هاشم زائی:  نظارت استصوابی شورای نگهبان با اعلام نهایی صلاحیت‌ها پایان می‌یابد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل مجلس خبرگان قانون اساسی برای اعطای وظیفه نظارت بر انتخابات‌ها به شورای نگهبان پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز، عبدالرضا هاشم زائی در خصوص امکان بررسی مجدد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پس از تایید آن‌ها، اظهار داشت: نظارت شورای نگهبان بر انتخابات‌ها تا مجلس سوم به صورت استصوابی نبود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در تشریح علت اعطای وظیفه نظارت بر انتخابات ها به شورای نگهبان، بیان کرد: در مجلس خبرگان قانون اساسی به این جهت نظارت را در اختیار شورای نگهبان قرار دادند تا دولت‌ها نتوانند یک فرد را به عنوان نماینده دولت به مجلس شورای اسلامی بفرستند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دوران پهلوی نخست وزیرها لیست نمایندگان مجلس را تعیین می‌کردند، ادامه داد: پس از انقلاب با توجه به این سابقه، شورای نگهبان مسئول نظارت بر انتخابات شد تا دولت‌ها سوء استفاده نکنند.

هاشم زائی متذکر شد: در زمانی که نظارت شورای نگهبان استصوابی نبود، اگر کاندیدایی در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت می‌شد و اعتراض می کرد، شورای نگهبان برای حفظ حق الناس ورود پیدا می‌کرد و در جهت احقاق حق اقدامات لازم را انجام می‌داد.

وی در گفت‌وگو با خانه ملت، افزود: از مجلس چهارم نظارت شورای نگهبان بر انتخابات، به صورت استصوابی انجام شد و از ابتدا تا انتهای مراحل انتخابات، حق ورود به انتخابات را برای خود قائل است.

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من معتقدم برای نظارت استصوابی هم باید اتفاق جدیدی رخ داده باشد که شورای نگهبان به نظارت بر فرایند انتخابات ورود پیدا کند، گفت: پس از اعلام نهایی صلاحیت کاندیداها زمان برای نظارت استصوابی شورای نگهبان نیز پایان می‌رسد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر پس از تایید صلاحیت نهایی سندی منتشر شود که نشان دهد آن کاندیدا صلاحیت ندارد، نیازی به ورود شورای نگهبان برای رد صلاحیت آن فرد وجود ندارد، زیرا مردم تشخیص می دهند که این فرد صلاحیت ندارد و به او رای نمی دهند، بیان کرد: با این شیوه مردم نقش موثرتری در انتخابات خواهند داشت.

302/302

کد خبر: 767612

وب گردی

وب گردی