مدیریت ترامپی باعث شد کره شمالی مشتش را باز کند

شیوه مدیریتی دونالد ترامپ باعث شده است کره شمالی با رونمایی و آزمایش موشک های بالستیک خود، میزان توان نظامی خود را نشان دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سی‌ان‌ان، کره شمالی یک آزمایش موشکی از سوی شمال شرقی کشور خود انجام داد و یک موشک بالستیک را به جهت بهبود توان موشکی خود به آزمایش گذاشت.

این اولین حرکت کره شمالی پس از پیروزی مون جائه‌ این در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی بود. پیروز انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی از مذاکرات خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ حمایت می‌کند و ظاهرا انجام آزمایش موشکی اخیر همسایه شمالی، واکنش کیم جونگ اون به تحولات اخیر سئول بوده است.

یک مقام آمریکایی درباره نتیجه این پرتاب گفت: این یک موشک بالستیک بود که در 60 مایلی جنوب شرق روسیه و در منطقه ولادیووستاک فرود آمد.

ولادیووستاک منطقه ای است که چند ناو روسی در آن جای دارند.

یون یانپ چان، سخنگوی رئیس جمهور تازه کره جنوبی، در واکنش به اقدام پیونگ یانگ گفت: این آزمایش نقض آشکار قطعنامه سازمان ملل متحد است و تهدیدی جدیدی برای شبه جزیره کره محسوب می‌شود.

مون جائه‌این، رئیس جمهور جدید کره جنوبی پیش از این اعلام کرده بود: باید به همسایه شمالی خود نشان دهیم که مذاکره امری امکان‌پذیر و در دسترس است. اما لازمه انجام آن تغییر نگرش کیم جونگ اون است. با نگاه فعلی نمی توان مذاکره ای را پیش برد.

او همچنین اعلام کرد کره جنوبی به این اقدام واکنش نشان خواهد داد. باتوجه به جهت جغرافیایی پرتاب، بنظر می رسد این آزمایش حامی پیامی به چین و روسیه نیز باشد.

هرچند باتوجه به ناموفق بودن این پرتاب، معنی صحیح این اقدام را می توان اینگونه تعریف کرد: ما نمی توانیم اقدامی علیه روسیه و چین انجام دهیم.

پس از تحریم های سنگین کره شمالی، می توان چین را تنها هم‌پیمان این کشور دانست. لذا این آزمایش پیامی تهدید آمیز به این کشور محسوب می شود.

در یکشنبه گذشته رئیس جمهور چین طی کنفرانسی میزبان رهبرانی از جهان بود. کنفرانسی که به تجارت کلان و گفت و گو درباره زیرساخت ها اختصاص داشت. این کنفرانس در حالی برگزار شد که ولادیمیر پوتین در کنار نمایندگان کره شمالی از شرکت کنندگان در این نشست بود.

نشستی که زمانبندی آن قطعا تصادفی نبوده است. کیم جونگ‌اون در تلاش است تا روسیه را وارد معادلات شبه جزیره کند. این روش کره شمالی برای گفت و گو با روسیه و اعلام پیامی به مسکو است. پیامی که می گوید شما باید مانع از تحریم ما توسط آمریکا شوید.

ایالات متحده آمریکا نیز خواهان واکنش جامعه جهانی نسبت به کره شمالی شده است.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، در بیانه ای اشاره کرده بود: نباید مانع تحریم قوی‌تر کره شمالی توسط کشورهای جهانی شویم.

ارتش کره جنوبی اعلام کرد: موشکی که در نزدیکی کوسانگ پرتاب شده بود حدود 700 کیلومتر پرواز کرده است. وزارت دفاع آمریکا این اطلاعات را تایید کرد و اعلام داشت در حال انجام تحقیقاتی درباره نوع این موشک است.

یک مقام دیگر ارتش آمریکا گفت: هیچ مدارکی دال بر وجود یک پرتابه بالستیکی بین قاره ای در کره شمالی نداریم.

از طرفی شینزو آبه رئیس جمهور ژاپن در یک نشست خبری اقدام اخیر پیونگ یانگ را محکوم کرد.

یوسوهیده سوگا نیز اقدام اخیر کره شمالی را هشدار سختی برای جامعه جهانی دانست و ضمن اعتراض به آن، این اقدام را غیرقابل پذیرش توصیف کرد. او اطمینان داد این موشک در ژاپن فرود نخواهد آمد و نمی تواند به اقتصاد این کشور آسیب برساند. فاصله کره شمالی تا ژاپن 322 کیلومتر است و این مسیر از آب تشکیل می شود.

آغاز پروژه پرتابه به دو هفته پس از آزمایش اولین موشک بالستیک باز می گردد و دولت آمریکا رسما اعلام کرد این پروژه با شکست مواجه شده است.

سخنگوی فرماندهی نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام پیش از این اعلام کرده بود این موشک در تاریخ 29 آوریل و در قلمرو قلرو کره شمالی منفجر شده بود.

کره شمالی پیش از این به 6 دلیل مختلف، 9 آزمایش موشک بالستیک انجام داده است و تمام این پرتاب ها از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ تا کنون انجام شده.

تنش ها میان آمریکا و کره شمالی بالاست، اما بااینحال یک دیپلمات ارشد از پیونگ یانگ اعلام کرد: "تحت شرایط مناسب" راه برای مذاکره میان دو کشور باز است.

دونالد ترامپ نیز در اوایل ماه گذشته اعلام کرده بود در صورتی که شرایط مساعد باشد، حاضر خواهد با کیم جونگ اون دیدار و گفت و گو کند.

شان اسپایسر در یکی از نشست های خبری خود بیان داشت: کره شمالی در بلند مدت یک تهدید آشکار بوده است. ما در کنار ژاپن و کره جنوبی مسائل این کشور را از نزدیک پیگیری کرده ایم.

رژیم کیم در تلاش جهت پیشبرد برنامه های هسته ای خود با استفاده از موشک بالستیک می باشد. مدیریت ترامپ نشان داد این کشور موفق به دستیابی به پیشرفت هایی در این راستا شده است.

مترجم: مجتبی اسماعیلی/تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 767514

وب گردی

وب گردی