کارآفرینی سن و سال ندارد ،خواستن،نقطه شروع توانستن است

کار آفرینی سن و سال خاصی ندارد فقط کافی است ایده درستی داشته باشی و شرایط برای ارائه و عملیاتی کردن آن ایده فراهم باشد.در روزهایی که عده ای از بیکاری و نداشتن درآمد مناسب، گله مندند و گروهی از فارغ التحصیلان بجای کارآفرینی منتظر هستند تا شغلی مناسب پیدا کنند و به دنبال پشت میز نشینی هستند، دانش آموز کلاش ششم ساکن بندرخمیر،  پس از انتشار اولین کتاب خود و کسب درآمد از فروش آن، به دنبال تجدید چاپ و البته نوشتن دومین کتاب خود است.   

به گزارش ایسکانیوز اگر چه زهرا ستایش 12 سال بیشتر ندارد ولی حرف های شنیدنی بسیاری دارد که او را بزرگتر از سنش نشان می دهد،وی نویسنده کتاب "آشپزخانه من و بابام" از دهه هشتادی های کارآفرین است که معتقد است کارآفرینی سن و سال ندارد و هرکس با هر شرایطی می تواند منبع درآمدی داشته باشد به شرط آنکه استعدادهای خود را بشناسد.

چطور شد که به فکر نوشتن کتاب آشپزی افتادی؟

من عاشق آشپزی هستم و مرتب به دنبال یادگیری از شیوه های آشپزی سنتی منطقه جنوب به خصوص بندرخمیر و بندرعباس هستم به همین خاطر از هر فرصتی استفاده می کنم تا آشپزی کنم، اما ماجرا از آنجایی شروع شد که یکی از دوستانم گفت که علیرغم علاقه اش ولی آشپزی بلد نیست، ابتدا یکی از دستور العمل های غذاهای ساده را به او گفتم ولی وقتی به خانه برگشتم و موضوع را با پدرم درمیان گذاشتم او پیشنهاد کرد که شروع به نوشتن کتاب کنم.

برای نوشتن کتاب آشپزی باید تجربه فراوانی داشت این تجربیات را چطور کسب کردی؟

با توجه به شرایط زندگى ،سال ها من و بابام تنها زندگى کردیم و همین امر باعث شد که همیشه با پدرم آشپزى کنم او نیز با توضیحات ساده ایى به من آشپزی یاد می داد،در واقع من آشپزى را از پدرم یاد گرفتم ولی بعد از مدتی از طریق سایر اطرافیان با شیوه های و غذاهای سنتی دیگری آشنا شدم.

پس به همبن دلیل نام کتاب را "آشپزخانه من و بابام" گذاشتید؟

دقیقا. این کتاب برگرفته از روزهایى است که در آشپزخانه منزل ما گذشته است.

دلیل موفقیت فروش کتاب را در چه می دانید؟

پیش از اینکه شروع به نوشتن کتاب کنم ساعت ها روی این موضوع فکر می کردم که چطور می توانم یک کتاب کاربردی بنویسم که بچه ها بتوانند به سادگی آشپزی کنند به همین خاطر غذاهای بومی و غیر بومی را انتخاب کردم و به زبان ساده و عامیانه شروع به نوشتن کردم، می خواستم کتابی باشد که هم سن و سال های خودم بتوانند آن را درک کنند که به احتمال زیاد همین دستورغذاهای ساده و نوشتن متن به صورت عامیانه،آن را متفاوت کرده و باعث فروش سریع آن شده است.

برای آینده چه برنامه ای دارید؟

با شروع تعطیلات تابستان قصد دارم یک کتاب داستانی بنویسم که البته این روزها به شخصیت های آن فکر می کنم اما در مجموع قصد دارم دندانپزشک شوم.

برای دانش آموزان هم سن و سال خود توصیه ای دارید؟

بله، وقتی بحث درآمدزایی و کسب و کار می شود همه فکر می کنند که فقط بزرگترها می توانند پول درآورند! درحالی که من معتقدم کارآفرینی سن و سال ندارد و به قول پدرم: "خواستن،نقطه شروع توانستن است"و پس از آن تلاش مهمترین عامل است به شرط آنکه براى رسیدن به هدف برنامه ریزى داشت و با شناسایی استعدادهای خود مسیر موفقیت را یک به یک طی کرد. بنابراین باید همیشه در لحظه باشیم و مراحل را پله پله طى کنیم.

منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 767753

وب گردی

وب گردی