عدم شفافیت فساد می‌آورد که در این زمینه باید ریشه ای برخورد کنیم

روحانی درباره برنامه‌اش برای مبارزه با فساد، گفت: باید ببینیم مفاسد از کجا آغاز می‌شود. مفاسد از عدم شفافیت شروع می‌شود. ما لایحه شفافیت را آماده کرده و به مجلس داده‌ایم تا همه دستگاه‌ها، درآمدها، هزینه‌ها، مزایده‌ها و مناقصه‌هایشان کاملا مشخص شود. عدم شفافیت فساد می‌آورد که در این زمینه باید ریشه ای برخورد کنیم.

به گزارش ایسکانیوز حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه شامگاه شنبه در برنامه گفت‌وگوی ضبط شده شبکه خبر در پاسخ به پرسشی درباره هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد: در این زمینه دو نکته باید بگویم؛ اول اینکه از مردم خوب و عزیزمان که در سال ۹۳ از آنها تقاضا کردیم کسانی که نیاز به یارانه ندارند ثبت نام نکنند و ثبت نام نکردند تشکر کنم که باعث شدند بتوانیم یارانه دادن به نیازمندان را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: این روزها شایعاتی در برخی روستاها از سوی ستادهای رقیب ایجاد شده که می‌گویند دولت می‌خواهد یارانه را قطع کند. من این مساله را قاطعانه رد می‌کنم و می‌گویم یارانه ادامه پیدا خواهد کرد. البته ما برای کمک به مردم فقط به یارانه فکر نمی‌کنیم و معتقد به نظام تامین اجتماعی هم هستیم.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در این زمینه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی مستمری‌شان بیش از سه برابر شده است چرا که معتقدیم یارانه به تنهایی کمک نیست. ما باید سبدهایی در زمینه درمانی و مواد غذایی هم اختصاص دهیم و این کمک‌ها را تا نقطه پایان فقر مطلق باید ادامه دهیم.

روحانی اضافه کرد: قول دولت این است که تا پایان دولت دوازدهم به طور کامل فقر مطلق برطرف شود و مردم برای نیازهای اساسی خود محتاج نباشند. ضمن اینکه ما سهام عدالت را هم سامان دادیم که کمکی برای زندگی مردم است و الان دو دهک پایین در حساب خود دو میلیون تومان دارند که می‌توانند از پول آن استفاده یا آن را واگذار و یا از سودش استفاده کنند. همچنین دهک‌های دیگر تا ۵۰ میلیون نفر یک میلیون در حسابشان دارند که ارزشش دو میلیون است. ما فقط نباید به یارانه متکی باشیم چرا که یارانه مربوط به حامل‌های انرژی است و اگر بخواهیم یارانه را بالا ببریم باید قیمت بنزین و گازوئیل را بالا ببریم به همین دلیل از طرق دیگری که گفتم کمک می‌کنیم و یارانه را هم ادامه می‌دهیم.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره راهبرد دولتش در زمینه اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: معنای اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد بتواند در برابر فشار و تکانه‌ها مقاومت کند تا بحران اقتصادی در جامعه به وجود نیاید. بهترین امتحان دولت یازدهم مربوط به سال 94 می شود که قیمت نفت افت کرد و درآمد ما بیش از 24 میلیارد دلار نبود. در آن سال همه کشورهای وابسته به نفت دچار مشکل شدند و یا مثل سال 91 که درآمدمان کم شده بود و دیدیم چه بحران اقتصادی در کشور به وجود آمد اما ما در سال 94 توانستیم کنترل کنیم و ثبات داشته باشیم.

وی ادامه داد: سال 94 با وجود افت قیمت نفت علاوه بر ثبات، حتی رشد اقتصادی هم داشتیم و نشان دادیم می‌توانیم در مقابل تکانه‌ها و فشار بیرونی مقاوم باشیم. این دولت این کار را در عمل ثابت کرده است. ما با اقتصاد مقاومتی باید در برابر انواع فشارها و تکانه‌های خارجی و منطقه‌ای ثبات داشته باشیم و آرامش جامعه را حفظ کنیم.

