقدینگی و جهت گیری نقدینگی مهمترین بحث در دولت مردم افزایش اشتغال است که مشکل بیکاری را حل و تولید را فعال و رونق را برمی گرداند.
قالیباف افزود: آقای روحانی قبول کردند ما باید روی نیروهای کار و جویای کار شناسایی کنیم و گفتند سایتی برای محرومین و کسانی که دنبال کار هستند ایجاد کنیم حالا عیبی ندارند که سایت ما را بستند.
وی گفت: ما معتقدیم که باید به جوان بیکار 250 هزار تومان بدهیم تا کار پیدا کند و حمایت از محرومان را ما باید دنبال کنیم.

میرسلیم: رسیدن به چشم انداز خیلی فداکاری می خواهد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رسیدن به چشم انداز، خیلی فداکاری می خواهد اما 12 سال است که ما همین طور در جهت رسیدن به آن عقب رفته ایم و کار نکرده ایم.
سید مصطفی آقامیرسلیم که در نقد سخنان آقای قالیباف سخن می گفت خطاب به وی افزود: شما بفرمایید در این هشت ساله در این جهت می خواهید چه کنید؟
وی گفت: اگر مماشات کنیم و اصل 44 را مثل دولت یازدهم اجرا نکنیم به هیچ جا نمی رسیم.
میرسلیم افزود: 15 سال است که یک شرکت را به آقای جهانگیری نوشته ایم که تکلیف آن را مشخص کند.
وی با بیان اینکه این شرکت برای سازمان گسترش بوده است و باید واگذار می شد به بخش خصوصی گفت: چرا باز دست دولت قرار گرفته است و آقای جهانگیری نامه را به آقای معاون خود واگذار کرد و بعد از یک سال بحث و جدل هیچی از آن درنیامد.
میرسلیم با بیان اینکه به چه حقی دولت موتور فروشی می کند؟ گفت: اینها کار دولت نیست دولت باید کار خود را بکند.
وی افزود: اگر اصل 44 را که انقلابی است دنبال نکنیم به جایی نمی رسیم.
میرسلیم با بیان اینکه بسیاری از شرکت ها از دولتی به خصولتی تبدیل می شوند گفت: آقای روحانی اشاره به خصولتی کرده اند که خصولتی همان دولت است و چه فرقی می کند که به اسم کارکنان بازنشسته فلان جا واگذار شود و وقتی پشت آن را نگاه می کنی می بینی دولت است.
وی با تاکید بر اجرای اقتصاد مقاومتی افزود: یکی از محورهای اجرای آن توجه به هسته های دانش بنیان است.
میرسلیم گفت: خود ما آقای روحانی را آوردیم و سوار خودروی برقی شد و آن را رونمایی کرد و بعد انگار نه انگار آن را ول کرد به حال خودش و اجازه واردات خودروهای ژاپنی را می دهد.
وی خطاب به دولت افزود: اینگونه می خواهید به برنامه چشم انداز برسید؟
میرسلیم گفت: دولت نفهمید با اقتصاد مقاومتی و اصل 44 چکار کند؟
وی با تاکید بر اینکه تا فساد اداری اصلاح نشود به جایی نخواهیم رسید افزود: همچنین تا عدم شفافیت درست نشود به جایی نمی رسیم.
میرسلیم گفت: ادعا می کنند دولت الکترونیکی درست کرده اند اما اثر آن کجاست و اصلاً شفافیت ندارد و هیچ چیزش شفاف نیست.

