محدود بودن منابع؛چالش عصر جدید/ معرفی محصولات برقی در ششمین جشنواره مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی

محدود بودن منابع انرژی به چالشی جدی در عصر حاضر تبدیل شده است. برق یکی از مهم ترین انرژی های پاک است که می‌تواند برای یک اقتصاد در حال توسعه مانند ایران اهمیت بسزایی داشته باشد و زمانی بر اهمیت این موضوع افزوده می شود که از یک سو سایر منابع انرژی همانند نفت و گاز مهم ترین منبع درآمدی کشور بوده و از سوی دیگر تقاضا برای گاز و فرآورده های نفتی به طور روز افزون در حال افزایش است. تحقیقات نشان می دهد افزایش بکارگیری انرژی برق باعث گسترش بخش صنعت و کوچک شدن نسبی بخش کشاورزی شده و با ایجاد تحولات ساختاری، فرایند توسعه اقتصادی را تسهیل می کند.

به گزارش ایسکانیوز، یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی بکارگیری توان داخلی و کمتر شدن وابستگی به تولیدات خارجی بوده; بکار انداختن چرخ های اقتصاد داخلی تنها از راه تولید محصولات با کیفیت و نیروی کار بومی متخصص ممکن است. بعلاوه این هدف بدون استفاده از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان امکان پذیر نبوده و باید بدانیم اقتصاد مولد و درون‌زا، اقتصادی متکی به دانش روز است و دانشجویان در این امر می توانند سرمنشاء بسیاری از خدمات و برکات در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور باشند.

نخبگان دیروز؛ اساتید فردا

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان اسلام و دومین دانشگاه معتبر کشور با تربیت و کشف دانشجویان نخبه گام مفیدی را در جهت پیشبرد اهداف و خودکفایی همه جانبه علمی کشور برداشته و همه ساله با برگزاری جشنواره نخبگان سعی بر تشویق و ترقیب این دانشجویان به فعالیت های هرچه بهتر و بیشتر آنها می کند.

این مجموعه علمی مانند تمامی دانشگاه‌های دنیا در رویکردی جدید تاکید زیادی بر حمایت از مخترعان و نخبگان جوان و توسعه پژوهش و تبدیل دستاوردهای پژوهشی به محصول تجاری دارد؛ رویکردی که لازمه آن توجه به دانشجویان، اعضای هیات‌علمی و دادن امتیازات و تسهیلات ویژه به آن‌هاست.

در همین راستا دکتر ولایتی رییس هیات موسس و هیات امنا دانشگاه آزاد همواره بر تقویت و حمایت از نخبگان این مجموعه در درجه اول و نخبگان سایر دانشگاه ها در درجه دوم تاکید ویژه داشته و اعطای بورسیه به نخبگان از سوی دانشگاه آزاد اسلامی را مقدمه ای بر تربیت اساتید و توسعه کیفی پژوهش در این دانشگاه عنوان می کنند.

این درحالی است که موضوع فرار مغزها در کشور ما و دیگر کشورها نیاز به برنامه ریزی دقیق و کارآمدی دارد تا زمینه ماندگاری نخبگان در کشور مهیا شود. در همین راستا جذب نخبگان در دانشگاه به‌صورت بورسیه و در نهایت جذب آنها به عنوان اساتید مجموعه می تواند دلگرم کننده باشد و یکی از عملکرد های مثبت دانشگاه ها محسوب شود.

تا کنون 6 جشنواره تحت عنوان جشنواره ملی اختراعات و نوآوری‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است که میزبانی آخرین جشنواره را واحد تهران مرکز برعهده گرفت.

محدود بودن منابع؛چالش عصر جدید

محدود بودن منابع انرژی به چالشی جدی در عصر حاضر تبدیل شده است. برق یکی از مهم ترین انرژی های پاک است که می‌تواند برای یک اقتصاد در حال توسعه مانند ایران اهمیت بسزایی داشته باشد و زمانی بر اهمیت این موضوع افزوده می شود که از یک سو سایر منابع انرژی همانند نفت و گاز مهم ترین منبع درآمدی کشور بوده و از سوی دیگر تقاضا برای گاز و فرآورده های نفتی به طور روز افزون در حال افزایش است. تحقیقات نشان می دهد افزایش بکارگیری انرژی برق باعث گسترش بخش صنعت و کوچک شدن نسبی بخش کشاورزی شده و با ایجاد تحولات ساختاری، فرایند توسعه اقتصادی را تسهیل می کند.

