بازنشستگان شهرداری، فقیرترین بازنشستگان

در روز‌های اخیر سوء استفاده از محرومان از جمله افراد بی بضاعت، کودکان کار و... توسط برخی از نامزد‌های انتخاباتی مورد انتقاد قرار گرفته بود. روز گذشته هم به دنبال وعده پوپولیستی محمد باقر قالیباف مبنی بر پر کردن یخچال بازنشستگان، سازمان تامین اجتماعی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: شهرداری تهران بدهی‌اش را پرداخت کند تا یخچال بازنشستگان پر شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفته است: «‌جای شعار، حقوق ۶۰۰‌هزار تومانی بازنشستگان شهرداری را زیاد می‌کردید.»

به گزارش ایسکانیوزبه نقل از روزنامه آرمان ،سوء استفاده از برخی کاستی‌ها که عمدتا ناشی از اتخاذ سیاست‌های نادرست اقتصادی و اجتماعی دولت‌های نهم و دهم است، به شیوه کار برخی نامزد‌های انتخاباتی برای جلب آرای مردمی تبدیل شده است. سر دادن شعار‌های پوپولیستی در این دوره از انتخابات شدت گرفته است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد «نه» قاطع ایرانیان به این‌ گونه شعار‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۹۲، دادن چنین وعده‌هایی را کمرنگ کند. در این میان و با اینکه رقبای روحانی در حلقه نزدیکان خود وزرا و مسئولان دولت‌های نهم و دهم را جا داده‌اند، سعی می‌کنند با سیاه‌نمایی، دادن وعده‌های نجومی بدون پشتوانه، فرار به جلو و... نظر برخی از اقشار را به خود جلب کنند.

در روز‌های اخیر سوء استفاده از محرومان از جمله افراد بی بضاعت، کودکان کار و... توسط برخی از نامزد‌های انتخاباتی مورد انتقاد قرار گرفته بود. روز گذشته هم به دنبال وعده پوپولیستی محمد باقر قالیباف مبنی بر پر کردن یخچال بازنشستگان، سازمان تامین اجتماعی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: شهرداری تهران بدهی‌اش را پرداخت کند تا یخچال بازنشستگان پر شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفته است: «‌جای شعار، حقوق ۶۰۰‌هزار تومانی بازنشستگان شهرداری را زیاد می‌کردید.»

قدرت خرید بازنشستگان در دولت‌های نهم و دهم به دلیل افزایش نیافتن حقوق متناسب با تورم، ۶۷.۷‌درصد کاهش یافت. در آن دوران سازمان تامین اجتماعی به دلیل حضور افرادی همچون سعید مرتضوی در عمل به حیاط خلوت دولت وقت و مرکز لابی‌های این افراد تبدیل شده بود. این در حالی است که تورم در سال‌های 93 تا 95 به ترتیب ۱۵.۶، ۱۵.۵ و 10‌درصد بوده است، متوسط افزایش حقوق بازنشستگان کشوری نیز به ترتیب 20، 14 و 20‌درصد است و تلاش‌های صورت گرفته در راستای جبران خسارت‌های وارد شده به بازنشستگان طی یک دوره پنج‌ساله است. با رویکردی که دولت فعلی در پیش گرفته است، تا چهار سال آینده حقوق بازنشستگان به شرایط مطلوب نزدیک می‌شود. دولت یازدهم به وضعیت معیشت بازنشستگان توجه ویژه‌ای کرد که با این اقدامات حداقل 3/32‌درصد حقوق بازنشستگان ترمیم شده است. همچنین امسال دو‌هزار و 200‌میلیارد تومان برای همسان‌سازی و ترمیم حقوق بازنشستگان اختصاص یافته است. این اقدام دولت گامی جدی برای جبران کاهش دریافتی بازنشستگان سنوات گذشته است. در حال حاضر با حمایت دولت و بر اساس اجرای طرح پلکانی کف حقوق بازنشستگان از 900‌هزار تومان در سال 95 به یک‌میلیون و 150 هزارتومان درسال 96 افزایش یافته که این افزایش شامل 84‌درصد بازنشستگان کشوری است.

بدهی شهرداری تهران در یخچال بازنشستگان!