روحانی: برای نخستین بار در این دولت به رشد بالای 8 درصد رسیدیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این دولت برای اولین بار بعد از چشم انداز به بالای رشد 8 درصد رسیدیم.
آقای حسن روحانی در سومین مناظره تلویزیونی در نقد صحبت های قالیباف افزود: شما درباره رشد اعلام کردید درآمد ملی کشور را دو و نیم برابر می کنید و این رشد 26 درصدی است.
وی گفت: ما در هیچ جای دنیا سابقه چنین رشدی را سراغ نداریم و ایشان خوب است بگوید در کدام کشور چنین رشدی بوده است.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در چین که در طی یکی دو دهه رشد اقتصادی خوبی حدود 8 درصد داشتند موجب حیرت کشورها شد.
روحانی گفت: ایشان می گویند که ما با افزایش یک میلیون تن پتروشیمی 400 هزار یا 600 هزار شغل ایجاد می کنند ما که 54 میلیون تن پتروشیمی تولید می کنیم پس کو این اشتغال؟
وی افزود: حدود 9 میلیون تن پتروشیمی را در این دولت اضافه کردیم.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: پتروشیمی در اروپا شغل مستقیم و غیرمستقیمش 16 هزار نفر است و در ایران متخصصان می گویند شغل مستقیم و غیرمستقیمش 20 تا 30 هزار نفر می شود این 400 هزار، 600 هزار را ایشان از کجا آورده اند؟
روحانی افزود: ضمن اینکه رشد از طریق بهره وری ایجاد می شود و ایشان باید بگویند چه مقدار از طریق بهره وری رشد ایجاد می کند، رشد از طریق نیروی کار و اشتغال ایجاد می شود و چه مقدار از رشد از طریق اشتغال ایجاد خواهد شد و رشد از طریق سرمایه فیزیکی ایجاد می شود چه مقدارش از طریق سرمایه فیزیکی خواهد بود و چگونه می خواهد به این رشد برسد؟
وی گفت: در این دولت برای اولین بار بعد از چشم انداز به بالای رشد 8 درصد رسیدیم در حالی که در 12 سال گذشته همچین سابقه ای وجود نداشت و رشد خیلی کمی داشتیم.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما می توانیم این راه در دولت بعد نیز ادامه دهیم با رشد خوب و کاهش تورم.

جهانگیری: رشد هشت درصد در شرایطی امکان پذیر است که مردم میداندار بشوند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رشد هشت درصد فقط در شرایطی امکان پذیر است که مردم میداندار بشوند.
اسحاق جهانگیری افزود: رشد اقتصادی در واقعی یکی از مهمترین هدف هاست و اگر موفق شویم کیک اقتصاد کشور را بزرگ کنیم همه مردم سهم بیشتری برداشت می کنند ، مهم آن است که سیاست ها و الزاماتی داشته باشیم که رشد اقتصادی اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: یکی از سیاست ها ؛ سیاست خارجی است آیا نامزدهای انتخابات در دیپلماسی وارد هستند آیا مذاکره کرده اند آیا اطرافیان شما طرفدار دیپلماسی هستند آیا قادر هستند سرمایه خارجی به کشور جذب کنند؟
جهانگیری افزود: در قانون برنامه پیش بینی شده است ،770 هزار میلیارد تومان پول لازم است تا رشد هشت درصد محقق شود، 65 میلیارد دلار باید سرمایه خارجی جذب کشور شود ، آقای قالیباف با این اطرافیانی که شما دارید در بحث سیاست خارجی دارید می توانید 65 میلیارد دلار جذب کنید؟
وی خطاب به قالیباف گفت: شما شهر تهران را خیلی گران اداره کردید، شما در اداره شهر تهران بخش خصوصی را وارد نکردید، کم وارد کردید نه اینکه وارد نکردید عمدتاً کارها را به نهادهای نظامی در شهر تهران واگذار کردید.
جهانگیری افزود: آقای میرسلیم اینقدر نفرمایید که ما اصل 44 را رعایت نکرده ایم این بی انصافی است که من در شما انصاف سراغ داشتم.
وی گفت: ما در این دولت هر شرکتی را واگذار کردیم به بخش خصوصی واگذار کردیم در این دولت کاملاً رعایت شد رفقای شما در دولت گذشته رعایت نکردند همین شرکتی که شما اشاره کردید که البته نگفتید به کجا واگذار شد و شما رعایت کردید و نگفتید به کجا واگذار شد من هم نمی گویم بالاخره ما می خواستیم از دست آنها پس بگیریم ، نشد.
جهانگیری افزود: بر اساس قانون آن شرکت واگذار شده به یک نهاد قدرتمندی است و ما نتوانستیم از آنها پس بگیریم.