جایگاه حوزه برق در اقتصاد مقاومتی

بهره گیری از «اقتصاد مقاومتی» در حوزه برق، جایگاه ویژه ای دارد. مهمترین بحث هایی که در این زمینه داریم افزایش بهره وری، مدیریت مصرف، کاهش تلفات، خود کفایی در تجهیزات و ساخت تاسیسات و سیستم های وابسته، صادرات برق در صنعت برق است. این در حالی است که داشتن نیروی انسانی با دانش و مهارت مانند ریشه درخت باید توسعه و پیشرفت داشته باشد.در واقع منابع انسانی زیربنای ثروت ملت ها و سرمایه و منابع طبیعی عوامل تولیداند.

انسان ها عوامل فعالی هستند که سرمایه ها را متراکم می سازند و از منابع طبیعی بهره برداری می کنند، و در ایجاد سازمان های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی موثر بوده و توسعه ملی را جلو می برند. بدیهی است آینده هر کشور و ملتی را نیروی انسانی آن یعنی دانشمندان، متخصصان، مهندسان، پزشکان،و کارگران ماهر تعیین می کنند. در این راستا نقش مخترعان و نخبگان دانشگاهی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و با کمک این افراد و به کارگیری محصولاتی که به لطف آن ها طراحی و ساخته می شود می توان به ارتقای روزافزون کشور در پیشبرد اهداف و خودکفایی هرچه تمام تر آن کمک کرد.
در این گزارش سعی شده است تا برخی از اختراعات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه محصولات برقی را به شما معرفی کنیم.تعدادی از این محصولات را در ادامه می خوانیم:


جلوگیری کننده از حریق انواع خودرو در تصادفات
نماینده اختراع: محمدعلی آسوده
این اختراع شامل یک کپسول حاوی مواد خاموش کننده حریق است که نوع مواد مهم نیست همچنین این کپسول مجهز به یک شیر انفجاری است که از سیستم کیسه هوا خودرو فرمان می گیرد.


عیب یایب یو تشخیص جا به جایی شعاعی ترانس فشار قوی
نماینده اختراع: رحیم حیدری نظر

همانطور که از اصول الکتریسته کلاسیک می دانیم عبور جریان متناوب از یک سیم پیچ باعث ایجاد میدان مغناطیسی ناشی از خود سیم پیچ در اطراف آن می شود در این اختراع از این اصل استفاده شده است، در ترانسفورتورهای قدرت بزرگ (بالای 100 مگاوات آمپر) که دارای سیم پیچ های بزرگی می باشد میدان مغناطیسی قابل ملاحظه ای دارند. از آنجائی که ترانسفورماتور یک تجهیز ثابت برقی است، با تغییر در سیم پیچ آنها (ناشی از عیب) میدان مغناطیسی در اطراف سیم پیچ ها تغییر می کند، با اندازه گیری و پردارش این میدان ها می توان به جابجایی شعاعی سیم پیچ آنها پی می برد، به عبارتی عیب یابی کرد.

