توسعه مراکز بهداشتی روستایی در کرمانشاه

اقدام‌های انجام‌شده در مناطق روستایی در حوزه بهداشت و درمان در دولت یازدهم بی‌سابقه بوده و به اذعان مردم ساکن در این مناطق، اجرای طرح تحول نظام سلامت توانسته از مراجعات مکرر آنها به شهرها و کاهش هزینه‌های درمان بسیار مؤثر باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وقایع اتفاقیه،طرح تحول نظام سلامت با مصوبه دولت یازدهم و حمایت جدی رئیس‌جمهوری از 15 اردیبهشت 93 در کشور آغاز شد و به اذعان بسیاری از افراد این طرح در سطح کشور و به‌ویژه در مناطق محروم توانسته تأثیر بسیار مؤثری در کاهش هزینه‌های درمانی خانوارها و دسترسی مردم روستایی به مراکز بهداشتی درمانی داشته باشد.

اقدام‌های انجام‌شده در مناطق روستایی در حوزه بهداشت و درمان در دولت یازدهم بی‌سابقه بوده و به اذعان مردم ساکن در این مناطق، اجرای طرح تحول نظام سلامت توانسته از مراجعات مکرر آنها به شهرها و کاهش هزینه‌های درمان بسیار مؤثر باشد.

زیرپوشش بردن داروها و کاهش ویزیت مراکز درمانی، کاهش هزینه‌های درمانی خانوارها، توجه جدی به نوسازی و بهسازی فضاها، امکانات و تجهیزات حوزه سلامت، راه‌اندازی بخش‌های مختلف در مراکز درمانی، اجرای پروژه‌های متعدد زیرساختی حوزه بهداشت و درمان و افزایش تعداد پرسنل و کادر پزشکی و درمانی در مراکز را می‌توان از جمله دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در کشور دانست. این طرح در برخی از استان‌های کمتر توسعه‌یافته و مرزی مانند کرمانشاه نمود بیشتری داشته و مردم به عینیت تأثیرگذاری طرح را در کاهش هزینه‌های درمانی خود می‌بینند و می‌توان گفت طرح تحول نظام سلامت توانسته بیشترین سطح رضایت مردم را جلب کند. استان کرمانشاه حدود دو میلیون تن جمعیت دارد که از این تعداد 586 هزار و 621 نفر معادل 30 درصد در دو هزار و 622 روستا در 14 شهرستان سکونت دارند. این استان 371 کیلومتر مرز مشترک با دو بخش کُردی و عربی کشور عراق دارد و مرز رسمی پرویزخان در قصرشیرین و چندین بازارچه مرزی در این شهرستان فعال است.


ایجاد زیرساخت در مناطق روستایی


ایجاد زیرساخت‌های مناسب در تمام مراکز بهداشتی و درمانی استان و توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق روستایی یکی از مهم‌ترین اقدام‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در چهار سال اخیر بوده است. معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ابلاغ و اجرای تفاهمنامه و دستورالعمل برنامه پزشک خانواده در شهرستان‌های تابعه استان و تشکیل کمیته‌ها و جلسات استانی در راستای اجرا و ارتقای برنامه پزشک خانواده را یکی از فعالیت‌های انجام‌شده در استان ذکر کرد. دکتر ابراهیم شکیبا، همچنین تشکیل کمیته‌های مشترک با حضور نمایندگان معاونت بهداشتی و اداره کل بیمه سلامت استان در شهرستان‌های تابعه، تکمیل و نگهداشت پزشکان مراکز مجری برنامه و تکمیل و نگهداشت ماماهای مراکز مجری برنامه، جذب نیروهای مورد نیاز در برنامه پزشک خانواده (علوم آزمایشگاهی 14 نفر، رادیولوژی سه نفر، دارویار چهار نفر و سایر نیروهای بهداشتی سه نفر)، ساخت 43 خانه بهداشت در سطح استان با همکاری کمیته امداد حضرت امام(ره) و اهدای یک باب خانه بهداشت (قلعه زنجیر شهرستان دالاهو) توسط مجمع خیران سلامت از دیگر اقدام‌های دولت تدبیر در استان اعلام کرد.


