سامانه  اعلام حریق مبتنی بر شبکه حسگر بی سیم و اینترنت اشیا برای نخستین بار در ایران/ توسعه یافتگی جامعه در گرو ارتقا شرکت های دانش بنیان

سامانه اعلام حریق مبتنی بر شبکه حسگر بی سیم و اینترنت اشیا برای نخستین بار در ایران طراحی شده است.مزیت این سامانه کاهش حجم سیم کشی و امکان استفاد از آن در محیط های باز،سالن ها و سوله های طویل مانند سوله های مرغ داری است.

به گزارش ایسکانیوز، آتش سوزی یکی از خطرناکترین پدیده‌هایی است که اتفاق می افتد و زیان های قابل توجه جانی و مالی را به وجود می آورد. ما همه روزه شاهد آتش سوزی هایی در نقاط مختلف جهان هستیم که موجب از بین رفتن انسان ها و به بار آمدن زیان های فراوان مالی می‌شود. یکی از وظایف مسئولان بخش های صنعتی ، خدماتی و ... مقابله با آتش سوزی و جلوگیری از گسترش دامنه آتش است. وظیفه طراحان ساختمان ها این است که در طراحی ساختمان ها خطرات ناشی از آتش سوزی را به حداقل برسانند و زمینه اقدامات ایمنی لازم را در صورت بروز آتش سوزی ، فراهم سازند.

از آنجا که دقایق اولیه شروع حریق دارای اهمیت زیاد و حیاتی است، از طرفی عوامل ایجاد حریق بسیار متنوع بوده و همچنین در تمامی ساعات شبانه روز امکان بروز آن می‌رود، لذا امروزه سیستم هایی ایجاد گردیده است که می‌تواند در لحظات اولیه حریق آن را شناسایی کرده و مراتب را به یک مرکز کنترل ارسال و از آن طریق بلافاصله ، توسط آژیر ، به ساکنین اعلام کند و یا با وسیله تلفن به مراکز آتش نشانی خبر دهد.البته بعضی از سیستم ها در صورت لزوم (برای مکان های حساس) می‌توانند بطور اتوماتیک حریق را خاموش کنند.

دانش یک منبع راهبردی برای موسسات

کسب دانش به یکی از اهداف بسیار مهم جوامع و کشورها تبدیل شده و بهره وری و توسعه یافتگی یک کشور تحت تأثیر جنبه های رسمی و غیر رسمی دانش و مهارت ها و قوانین قرار گرفته و به دنبال آن تولید نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. دانش به عنوان یک منبع راهبردی و یک شایستگی کلیدی برای مؤسسات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو برای استفاده صحیح از این منبع پر ارزش، موضوع دانش و فناوری های نوین در دستور کار سازمان های پیشرو قرار گرفته است.

شرکت های دانش بنیان سعی دارند با ایجاد ساختار مناسب و زیرساخت های فناوری لازم در مؤسسات و با محوریت انسان با دانش افزایی و استفاده درست از منابع دانش به توسعه یافتگی جامعه کمک کنند. از این رو پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بنا دارد با تکیه بر دانش و تجربه پرسنل توانمند خود و با بهره مندی از شبکه گسترده سرمایه گذاران، مشاوران و صاحبان ایده در داخل و خارج از کشور به ایفای نقش تسهیل گری در حوزه فناوری کشور بپردازد. بر همین اساس با یکی از مهندسان شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری در خصوص طراحی محصولش گفت و گو کردیم.

سامانه اعلام حریق مبتنی بر شبکه حسگر بی سیم و اینترنت اشیا

محمدرضا سیف دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مخابرات در واحد علوم و تحقیقات و مدیر عامل شرکت رستا فن الکترونیک پارس مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: سامانه اعلام حریق مبتنی بر شبکه حسگر بی سیم و اینترنت اشیا برای اولین بار در ایران مراحل طراحی آن انجام شده است.مزیت این سامانه کاهش حجم سیم کشی و امکان استفاده از آن در محیط های باز،سالن ها و سوله های طویل مانند سوله های مرغ داری است.

وی ادامه داد: امروزه در سامانه های حریق موجود در بازار معمولا 2 مشکل عمده وجود دارد؛ مشکل اول بحث سیم کشی های طولانی و هزینه بالای آن ها و دوم عدم امکان تغییر و جابه جایی در محیط های جدید است.

وی وجود خلا های موجود را دلیلی بر طراحی این محصول دانست و ادامه داد: هنگامی که در یک محیط نیاز باشد که از لحاظ تاسیساتی و یا بنایی تغییری به وجود آید به دلیل عدم جابه جایی سامانه های موجود با مشکلاتی مواجه می شویم. به عنوان مثال در استفاده از سامانه اعلام حریق در یک فضای باز مانند پایش محیط زیست در آتش سوزی جنگل ها نمی توانیم از سیم کشی های امروزی استفاده کرد.

وی افزود: بر این اساس محصولی را طراحی کردیم که سیم کشی آن به صورت بهینه حذف شد به این طریق که سیم کشی آن ها مانند شبکه های مخابراتی فعلی نیاز به access ندارد، یک شبکه مش را تشکیل می دهد و هزینه پیاده سازی آن نیز بسیار پایین است.

سیف عنوان کرد: نمونه خارجی این محصول را شرکت زیمنس پیاده سازی کرده که در آن از یک فناوری دیگر استفاده شده است.

وی افزود: محصول ما در مرحله نمونه سازی بوده و مذاکرات برای گرفتن طرح پایلوت این آن انجام شده است. خوشبختانه بازار نیز با توجه به مزیت های آن، محدودیت های فعلی، انتقال اطلاعات به صورت وایر و البته نیاز قانونی آن برای مراکز بزرگ و سوله ها استقبال خوبی داشته و اکثرا مشتاق سرمایه گذاری در این سامانه بوده اند.

وی استفاده از شبکه مش را قابلیت استفاده چندباره آن عنوان کرد و گفت: در نمایشگاه ها به این دلیل که غرفه ها موقت هستند نمی توان از یک شبکه دائمی برای اعلام حریق استفاد کرد به این ترتیب استفاده از شبکه مش به دلیل قابلیت چند باره آن حائذ اهمیت است.

وی در پایان اظهار داشت: بهتر است محصولات موجود در کشور بر اساس سطح تکنولوژی و صرفه اقتصادی طبقه بندی شوند و ساخت محصولاتی که تکنولوژی آن ها در ایران وجود ندارد با مشارکت کشور های خارجی به ایران آورده شوند. همچنین نکته مهم در این میان ممنوعیت واردات کالاهای خارجی بر اساس تولیدات مشابه این محصولات در کشور با توجه به صرفه اقتصادی آن ها است، به این ترتیب می توان به ایجاد اشتغال و تقویت بنیه شرکت های دانش بنیان در کشور امیدوار بود.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/انتشار: آخوندی

کد خبر: 767533

وب گردی

وب گردی