روحانی با اشاره به رونق تولید در بنگاه‌های اقتصادی، خاطرنشان کرد: تولید ما مشکلات و موانعی دارد که باید آنها را برطرف کرد. ما بسیاری از موانع را برای اشتغال و شروع کار بنگاه‌های اقتصادی کم کردیم و مقررات دست و پا گیر را کوتاه کردیم. تسهیلات بانکی 43 درصد بیشتر شد تا بخش‌های مختلف اقتصادی فعال شوند.

وی افزود: اشتغال در کشور ما متفاوت است. رشد تولید مربوط به بنگاه های بزرگ و اشتغال مربوط به بنگاه های متوسط و کوچک می‌شود. بنگاه‌های متوسط حدود 49 نفر تا 400 نفر و بنگاه‌های بزرگ 400 نفر به بالا هستند. از طرفی ما برای اشتغال باید به بنگاه‌های کوچک رونق بیشتری بدهیم. مشکل این است که بنگاه‌های کوچک با بزرگ زنجیره اتصالی ندارند.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به دلیل اهمیت اشتغال باید روی بنگاه‌های کوچک و متوسط سرمایه گذاری بیشتری کنیم، یادآور شد: ما پارسال بیشترین سرمایه گذاری را در این زمینه داشتیم و 24 واحد کوچک و متوسط از تسهیلات برخوردار شدند. از طرفی در زمینه‌های دیگر مثل گردشگری یا اقتصاد اینترنتی گام‌های خوبی برداشته شده و 152 هزار نفر پارسال از طریق فناوری ارتباطات مشغول به کار شدند.

روحانی درباره افزایش حقوق بازنشستگان، تاکید کرد: بازنشستگان به خاطر عقب افتادگی‌های سال‌های قبل مشکلاتی داشتند چرا که سالانه تورم بالا می‌رفت ولی حقوق آنها کمتر افزایش می‌یافت. ما در این سال‌ها هر میزان تورم بوده حقوق را یک مقدار بیشتر افزایش دادیم و امسال و پارسال حقوق بازنشستگان را به یک میلیون و 150 هزار تومان رساندیم که باعث تحول خوبی در زندگی بازنشستگان شد اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی بیان کرد: در دولت دوازدهم تصمیم داریم میزان حقوق بازنشستگان به حدی برسد که کفاف زندگی‌شان را بدهد چرا که برخی افراد هستند که دیگر نمی‌توانند هیچ فعالیتی داشته باشند و باید برای آنها تصمیمات جداگانه‌ای بگیریم تا از حداقل معیشت در غذا، مسکن و درمان برخوردار باشند. از طرفی در زمینه بیمه درمانی به همه اقشار کم درآمد کمک خوبی کردیم و امروز هزینه کمتری برای درمان پرداخت می‌کنند. مثلا اگر قرار بوده برای یک عمل 18 تا 20 میلیون می دادند الان کمتر از یک میلیون شده است. درمان، بیمه و تامین اجتماعی در روستاها و حاشیه نشین‌ها گسترش پیدا کرده است و از طرفی به افرادی حدود هشت تا 10 میلیون نفر سبد غذایی هم می دهیم.