در آستانه انتخابات برخی از نامزدهای ریاست‌جمهوری از هیچ‌اقدام عوامفریبانه برای جلب آرای مردم کوتاهی نمی‌کنند. در این میان شهردار تهران ادعا کرده است که در صورت رسیدن به پاستور کاری می‌کند که یخچال بازنشستگان پر شود. سازمان تامین اجتماعی در بیانیه‌ای به اظهارات محمد باقر قالیبلف واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: ادعای «خالی بودن سفره و یخچال بازنشستگان»، «بلند بودن فریاد تامین اجتماعی» و نظایر آن که در این ایام مطرح می‌شود حکایتی آشناست که جلب نظر بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را هدف قرار داده است. البته لازم به یادآوری است که بر خلاف عملکرد دولت قبل و دور از شائبه‌های سیاسی، دولت تدبیر و امید، علاوه بر مهار نرخ تورم، میانگین نرخ مستمری را ٨١‌درصد افزایش داد که این میزان ٢5‌درصد بالاتر از نرخ تورم در این 4‌ساله است. در بازه زمانی بین سال‌های ٨5 تا ٩٢ (البته جز سال ٨٨ یعنی سال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دهم) همواره رشد تورم بیش از رشد دریافتی بازنشستگان بود! از ابتدای روی کارآمدن دولت‌های نهم و دهم تا پایان کار آن (طی هشت سال) رقم این بدهی به 60‌هزار‌میلیارد تومان (یعنی چهارده و نیم برابر) رسید. دلیل تصاعدی شدن مبلغ این بدهی هم تصویب ١٨ تعهد جدید و بدون تامین منبع مالی توسط دولت و مجلس وقت بود. این درحالی است که در دولت یازدهم حتی یک مورد تعهد بدون منبع نه توسط مجلس و نه توسط دولت برای تامین اجتماعی ایجاد نشده است. بسیاری از نهادها از ایفای تعهدات در قبال کارگران و کارکنان خود و پرداخت به موقع حق بیمه آنها به این سازمان شانه خالی کرده‌اند. متاسفانه شهرداری تهران یکی از عمده‌ترین این نهادهاست، به‌گونه‌ای که حتی در پایان سال ٩5 نه تنها بدهی‌های سال ٩4 را پرداخت نکرد، بلکه از ایفای مسئولیت جاری خود برای ارائه و پرداخت لیست حق بیمه مکسوره از کارگران در اسفند ٩5 نیز سر باز زد.

حقوق بازنشستگان شهرداری را افزایش دهید

همزمان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پایین بودن حقوق برخی بازنشستگان شهرداری تهران گلایه کرد. علی ربیعی افزود: روزنامه‌ای نوشته بود حقوق بازنشستگان نباید کمتر از دو‌میلیون تومان باشد، روزنامه‌ای که متعلق به یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری است. همین مساله باعث شد تا بنده در روز نخست هفته کارگر به یکی از زیرمجموعه‌های این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بروم. وقتی بازدید کردم متوجه شدم که حقوق بازنشسته‌اش 600‌هزار تومان است. او اظهار کرد: 12 سال شما شهردار هستید، چرا حقوق این افراد را افزایش ندادید؟ 12 سال است حقوق بازنشسته‌ها را به دو‌میلیون تومان افزایش ندادید، از این مسائل زیاد است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وعده پرداخت 250‌هزار تومان به بیکاران توسط یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری گفت: 250‌هزار تومان از کجا آمده و به چه افرادی پرداخت می‌کنید؟ در حال حاضر سه‌میلیون و 200‌هزار بیکار داریم. ربیعی تاکید کرد: این برنامه تحت عنوان از «یارانه به کارانه» بوده که توسط دو نفر از معاونان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده و در اسفند سال 95 به تصویب رسیده است. منتها بنای آن برنامه این است که حقوق کارگر را به کارفرما می‌دهد تا فارغ ‌التحصیل را به کار گیرد. در این برنامه نه تنها 250‌هزار تومان، بلکه 400‌هزار تومان می‌دهیم. البته این برنامه زمان دارد و بعد از گذراندن آموزش فنی اجرا می‌شود. حتی در این زمینه ما پیش‌بینی کردیم که می‌توان بیمه تامین اجتماعی یا بیمه عمر آنها را تامین کنیم. حالا این کار صحیح است یا اینکه ما بیاییم 250‌هزار تومان دستی به بیکاران پرداخت کنیم؟ او ادامه داد: یکی از معایب این طرح آن است که از فردا همه ایرانیان می‌گویند ما بیکار هستیم. حتی افرادی که غیررسمی شاغل هستند هم خود را بیکار معرفی می‌کنند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با این کار بیکار بدبخت را بیکارتر می‌کنید. باز شما می‌خواهید یارانه دهید و قیمت ارز را به 10‌هزار تومان برسانید، اما نمی‌دانید با این کار ایجاد شغل برای کارگر بیکار را 10 سال به تاخیر می‌اندازید.

ربیعی افزود: من فکر می‌کنم متوجه نمی‌شوند یا عدد و رقم نمی‌دانند؛ این کارها شوخی در سطح ملی است. این کارها بر امنیت ملی، منافع ملی و زندگی مردم اثر می‌گذارد. ما این کارها را سال‌های قبل تجربه کردیم. بنابراین پاشیدن پول به جز اینکه مردم را بدبخت‌تر کند، کاری نمی‌کند، بنابراین بیایید مردم را توانمند کنید تا سر کار بروند.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان
704/700

کد خبر: 767283

وب گردی

وب گردی