تشریح اقدام های محیط زیست اصفهان در تامین حقابه تالاب گاوخونی در دولت تدبیرو امید

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اقدام های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در تامین حقابه تالاب بین المللی گاوخونی را در دولت تدبیر و امید تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان اصفهان ، حمید ظهرابی افزود: تالاب بین المللی گاوخونی و رودخانه زاینده رود از مهمترین اکوسیستم های طبیعی در فلات مرکزی ایران است که به واسطه بی تدبیری های گذشته و بارگذاری فراتر از ظرفیت حوضه ، به هم زدن تعادل منابع و مصارف حوضه و حذف نظام مدیریتی یکپارچه حوضه ای، متحمل خسارات جبران ناپذیری شد که علاوه بر خشکیدن تالاب بین المللی گاوخونی و فصلی شدن شاهرگ حیاتی فلات مرکزی باعث ایجاد فاجعه ای عظیم در منابع آب زیر زمینی حوضه گردید و با قانونی کردن چاه های غیر مجاز توسط مجلس و دولت قبل آخرین تیشه بر ریشه این حوضه آبخیز وارد گردیده است.
ظهرابی اظهار کرد: با آغاز کار دولت تدبیر و امید تلاش برای احیای این حوضه با مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب در خصوص احیای حوضه آبخیز زاینده رود و متوقف کردن روند فرآیند تخریب این حوضه در دستور کار قرار گرفت و برای اولین بار حقابه 176 میلیون متر مکعبی تالاب بین المللی گاوخونی رودخانه زاینده رود در تابلوی منابع و مصارف زاینده رود ثبت گردید.
وی گفت: همچنین با تشکیل ستاد احیای تالاب بین المللی گاوخونی، به ریاست استاندار اصفهان تلاش برای تهیه برنامه های مدیریتی و اجرای مصوب 9 ماده ای آغاز شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در سال 1394 با تخصیص بخشی از حقابه محیط زیست جریان آب رودخانه زاینده رود از 3 ماه در سال به 9 ماه افزایش یافت و برای نخستین بار پس از 10 سال آب رها سازی شده به عنوان حقابه محیط زیست به همراه پساب تصفیه شده اصفهان به تالاب بین المللی گاوخونی رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان: برای رسیدن آب به تالاب در سال 94 جوامع محلی حاشیه تالاب و شرق اصفهان در اقدامی قابل ستایش تمام موانع و مراکز برداشت غیر مجازآب از شهر اصفهان تا تالاب گاوخونی را جمع آوری و اثبات کردندکه اعتماد به حضور و مشارکت مردم در حفظ محیط زیست تا چه اندازه می تواند اثر گذار باشد.
وی افزود: تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب بین المللی گاوخونی با مشارکت کلیه ذینفعان حوضه آبخیز زاینده رود در استان های اصفهان و چهارمحال بختیاری اتمام یافته و در نوبت تصویب در مراجع قانونی ذیربط می باشد، انجام مطالعات برآورد نیاز زیستی رودخانه زاینده رود و تالاب بین مللی گاوخونی، راه اندازی مرکز مدیریت تالاب بین المللی گاوخونی در شهر ورزنه، ایجاد کمیته های استانی و محلی مدیریت تالاب بین المللی گاوخونی از اهم اقدامات و زیر ساخت های ایجاد شده برای احیای تالاب و و رودخانه زاینده رود به شمار می رود.
ظهرابی گفت: در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته خوشبختانه رطوبت ایحاد شده در تالاب مانع انتشار ریزگردهای آلوده به سموم و فلزات سنگین در منطقه گردیده که خود موفقیتی بزرگ به شمار می آید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: کاملا روشن است اگر این اقدامات صورت نمی گرفت امروز پهنه تالاب بین المللی گاوخونی به عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی فعال حیات مردم در شهر اصفهان و شهرها و روستاهای شرق اصفهان بلکه استان های همجوار را با مخاطرات جدی مواجعه می ساخت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: عمق تخریب های صورت گرفته در حوضه و برداشت های نامتعارف و کمبود شدید بارش در حوضه در سنوات اخیر شرایطی را ایجاد کرد که در حال حاضر هم سد زاینده رود با حدود 400 میلیون متر مکعب کمتر از 30 درصد ظرفیت پیش بینی شد و ذخیره آب دارد و طبیعتا با توجه با اهمیت تامین آب شرب افزون بر 5 میلیون نفرکه تنها منبع آب شرب آنان سد زاینده رود است امکان تامین کامل حقابه محیط زیست فراهم نگردیده است.
وی به اقدامات صورت گرفته در حوضه آبخیز زاینده رود در دولت گذشته اشاره کرد و گفت : فرا موش نکینم تخریب یک از اکوسیستم ممکن است در زمان کوتاه قابل انجام باشد اما رفع خرابی های عمیق صورت گرفته که متاسفانه با برهم زدن سیستم مدیریتی حوضه ها و ایجاد اختلاف های قومی و قبیله ای همراه بود ه نیازمند زمان و صرف هزینه های زیاد و همدلی تمام ذینفعان حوضه می باشد که تمام راه کارهای آن در برنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب بین المللی گاوخونی پیش بینی شده است و انشاالله با اجرایی شدن آن در سایه مشارکت تمام ذینعان حوضه در بالا دست و پایین دست رودخانه شاهد احیا دائم رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی خواهیم بود.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 767088

وب گردی

وب گردی