روحانی همچنین درباره برنامه اش برای مهار تورم، بیان کرد: اگر بخواهیم تورم را مهار کنیم اساس آن رشد تولید است. اگر کالا به اندازه کافی و بیش از نیاز تولید شود بازار متعادل می شود. از طرفی اگر رقابت آزاد باشد هم در کیفیت و هم در قیمت کالا به مردم کمک بهتری می شود. انضابط پولی و مالی هم مساله دیگری است که جلوی تورم را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از تورم‌ها به خاطر دست بردن دولت در جیب بانک مرکزی بود، یادآور شد: دولت با این کار پایه پولی را بالا می‌برد که کار بسیار خطرناکی بود و باعث ادامه تورم می‌شد اما امروز انضباط پولی و مالی باعث کم شدن تورم شده است که می‌بینیم سالانه تورم کاهش یافت و امروز تک رقمی شده که باید این کار را ادامه دهیم. البته این به این معنی نیست که مردم در زمینه همه کالاها احساس رضایت می‌کنند.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر بتوانیم زندگی مردم را بالاتر ببریم زندگی بهتری خواهند داشت و کالاهای مورد نیاز را راحت تر می‌خرند. ما در اوایل 92 تا شهریور 92 تورم بالایی داشتیم و در اواسط 92 در مواد خوراکی تورم تقریبا 51 درصد بود اما امسال در این زمینه زیر هشت درصد بوده است. البته کم شدن تورم به این معنی نیست که کالاها گران نشده بلکه یعنی به میزان تورم که امروز کمتر از 10 درصد است قیمت کالا افزایش پیدا کرده است. ما رشد تورم را کاهش دادیم و قیمت‌ها متعادل شده است اما باید اقدامات دیگری هم صورت گیرد تا مردم زندگی راحت‌تری داشته باشند.

روحانی درباره برنامه‌اش برای مبارزه با فساد، تصریح کرد: باید ببینیم مفاسد از کجا آغاز می‌شود. مفاسد از عدم شفافیت شروع می‌شود. ما لایحه شفافیت را آماده کرده و به مجلس داده‌ایم تا همه دستگاه‌ها، درآمدها، هزینه‌ها، مزایده‌ها و مناقصه‌هایشان کاملا مشخص شود. عدم شفافیت فساد می‌آورد که در این زمینه باید ریشه ای برخورد کنیم.

وی افزود: از طرفی بعضی‌ها ذینفع هستند و خودشان تصمیم می‌گیرند مثلا یک نفر در هیات مدیره‌ای برای افزایش حقوق خودش تصمیم می‌گیرد به همین دلیل ما لایحه تضاد منافع را تهیه کرده‌ایم تا جلوی این کار گرفته شود. این دو لایحه می‌تواند جلوی بسیاری از مفاسد را بگیرد.

روحانی دولت الکترونیک را راه دیگری برای مبارزه با مفاسد دانست و یادآور شد: از طریق دولت الکترونیک فضا مناسب می‌شود و می‌تواند ارتباط چهره به چهره نباشد و مردم کارهای اداری خود را از طریق اینترنت و تلفن حل و فصل کنند. از سوی دیگر برای مبارزه با فساد باید رسانه‌ها را فعال کنیم. به خاطر همین شبکه‌های مجازی و ارتباطات بود که مردم نسبت به فساد حساس شدند. اگر روزنامه‌ها و شبکه های مجازی آزادی عمل داشته باشند می‌توانند جلوی فساد را بگیرند. البته کارهای پلیسی و انتظامی هم مورد نیاز است که انجام می‌شود.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره مبارزه با قاچاق، خاطرنشان کرد: در مقطعی چون بحث تحریم بود دولت مردم را تشویق به قاچاق کرد و مردم برای دور زدن تحریم تحریک شدند و قاچاقی که دو تا سه میلیارد بود در سال 90 که تحریم‌ها اوج پیدا کرد، به 25 میلیارد رسید. این دولت میزان قاچاق را از 25 میلیارد به 12 میلیارد رسانده یعنی بیش از 50 درصد قاچاق کم شده است. این کار با اقداماتی که در گمرک انجام شده و سامانه‌هایی که در گمرک پیش بینی شده صورت گرفته است.

روحانی بیان کرد: ما تجهیزاتی را به گمرک اضافه کرده که می‌تواند جلوی قاچاق را بگیرد. از سوی دیگر ما باید قیمت و کیفیت کالاهای داخلی خود را متعادل کنیم. استان‌های مرزی ما باید صادرکننده باشند تا جلوی واردات قاچاق گرفته شود. من می‌گویم تا پایان دولت دوازدهم می‌توان به طور کامل این پدیده شوم را از بین برد.

تایید کننده:سرلک

کد خبر: 767452

وب گردی

وب گردی