اردوغان: طرح راه ابریشم جدید چین مبتنی بر اصل برد-برد است

رئیس جمهور ترکیه طرح راه ابریشم جدید چین مبتنی بر اصل برد-برد توصیف و با تاکید بر اینکه این طرح به برقراری صلح و ثبات کمک خواهد کرد از آن تمجید کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیلی صباح، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، گفت طرح راه ابریشم جدید، تروریسم را در جهان با خاک یکسان خواهد کرد.

وی در سخنانی در مراسم افتتاحیه نشست « یک نسل - یک راه - همکاری بین‌المللی برای رفاه» در پکن گفت: این طرح برای همه مفید خواهد بود. بر این باورم که این طرح به عنوان یک الگو به موفقیت دست یابد. ترکیه آماده همه گونه حمایت از این طرح است.

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه اجرای این طرح -که از آن به عنوان راه ابریشم جدید نام برده می‌شود- موجب تقویت ارتباط میان آسیا، اروپا، ‌آفریقا و حتی آمریکای جنوبی خواهد شد، اجرای این طرح بر آینده جهان تاثیر خواهد گذاشت. این طرح همکاری در مبارزه با تروریسم را افزایش می‌دهد.

اردوغان گفت: با تقویت زیرساخت‌های کشورهایی که در گذرگاه یک نسل و یک راه قرار گرفته اند ، توان فنی این کشورها و راه‌های ارتباط هوایی،‌ دریایی و زمینی میان این کشورها توسعه خواهد یافت. موفقیت این طرح بستگی به تسهیل تجارت میان کشورهای این گذرگاه،‌ افزایش همکاری‌های گمرکی و از میان برداشتن موانع سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

وی افزود: در کنار تاسیس صندوق راه ابریشم، استفاده از منابع صندوق‌های ملی کشورها نیز موجب تقویت همگرایی مالی در این طرح خواهد شد. همکاری میان دولت ها نیز امکان تقویت همبستگی را فراهم خواهد کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد این کشور با توجه به جایگاه جغرافیایی خود، از کشورها مهم گذرگاه راه ابریشم است.

اردوغان گفت ابتکار کوریدور اقتصادی راه ابریشم چین، مکمل طرح کوریدور میانی ترکیه است که هدف آن مرتبط کردن اروپا از مسیر آناتولی و آسیای میانه به چین است.

وی گفت: ما مایلیم در چارچوب این طرح در کنار چین و دیگر کشورهایی که در این گذرگاه قرار گرفته اند، حرکت کنیم.

رئیس جمهور ترکیه همچنین طرح راه ابریشم جدید چین مبتنی بر اصل برد-برد توصیف و با تاکید بر اینکه این طرح به برقراری صلح و ثبات کمک خواهد کرد از آن تمجید کرد.

306/300

کد خبر: 767606

وب گردی

وب گردی