نعمت زاده: اقتصاد مقاومتی برنامه جامعی برای حل مشکلات اقتصاد کشور است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اقتصاد مقاومتی به عنوان برنامه مبتنی بر رویکرد درون زایی، برون نگری، مردمی بودن، دانش بنیان بودن و عدالت خواهی، نسخه جامعی برای حل مشکلات اقتصادی کشور است.

به گزارش ایسکانیوز؛ محمدرضا نعمت زاده پیش از ظهر شنبه در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در اراک اظهار داشت: نام گذاری سال جاری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی با رویکرد تولید و اشتغال از سوی رهبر معظم انقلاب، نشانگر اهمیت این دو مولفه است و اشتغال و تولید در رشد اقتصاد کشور تاثیرگذاری زیادی دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اقتصاد مقاومتی چکیده ای جامع و مانع از سیاست های اقتصادی بسیار ضروری و مهم است که بایستی آن را دنبال کنیم تا بتوانیم بر مشکلات کنونی اقتصادی کشور فائق آییم و در این مسیر باید توان داخلی تولید را افزایش دهیم.

نعمت زاده بیان کرد: رویکرد درون زایی، برون نگری، مردمی بودن، دانش بنیان بودن و عدالت خواهی که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند مقولاتی هستند که در هر اقتصاد سالمی در دنیا برقرار بوده و یکی از کشورهایی که اقتصاد آن از چنین ویژگی برخوردار است کشور آلمان می باشد.

وی خاطرنشان ساخت: بسیاری از منابع دولتی در مواردی هزینه می شود که بازدهی ندارد و این ولخرجی ها اقتصاد را با مشکل مواجه کرده است، چرا که منابع در زمینه هایی صرف می شود که در نهایت اشتغال، صادرات و رونق تولید داخلی را به دنبال ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال جاری ۴۴ مورد پروانه تحقیق و توسعه در راستای تاسیس شرکت های دانش بنیان در کشور اعطا شده و رایزنی های بسیاری با دستگاه های مرتبط در این زمینه صورت گرفته است.

نعمت زاده با بیان اینکه استان تهران با داشتن ۳۵ درصد صنایع کشور در تولید محصولات کشاورزی رتبه اول را در کشور کسب کرده، افزود: برخی سابق بر این عنوان می کردند که رشد صنعت کشاورزی را ویران می کند، اما این دو لازم و ملزوم یکدیگر و مکمل هم هستند و در دنیا نیز مشاهده می کنیم کشورهای صنعتی از نظر تولیدات کشاورزی سهم عمده ای نسبت به دیگر کشورها دارند.

وی اظهار داشت: آمارهای دستگاه های خدمات رسان آب و برق از افزایش ده درصدی میزان مصرف واحدهای صنعتی نشان از آن دارد که چرخ صنعت به راه افتاده و صنایع در تولید فعال شده اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در رابطه با سرمایه گذاری خارجی اخیرا ۲۰ واحد سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت کشور افتتاح شده و یک سرمایه گذار معتبر ایتالیایی برای ساخت ماشین آلات صنایع فولاد کشور اعلام آمادگی کرده که فاز اول آن نیز با ۴۴ میلیون یورو سرمایه گذاری، در اشتهارد آغاز شده است.

نعمت زاده ادامه داد: موضوع سرمایه گذاری شرکت رنوی فرانسه در شهرستان ساوه برای تولید خودرو نیز در دست پیگیری است و طی روزهای آینده جلساتی برای نهایی شدن این قرارداد سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: همه ما از مسئولان دستگاه های اجرایی تا بانک ها و... باید حداکثر توان خود را به کار بگیریم تا بتوانیم اقدامی در مسیر تحرک بیشتر در اقتصاد کشور به انجام برسانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کشور ما از منابع بکری برخوردار است و جای فعالیت بسیار دارد، اما برخی مسائل همچون مالیات، نفس واحدهای صنعتی را گرفته، در حالی که مسئولان مالیاتی در کشورهای دیگر به دنبال رونق واحدهای تولیدی و صنعتی هستند تا درآمدهای بیشتری نصیب سازمان مالیاتی آنها شود.

نعمت زاده خاطرنشان ساخت: در کشور ما عکس این مساله حاکم است و سخت گیری ها در حوزه مالیات به طور مداوم بیشتر می شود که مسلم است در نهایت به دنبال چنین شرایطی، صنایع فلج خواهند شد و نمی توانند دوام بیاورند.

وی گفت: از استاندار مرکزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان تقاضا دارم عملکرد مختصری در رابطه با اقدامات انجام شده در حوزه مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی را جمع بندی و ارائه کنند تا مشخص شود چه اقداماتی در این بخش در استان مرکزی انجام شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رایزنی با بانک مرکزی به منظور تداوم ارائه تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی و کشاورزی در سال جاری، عنوان کرد: دو پروژه دیگر در رابطه با حمایت از صنوف تولیدی و همچنین نوسازی و بازسازی صنایع فرسوده در وزارتخانه دست اقدام است تا تصویب و ابلاغ شود.

نعمت زاده بیان کرد: برای آن که هزینه های تمام شده تولید را کاهش دهیم و تولیدات داخلی را صادرات محور کنیم، بایستی در صنایع و همچنین بخش کشاورزی نوسازی صورت گرفته و از تجهیزات به روز بهره گیری شود.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 767238

وب گردی

وب گردی