رئیسی: رشد اقتصادی هفت درصدی مربوط به نفت است

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رشد اقتصادی هفت درصد است لاکن مربوط به نفت است نه مربوط به اشتغال و تولید و رشد یک تا یک و نیم درصد قابل قبول است.
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در مناظره سوم تلویزیونی افزود: 129 شرکت آماده واگذاری بر اساس اصل 44 بود که تبدیل به 26 شرکت شد که نمی دانیم چرا این روند متوقف شد و اگر خصولتی شد جلویش را بگیرید شما دولتید.
وی گفت: رکود در کشور ما رکورد زده است اما شما می گویید از رکود عبور کرده ایم اما این وضع کارخانه ها و بیکاری است.
رئیسی افزود: ما معتقدیم با دیپلماسی عزتمندانه این مسائل قابل حل است و ما می توانیم با تعامل و کار با کشورهای همسایه بسیاری از مشکلات را حل کنیم.
وی گفت: ما اگر بخواهیم موضوع اشتغال حل شود باید پیشران های اقتصاد و تولید را فعال، با قاچاق کالا مبارزه بی امان و واردات را کنترل کنیم.

هاشمی طبا: با سیاه نمایی و رنگ روغن زدن توسعه ایجاد نمی شود

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: با رنگ روغن زدن به جامعه یا بالعکس با سیاه نمایی جامعه؛ توسعه ایجاد نمی شود.
آقای سیدمصطفی هاشمی طبا در ادامه سومین مناظره تبلیغاتی افزود: ما به حرف آدم های عاقل اقتصاددان که راه حل علمی نشان می دادند گوش نمی کنیم.
وی افزود: بر اساس داده هایی که به ما می رسد می خواهیم علم را تغییر بدهیم ، در زمانیکه تحریم شدیم و باید در مقابل تحریم باید اقدامات اجرایی قوی تری با بسیج نیروهای مردمی انجام بدهیم اما برای اینکه بگوییم تحریم برای ما اثر نکرد و برای اینکه پز بدهیم رفتیم از همان تحریم کنندگان به صورت گران تر کالا خریدیم برای اینکه به کشور رنگ روغن بزنیم؛ بنابراین معلوم است به اهداف 1404 نمی رسیم.
هاشمی طبا گفت: توسعه، تولید و پیشرفت، غیر از تمرکز سرمایه ای، غیر از تلاش و کوشش راه دیگری ندارد.
نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم کار می کنند و اینکه به گونه ای مطرح کنیم که واویلا در کشور وجود دارد و بعضی وقت ها که از یک سازنده ایرانی فیلم به خارج از کشور می رود می گوییم سیاه نمایی کرده و ضدانقلاب است ولی از این تریبون بدترین سیاه نمایی ها را در کشور انجام می دهیم.
وی تصریح کرد: چنین نیست و اگر می خواهیم کار را درست انجام بدهیم به اقتصاددانان و بازرگانان سابقه دار توجه کنیم و بدانیم راه حل چیست و خلاصه اینکه اگر می خواهیم توسعه پیدا کنیم باید از همه چیز بزنیم و در راه توسعه بگذاریم و گرنه با راحت طلبی نمی رسیم.