مولد تولید پلاس ولتاژ بالای دو قطبی
نماینده اختراع: محمد رمضانی

این دستگاه یک مولد تولید پالس ولتاژ بالای دو جهته با خروجیه قابل کنترل است. نحوه کار این دستگاه به این صورت است که از یک مبدل (Invereter) AC-DC-AC در ورودی مدار (تغذیه دستگاه) با ولتاژ پایین استفاده می کند. هنگامی که ولتاژ ورودی در نیم سیکل مثبت خود می باشد، خازن های طبقه مثبت براساس نحوه کلید زنی (سوئیچ های شارژ) مدار به اندازه دو برابر ولتاژ ورودی شارژ می شوند و پس از مدت بسیار کم که خازن ها شارژ شدند، سوئیچ های دشارژ روشن شده و خازن ها با اتصال سری یکدیگر بر روی بار تخلیله می شوند و پس از مدت بسیار کم که خازن ها شارژ شدند، سوئیچ علی دشارژ روشن شده و خازن ها با اتصال سری یکدیگر بر روی بار تخلیه می شوند و در خروجی ولتاژ بالایی از پالس مثبت بر روی بار ظاهر می شود و همچنین به طور مشابه هنگامی که ولتاژ ورودی در نیم سیکل منفی خود قرار می گیرد سوئیچ های شارژ طبق منفی روشن شده و خازن های موجود در این طبقه به اندازه دو برابر ولتاژ ورودی شارژ می شوند و پس از شارژ کامل خازن ها، سوئیچ های دشاؤز روشن شده و پالس ولتاژ بالای منفی بر روی بار ظاهر می شود. از قابلیت های مدار می توان به گسترش آن به طبقات بالاتر برای دست یابی به ولتاز بالاتر و همچنین حذف سوئیچ حذف سوئیچ سر بار اشاره کرد. همچنین از این مدار برای بارهای با امپدانس خیلی پایین نیز استفاده نمود بدون آنکه مدار دچار عدم تعادل و ولتاژ یشود و دلیل آن این است که در هنگام دشارژ ولتاژ دوسر هر سوئیچ توسط خازن موجود در طبقه خود تثبیت می شود.

پریز برق کنترلر بلوتوپی توسط موبایل به همراه
نماینده اختراع: مهدی یکتائی

با توجه به مشکلاتی که محافظ های برق داخل بازار داشته و تنها در زمانی که تغییرات ولتاژ در یک بازه باشند را قابل قبول می داند مشکل بزرگی برای وسایل برقی است و متاسفانه این تنها راه محافظ نبوده با توجه به روش دیجیتالی استفاده شده توسط ما به صورتی که با نمونه برداری از جریان در کنار ولتاژ می توانیم محافظ را کنترل کرده و در هر لحظه میزان مصرف را کنترل کنیم(با سرعت چند کیلو هرتز و کلاک اصلی هشت مگاهرتز) توانستیم دستگاهی با قابلیت کنترل توان هوشمند ایجاد کنیم. قابلیت های دیگر: قابلیت تغییر ولتاژ موثر خروجی (جهت استفاده ی وسایلی که نیاز به تغییر ولتاژ دارنهد نظیر روشنایی ها): که این قابلیت را جهت تغییر نور روشنایی ها می توان استفاده و نو را در منازل با اتصال به دستگاه کنترل و تنظیم کرد. قابلیت نمایش میزان هزینه ی مصرف برق در هر لحظه که نیاز داشته باشیم: با توجه به اندازه گیری توان لحظه ای و موثر دستگاه در هر زمانی که بخواهیم می توانیم میزان هزینه ی مصرفی برق را به واحد تومان ملاحظه کنیم.

(براساس قیمت های اداره ی برق تهران) قابلیت نمایش توان مصرفی: میزان توان مصرفی را اگر بیش از حد قابل تنظیم وسیله باشد می تواند اخطار دهد تا فرد مصرف کننده از این خبر که امکان خرابی وسیله است مطلع باشد. قابلیت تعیین زمان کارکرد دستگاه در محیط می توان میزان مزمانی را برای کارکرد دستگاه مشخص نمود. قابلیت محافظت اتوماتیک دستگاه از وسایل برقی متصل شده در هنگام کار و مصرف جریان هر دستگاهی با توجه به مصرفی که دارد یک محافظت خصوصی باید داشته باشد که توسط این دستگاه برای هر وسیله یم توان به صورت یسیم و موبایل مصرف را تعریف نمود تا دستگاه.


