تهران؛ شهری پُر از مانع برای معلولان و بیماران

مدیرعامل کانون هموفیلی سه چالش بیماران و معلولان را در ارتباط با مسائل شهری شرح داد و توجه بیشتر مسوولان و اعضای شوراهای شهر به این بیماران برای حضورشان در سطح شهر را خواستار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، احمد قویدل در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقداماتی که شوراها باید در شهرهای کشور و کلان‌شهرهایی مانند تهران برای رفاه حال بیماران و معلولان انجام دهند، گفت: اولا باید توجه کرد که افراد آسیب‌پذیر و بیمار بیشترین آسیب را از هوای آلوده می‌گیرند. در نتیجه مهم‌ترین مساله‌ای که باید در شورای شهر تهران مورد بحث و بررسی قرار گیرد، مساله هوا و آلودگی هوا و ترافیک تهران است. همچنین شوراهای شهر باید برنامه مدونی را برای بیمارانی که مشکلات تنفسی حاد دارند، در روزهای بروز آلودگی هوا تدوین و اجرا کنند و تنها به دادن یک اطلاعیه مبنی بر اینکه بیماران از خانه بیرون نیایند، بسنده نکنند.

وی افزود: همچنین اعضای شوراهای شهر بویژه در تهران باید بپذیرند که به جز افراد سالم،‌ بخشی از شهروندان با توانایی کمتر از افراد عادی در جامعه حضور دارند و به بیماری‌هایی مبتلا هستند. بنابراین شورای شهر باید در سطح شهر مناسب‌سازی‌های لازم را انجام دهند. به نظر من تهران هنوز شهری پر از مانع برای معلولان است و یک فرد معلول به راحتی نمی‌تواند به سینما یا کنسرت رود و یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند.

قویدل تاکید کرد: بنابراین شورای شهر باید به چنین مسائلی ورود کند و اعضای شورای شهر باید درک کنند که چه محدودیت‌هایی برای یک معلول در سطح شهر وجود دارد. متاسفانه شاهد وجود محدودیت‌های متعددی در وسایل حمل و نقل عمومی، اماکن عمومی و پارک‌ها و مراکز تفریحی برای معلولان و بیماران هستیم.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که در مفاهیم بین‌المللی برای افرادیکه توانایی‌هایشان کمتر از افراد عادی است، تمهیداتی وجود دارد و برای حضور آنها در اماکن مختلف برنامه‌ریزی شده است. به عنوان مثال در زمینه ساعت‌های نوبت‌دهی و یا قیمت بلیت‌ها برای افرادیکه دچار ناتوانی هستند، تمهیداتی سنجیده شده که امیدواریم این مضووعات در کشور ما هم مورد توجه قرار گیرد تا بتوان زمینه حضور بیماران و افراد معلول را در اماکن مختلف ایجاد کرد.

مدیرعامل انجمن هموفیلی همچنین تعامل شورای شهر با سازمان‌های مردم نهاد را خواستار شد و گفت: ارتباط شورای شهر با تشکل‌های اجتماعی مردم و تعریف سازوکاری که بر اساس آن برخی نظارت‌ها و امور اجتماعی شهر را به این سازمان‌ها بسپارند، بسیار مهم است. البته اخیرا چنین حرکت‌هایی انجام شده، اما هنوز تعریف و قانون معینی ندارد و امیدواریم ارتباط دقیق‌تر و منطقی‌تری در این زمینه ایجاد شود.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 767562

وب گردی

وب گردی