اقدام‌های زیربنایی برای تقویت حوزه بهداشت روستایی


معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به توجه جدی دولت به حوزه بهداشت در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: این طرح در روستاهای استان منجر به ایجاد تحولات اساسی در مراکز و خانه‌های بهداشت شده است.
شکیبا این تحولات را در ساخت، بهسازی و تجهیز مراکز بهداشتی، اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و استقرار پزشکان و کادر بهداشتی درمانی در مراکز دانست و افزود: اعتبارات کلانی برای این برنامه‌ها هزینه شده و این نشان‌دهنده توجه به حوزه بهداشت و درمان در اجرای طرح تحول نظام سلامت است. او انعقاد تفاهمنامه سه‌جانبه بین وزیر بهداشت، استانداری و رئیس دانشگاه علوم پزشکی برای ساخت 300 واحد ارائه خدمت در 14 شهرستان استان را یکی از این اقدام‌ها ذکر کرد و گفت: برای اجرای این تفاهمنامه یک میلیارد و 960 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است. او راه‌اندازی و فعالیت 103 مرکز خدمات جامع سلامت و اشتغال بیش از 180 پزشک خانواده در شهرستان‌های قصرشیرین، گیلانغرب، دالاهو و روانسر و کل مناطق روستایی استان، زیرپوشش قراردادن و اجرای برنامه phc شهری در شهرهای صحنه، پاوه، سنقر، هرسین، جوانرود، کنگاور و سرپل ذهاب با 20 تا 50 هزار نفر جمعیت و دو شهر اسلام‌آبادغرب و کرمانشاه را از دیگر دستاوردهای حوزه بهداشتی استان ذکر کرد. برون‌سپاری 85 پایگاه سلامت با جذب و شروع به کار 340 نفر مراقب سلامت، آگهی جذب 160 نفر مراقب سلامت و نیز جذب 140 نفر برای مناطق مرزی و محروم شامل پزشک و کارشناس سلامت محیط و بیماری‌ها از دیگر اقدام‌های انجام‌شده‌ای است که دکتر شکیبا به آن اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت همچنین تعمیر و زیباسازی 88 مرکز سلامت جامعه، 218 خانه بهداشت، 10 پایگاه سلامت، 28 محل زیست پزشک و دو آزمایشگاه روستایی نیز انجام شده است. او تعداد خانه‌های بهداشت در استان کرمانشاه را ۶۴۹ باب ذکر کرد و گفت: همچنین ۴۴ باب نیز در این مدت نوسازی شده است.


بهبود استاندارد 119 مرکز سلامت جامعه، 451 خانه بهداشت، 56 پایگاه سلامت، 44 محل زیست پزشک، 37 آزمایشگاه و هشت مرکز آموزش بهورزی از دیگر اقدام‌های اجراشده توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است. کاهش 40 درصد تعداد موارد بیماری تب مالت در سال 95 در مقایسه با سال 94، ادغام برنامه ملی بیماری‌های غیرواگیر در استان و مصوب شدن آن در کارگروه سلامت و امنیت غذای استانداری، راه‌اندازی موبایل ون برای شناسایی بیماری اچ‌ای‌وی مثبت و ارائه خدمات بهتر به افراد دور از دسترس و اجرای ده‌ها طرح پژوهشی در جهت شناسایی افراد اچ‌آی‌وی مثبت در گروه‌های پرخطر و مادران باردار شامل زنان، کمپ‌ها و مراکز نگهداری زنان نیز به‌دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشتی استان اجرا شده است.


شناسایی و معدوم‌سازی بیش از 200 تن موادغذایی تاریخ‌مصرف‌گذشته، راه‌اندازی بخش آنتی‌بیوگرام آزمایشگاه مرجع سل در آزمایشگاه بهداشت و انجام آزمایش سل برای 10 استان توسط مرجع سال منطقه‌ای معاونت بهداشتی، راه‌اندازی و انجام بخش مولکولی HIV و بازدید تیم سازمان جهانی بهداشت از برنامه‌های HIV/AIDS و تقدیر سازمان جهانی بهداشت از خدمات معاونت بهداشتی از این برنامه‌ها، دیگر اقدام‌های انجام‌شده در استان کرمانشاه است. به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کسب رتبه دوم کشوری در بسیج سلامت نوروزی سال 95 و دریافت تقدیرنامه مشارکت در برنامه پایش کشوری مدیریت پسماند بیمارستانی از رئیس مرکز مدیریت سلامت محیط کار از دیگر افتخارات این معاونت در چند سال اخیر است.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 767214

وب گردی

وب گردی