هوشمندسازی نقشه خوانی در بافت دستی فرش و تابلو فرش
نماینده اختراع: ابراهیم پناه پوری

این اختراع به دنبال حذف عمل نقشه خوانی و پیدا کردن ناهار برای کاهش زمان بافت است. به همین منظور، مجموعه ای دیودهای نورانی SMD یا معمولی در نظر گرفته شده که روی هر تار یک دیوید نورانی قرار می گیرد. همچنین محفظه ای از خامه ها به تفکیک رنگ ها موجود است که در کنار هر رنگ یک چراغ قرارداده شده که هنگامی که رنگ مورد نظر باید بافته شود، چراغ مربوط به آن رنگ روشن می شود. با روشن شدن هر چراغ روی تار، همزمان چراغی از محفظه ی خامه ها نیز روشن شده و بافنده متوجه می شود که باید رنگ مربوطه را بر روی تاری که چراغ آن روشن شده است، گره بزند. از یک میکروکنترلر برای کنترل نحوه ی فعال شدن چراغ ها استفاده شده است. یکی از چالش هاس پیش روی تعداد زیاد چراغ هاست که پایه های زیادی از میکروکنترلر را اشغال می کند. برای حل این مشکل چراغ ها به صورت ماتریسی بسته شده تا با پایه های کمتری بتوان ها را کنترل کرد. با اینه کار تعداد پایه های اشغال شده توسط میکروکنترلر کاهش یافته اما باز هم پایه های زیادی اشغال می شوند. بنابراین برای کاهش بیشتر تعداد پایه های اشغال شده از دیکدر استفاده کرده تا تعداد پایه های اشغال شده به حداقل برساند ابتدا نقشه های عددی از طریق نرم افزارهای مربوطه ایجاد می شوند. سپس فرمت آن به شکل قابل استفاده در برنامه ی نوشته شده در می آید. این اطلاعات به صورت آرایه در کارت حافظه ذخیره می شود. برای مثال در یک نمونه 100 تار در نظر گرفته نمی شود که در نتیجه 100 چراغ به صورت یک ماتریس 10*10 به یکدیگر متصل می شوند. برای روشن شدن هر LED باید سطر وستنی که LED در آن قرار دارد. فعال شوند قسمت آند LEDها به دیکدر 4028BP و قسمت کاتد آنها به یک دیکدر 74HCI54 متصل می شود.

افزایش راندمان با توربین ریلی پیستون دارباپره های
نماینده اختراع: تقی حبی نارین آباد

این اختراع با توجه به اینکه نیروی امواجه دریا و جریان رودخانه ها را توسط پره های خود به صورت نود درجه دریافت می کند و با توجه به قوانین فیزیک موجود در این زمینه (کسینوس زاویه ها موجود بین نیرو و حرکت اجسام) یک جهش بزرگ در استراج نیروی امواج جریان رودخانه است.

ژنراتور تک قطبی با ولتاژ بالا
نماینده اختراع: عرفان سلیم زاده

نمونه ساخته شده براساس اختلاف رلوکنانس مغناطیسی هسته به تعدادی از سیم های موجود در PCB استاتور ولتاژ القا می کند و به سیم های دیگر خیر، همین موضوع باعث می شود که سیم های رابط ولتاژ ها را با یک دیگر سری کند و ولتاژ خروجی افزایش پیدا کند. در این ژنراتور به ازای هر 1 ولت حدود 8.33 وات با جریان 8.33 آمپر خروجی DC ایجاد می شود. ژناتور کاملا براش لس (بدون جاروبک) بوده احتیاجی به کموتاتور ندارد و روتور آن از مگنت دائمی رینگ فریت است و دارای هسته مغناطیسی سوپر ملوی و استاتور PCB دو لایه است. چگالی شار مغنازیسی متمرکز شده بر روی اسناتور حدود 400 میلی تسلا و طول سیم های داخل استاتور حدود 1.5 متر است. میزان ولتاژ القایی ژنراتور براساس فرمول E=BLV به دست می آید. جهت افزایش ولتاژ و کاهش جریان در خروجی 38 ناحیه اصلی که به هر یک از آنها مقداری ولتاژ القا می شود با 38 ناحیه رابط خنثی به صورت الکتریکی با هم سری شدند.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/انتشار:آخوندی

کد خبر: 767103

وب گردی

وب گردی