جرمی کوربین: ترامپ خطری برای جهان است

رهبر حزب کارگر انگلیس تاکید کرد، آمریکا با اختلاف بسیار زیادی، قوی‌ترین قدرت نظامی جهان است و موظف است تا از این قدرتش با دقت برای حمایت از تلاش‌های بین‌المللی به منظور حل درگیری‌ها به صورت جمعی و صلح آمیز استفاده کند.

به گزارش ایسکانیوز، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس با اشاره به لفاظی‌های تند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با کره شمالی گفت: ترامپ خطر تبدیل کردن جهان به یک مکان خطرناک‌تر را بالا می‌برد.

وی در یک سخنرانی حول محور سیاست خارجی افزود: ظاهرا رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته تا با افزایش بی‌ملاحظه رویارویی‌ها با کیم جونگ اون، دیکتاتور کره شمالی و انجام یک جانبه حمله موشکی به سوریه به خطرات موجود در جهان بیفزاید.

وی افزود: این مشکلات روز به روز وخیم‌تر می‌شوند و تهدیدات و بی‌ثباتی بالا می‌گیرند. وضعیت جهان روز به روز خطرناک‌تر می‌شود و ظاهرا رئیس‌جمهور جدید آمریکا تصمیم گرفته تا با تشدید بی‌ملاحظه رویارویی‌ها با کره شمالی، انجام یک جانبه حملات موشکی به سوریه، مخالفت با توافق هسته‌ای دولت باراک اوباما با ایران و حمایت از یک رقابت تسلیحات اتمی جدید به خطرات موجود در جهان بیفزاید.

این اظهارات کوربین پس از آن مطرح شده که ترامپ از جشن ۱۰۰ روزگی روی کارآمدنش استفاده کرد و نسبت به یک درگیری بسیار بزرگ میان آمریکا و کره شمالی هشدار داد اما گفت: همچنان به حل صلح‌آمیز این بحران دیپلماتیک متعهد است.

ترامپ ماه گذشته در واشنگتن گفته بود: قطعا این احتمال وجود دارد که با کره شمالی به یک جنگ بسیار بزرگ برسیم.

کوربین گفت: اگر در انتخابات پارلمانی هشت ژوئن پیروز شوم و یک دولت کارگر روی کار بیاید تصمیم دارم تا با دولت آمریکا یک رابطه قوی و دوستانه برقرار کنم اما از بیان نظرات خود اجتناب نخواهم کرد.

کوربین گفت: آمریکا با اختلاف بسیار زیاد قوی‌ترین قدرت نظامی در جهان است. به همین منظور موظف است تا از این قدرتش برای حمایت از تلاش‌های بین‌المللی به منظور حل جمعی و صلح آمیز درگیری‌ها استفاده کند.

وی افزود: اینکه منتظر بمانیم و ببینیم در واشنگتن باد از کدام طرف می‌وزد یک رهبری قوی محسوب نمی‌شود. قطعا چاپلوسی از دوران ترامپ نیز نمی‌تواند باعث ایجاد ثبات شود.

این رهبر حزب کارگر در انتقاد از منتقدان خود نیز گفت: من همیشه نمی‌گویم باید صلح کرد و قبول دارم که اقدامات نظامی براساس قوانین بین‌المللی به عنوان آخرین راه حل در برخی موارد لازم و ضروری هستند.

اما وی گفت: جنگ علیه ترور که به دنبال حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ آغاز شد و مداخله‌های یک جانبه ناکام بودند. این اقدامات باعث افزایش امنیت در کشورهای ما نشدند بلکه در عوض باعث بی‌ثباتی و تخریب شدند.

کوربین ادامه داد: در نتیجه یک دولت کارگر به سیاست‌های خارجی مستقل و راسخ خود که در لندن اتخاذ می‌شوند جامه عمل خواهد پوشاند و به دولت‌ها و کشورهای دیگر وابسته نخواهد بود. این چهارمین انتخابات پارلمانی متوالی است که در حالی صورت می‌گیرد که انگلیس در جنگ به سر می‌برد و نیروهای مسلح ما در خاورمیانه و نقاط دیگر جهان مشغول فعالیت هستند.

وی در پایان گفت: رویکرد "اول بمب، بعد مذاکره" ناکام بوده است. این نسخه قطعا به افزایش بی‌ثباتی و تهدید می‌انجامد نه کاهش آن‌.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 767112

وب گردی

وب گردی