قالیباف: 5 میلیون شغل را در برنامه دولت مردم اجرا خواهیم کرد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دیگران را متهم نکنید عملکرد شما دفاع نیست.
محمدباقر قالیباف افزود: وعده هایی که بنده دادم تعهداتی که به مردم عزیز دادم این تعهدات همه از جنس عدد و رقم است. بنده مدیر اجرایی بودم، کار کردم و سابقه دارم به دنبال حرف و شعار نیستم.
وی گفت: آقای جهانگیری اطلاع دارند در بخش مترو گفتم 100 کیلومتر مترو اجرا کردیم که ایشان تعجب کردند. در پروژه های متعددی در تهران کارهای خوبی صورت گرفته که روشن است و هیچ گاه خلف وعده نبوده است.
قالیباف افزود: امروز هم به مردم عزیزمان عرض می کنم اطمینان داشته باشید 5 میلیون شغل را در برنامه دولت مردم اجرا خواهیم کرد که 1،2 میلیون از آن در مناطق روستایی و محروم با صنایع کوچک، کشاورزی و با تاکید بر کشاورزی، گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی باتوجه به جغرافیای هر منطقه خواهد بود.
وی گفت: در صنایع سنگین هم نفت، پتروشیمی و مادر توجه به صنایع پایین دستی و جلوگیری از خام فروشی و رانت بازی انجام خواهد شد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: حتما در جهت دهی به نقدینگی به کارگاه های از کارافتاده عمل خواهیم کرد.
قالیباف گفت: امروز پیشران کار در حوزه مسکن است که این بخش را رونق خواهیم داد، در حوزه گردشگری و آی تی فعالیت خواهیم کرد، اینها تعهد بنده است و همانطور که تابلو برای اجرای پروژه ها می گذاریم در مورد این تعهدات هم اعلام خواهیم کرد.
وی افزود: آقای روحانی شما به گونه ای صحبت کردید که انگار امروز اقتصاد هیچ مشکلی ندارد، مردم ما می دانند واقعا بحران اقتصادی وجود دارد و جنابعالی و آقای جهانگیری هر قدر هم بگویید نمی توانید از کارنامه دولت دفاع کنید. کارنامه دولت کارنامه قابل دفاعی نیست اما ما برنامه داریم یکی از برنامه های ما جلوگیری از بی قانونی دولت است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز برنامه ششم تصویب شد شما چه چیزی به دولت داده اید؟ چهار برگ داده اید و بعد هم آن اختلاس را درست کردید.
قالیباف افزود: در دولت مردم متعهد هستیم برنامه ششمی را که مجلس تصویب کرده است اجرا کنیم. ما حتما سند چشم انداز را دنبال می کنیم اما شما این کار را نمی کنید. یکی از نابسامانی ها همین است.
وی گفت: حتما افزایش درآمد دو و نیم برابری هم در بخش ارزی و هم در بخش ریالی امکانپذیر است. یک نمونه کوچک آن را گفتید فقط برای امسال 20 میلیارد دلار است.
قالیباف افزود: ما باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم، اعتماد به بخش تعاونی کنیم اما متاسفانه امروز مخصوصا رفتار دولت 4 درصدی اینگونه شده است مثل دوره قدیم قاجار. امروز فولاد دست کیست؟ بانک ها دست کیست؟ پتروشیمی به چه کسی تعلق دارد؟ صادرات آنها به کجا می رود؟ خام فروش ها چه کسانی هستند؟ اینگونه رشد انجام نمی شود. وقتی اعتماد به منابع داخلی نداریم و نمی توانید امنیت سپرده گذار را تامین کنید کدام سرمایه گذار داخلی و خارجی می آید؟
وی با بیان اینکه سابقه حضور در دولت نداشته است، گفت: قوی ترین دیپلماسی شهری در زمان فعالیت من بوده است و امروز دبیرخانه همه کلانشهرهای آسیا به طور ثابت همیشه در تهران است که این یکی از افتخارات ماست.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: چون در اینجا بداخلاقی شد و من به شما آقای جهانگیری گفتم دروغ گفتید واقعا دروغ گفتید این 2 هزار و 200 میلیارد را باید پاسخ بدهید چون آقای روحانی هم گفتند و جنابعالی هم گفتید باید بگویم. هم شما و هم آقای روحانی از رانت املاک نجومی استفاده کردید. شما در این شهر زمین خریداری کردید در شهرک غرب متری 3 هزار تومان 800 متر. زمین گرفتید 385 متر، متری 40 هزار تومان بعد به دیگران تهمت می زنید. تا فساد جمع نشود مشکل حل نخواهد شد.

302/300

کد خبر: 766990

وب گردی

وب گردی