بدخوابی در سنین پیش دبستانی با بروز مشکلات رفتاری همراه است

مطالعه جدید نشان می دهد کودکان پیش دبستانی که کمتر از میزان لازم می خوابند بسیار در معرض مشکلات توجه کردن، کنترل احساسات و پردازش اطلاعات در سنین کودکی هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، دکتر السی تاوراس، پژوهشگر ارشد از بیمارستان عمومی کودکان ماساچوست، در این باره می گوید: «تا سن ۷ سالگی، این کودکان بیخواب به شدت با عملکرد فکری و هیجانی روبرو هستند.»

به گفته وی، «توصیه خوابیدن در هر سنی متفاوت است. در مجموع کودکان ۳ تا ۴ سال روزانه نیاز به ۱۱ ساعت خواب دارند. کودکان کوچکتر نیاز به خواب بیشتر و کودکان بزرگتر نیاز به خواب کمی کمتر دارند.»

در این مطالعه، معلم کودکانی که به سن ۷ سالگی رسیده بودند همراه با مادر این کودکان پرسشنامه ای با هدف ارزیابی هر نوع عملکرد اجرایی کودک پر کردند. معلمان این کودکان هم پرسشنامه ای را تکمیل کردند. عملکرد اجرایی شامل میزان توجه و استدلال، یعنی توانایی مغز در پردازش اطلاعات ورودی و پاسخ مناسب به آنها بود.

گزارش مادران و معلمان ارتباطات مشابهی را بین عملکرد ضعیف و عدم خواب کافی از سن ۳ سالگی به بعد آشکار ساخت.

تاوراس در ادامه می گوید: «مطالعات قبلی نشان داده اند که خواب برای عملکرد خوب مغز مهم است و حتی ممکن است در رشد مغز کودکان نقش داشته باشد.»

کمبود خواب می تواند بر انعطاف پذیری مغز، توانایی تغییر در واکنش به تاثیرات و تجربه های محیطی، تاثیر داشته باشد. این باور وجود دارد که خواب به مغز این فرصت را می دهد تا خودش را از سموم جمع شده در مغز در طول روز رها سازد.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 767039

وب گردی

وب گردی