مدیرگروه رشته شیمی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد: بیش از 30 درصد داروهای گیاهی در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می گیرند

به همت گروه رشته شیمی کارگاه "بررسی اثرات ضدباکتریایی عصاره ها و اسانس های گیاهان دارویی" با حضور اساتید هیات علمی و دانشجویان گروه شیمی در واحد بجنورد برگزار شد.

دکتر سیدمهدی سعادتی مدیر گروه رشته شیمی در گفت و گوباخبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز با اشاره به اهداف برگزاری کارگاه گفت: هدف از برگزاری این کارگاه، آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه شیمی با کشتهای میکروبی و بررسی اثرات آنتی میکروبی اسانسها و عصاره های گیاهان دارویی است.

مدیرگروه شیمی خاطرنشان کرد: یکی از چالشهای بزرگ در قرن 21 بیماریهای عفونی است و به تبع آن تولید آنتی بیوتیک‌های جدید روز بروز افزایش می یابد و در عین حال افزایش مقاومت باکتریایی به آنتی بیوتیک‌ها درمان بیماری‌های عفونی را با مشکل مواجه کرده است. به همین علت محققان به سمت جایگزین های گیاهی روی آورده اند که علاوه بر دارا بودن اثرات ضد باکتریایی فاقد عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمیایی هستند.

سعادتی اظهار کرد: امروزه تحقیق و گسترش دامنه داروهای جدید از منابع طبیعی بعنوان یک راه ارزشمند در سطح جهان اهمیت دارد، بطوری که در حال حاضر بیش از 30 درصد داروهای گیاهی برگرفته از طبیعت در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها مورد استفاده قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که گیاهان دارویی در کشور ما به راحتی در دسترس هستند، لذا بررسی اثرات ضد میکروبی آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدیرگروه شیمی با اشاره به خاصیت آنتی اکسیدانی گیاهان افزود: در دهه‌های اخیر، در راستای حذف یا کاهش ترکیبات سنتزی، تحقیقات زیادی برای جایگزینی مواد شیمیایی با مواد طبیعی انجام شده و گزارش‌های متعددی منتشر شده که گیاهان دارویی، دارای ترکیباتی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی و یا آنتی_رادیکالی می‌باشند.

در کارگاه بررسی اثرات ضدباکتریایی عصاره ها و اسانس های گیاهان دارویی که تدریس آن بر دکتر شریفان بوده، اساتید هیات علمی و دانشجویان گروه شیمی حضور داشتند

دوره بعدی کارگاه در به زودی به صورت استانی برگزار خواهد شد.

انتشار:آخوندی

200

کد خبر: 767204

وب گردی

وب گردی