مبلغ یک میلیارد و 100 میلیون تومان به تئاتر استان­ها پرداخت شد

مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی از پرداخت یک میلیارد و 100 میلیون تومان به انجمن هنرهای نمایشی استان های کشور خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، مهدی شفیعی در گفت و گویی که درباره حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از گروه­های نمایشی استان­ها داشت اعلام کرد: سال 95 نزدیک به 4 میلیارد و 500 میلیون تومان بابت فعالیت تئاتری به استان ها کمک کرده ایم و امروز نیز پرداخت یک میلیارد و 100 میلیون تومان مبلغ حمایت از تولید و اجرای آثار نمایشی در استان های مختلف کشور از طریق انجمن هنرهای نمایشی آغاز شده است.
وی در این خصوص توضیح داد: سال 95 با تغییر آیین نامه انجمن هنرهای نمایشی استان ها، انتخاب هیات مدیره از بین گروه های ثبت شده و فعال انجام شد و 80 در صد استان ها با ترکیب جدید که متشکل از هنرمندان است فعالیت می کنند. برای تکمیل این اتفاق تفاهم­نامه­ای برای حمایت از فعالیت استان ها منعقد شد و قرار شد مجری آن انجمن هنرهای نمایشی باشد که در بخش های مختلف متناسب با تعداد و فعالیت گروه­های نمایشی از آن ها حمایت شود.
وی با اشاره به این که در از اعتبار سال گذشته تئاتر، 4 میلیارد و 500 میلیون تومان بابت کمک به فعالیت­های تئاتری استانها پرداخت شده افزود: بخشی از آن از طریق ابلاغ به ادارات کل بوده و بخشی نیز به صورت مستقیم به حساب انجمن­ها واریز شده است.
مهدی شفیعی گفت: پرتال انجمن هنرهای نمایشی که در یکی دو سال اخیر فعال شده، انعکاس فعالیت­های استان را انجام می­دهد و این ظرفیت را دارد که با تشکیل بانک اطلاعات تماشاگران، فروش بلیط و ... گسترش پیدا کند.
وی ادامه داد: برخی از استان­ها از گذشته جشنواره­های موضوعی دارند که ما همچنان از آنها حمایت می­کنیم. برخی از جشنواره­ها هم برایمان اهمیت زیادی دارند مانند جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، جشنواره تئاتر رضوی بجنورد و مقاومت خرمشهر خوزستان که حمایت ویژه از آن می­کنیم.
وی در ادامه توضیح داد: برخی از استانها برای میزبانی حمایت می­شوند مانند هفت استان که میزبان جشنواره فجر بوده­اند. در عین حال کارگاه تخصصی تئاتر خیابانی را در چند استان برگزار کردیم که همچنان ادامه دارد. حمایت از اجرای عمومی آثار جشنواره تئاتر رضوی، عروسکی و صاحبدلان نیز انجام شده است. آثاری را که با این موضوعات در استان­ها تولید شده بود و به اذعان کارشناسان قابلیت اجرای عمومی و عرضه برای مخاطب داشت در تفاهم نامه مورد حمایت قرار گرفت.
شفیعی درباره رویکرد این اداره کل برای سال 96 تاکید کرد: حمایت از تئاتر استان­ها همچنان پررنگ و با همفکری استان ها ادامه خواهد داشت. یکی از برنامه­ هایی که در تفاهم­نامه بود و در تفاهم نامه سال 96 به طور جد به آن توجه خواهد شد تقویت به زیر ساخت های نمایشی استان ها و تجهیز پلاتو ها مشابه آنچه در کرمان اتفاق افتاد است. احداث پلاتوهای مشارکتی با سایر نهادها اتفاقی بود که در بوشهر و کرمان هم افتاد و در کردستان انشا الله طی تفاهم­نامه پیش خواهد رفت. پلاتو هایی که در اختیار گروه­های نمایشی قرار بگیرد حتما در بخش تجهیز مشارکت می­کنیم. اعتقاد داریم که باید حلقه تشکیل انجمن هنرهای نمایشی از بین گروه­ها، حمایت مالی از تولیدات نمایشی و مکان­های عرضه آثار کامل شود. در این صورت فعالیت مستمر و مداوم تئاتر اتفاق خوبی را برای هنرمندان و مخاطبان رقم می­زند.
وی درپاسخ به این سوال که میزان سهم هر استان از مبالغ حمایت چه قدر است؟ گفت: حمایت­ها بسته به میزان گروه­های ثبت شده، میزان فعالیت­هایی که استان دارد، جشنواره ­های موضوعی مورد توافق در استان و پلاتوهایی که تأسیس شده یا در حال تأسیس است مشخص می­شود.
شفیعی در پاسخ به این پرسش که سهم استان­ها چند در صد اعتبار هنرهای نمایشی است ؟ نیز گفت: امسال شاهد افزایش سهم استان­ها از اعتبار تئاتر هستیم به طوری که نزدیک به 30 درصد از اعتبارات را به استان ها اختصاص داده ­ایم. آنچه مسلم است ادارات کل استان­ها هم منابع مستقلی برای حمایت از تئاتر در فصل پنج دارند. کمک های معاونت و مرکز به نوعی کمک مکمل محسوب شود و همه اعتبار نیست. بخشی از کمک به استان­ها مستقیم است و یک بخش نیز از طریق حمایت از حضور گروه­ها در رویدادهای تئاتری کشور و اعزام­ها انجام می­شود. تفاهم­نامه ­ها این را تضمین می­کند و می­شود با برنامه­ ریزی مشترک کمک­ های ساختارمند و با برنامه انجام داد.
مدیر کل هنرهای نمایشی درباره این مطلب که آیا ارزیابی فعالیت­ها درباره صرف این اعتبار وجود دارد؟

نیز تصریح کرد: این ارزیابی وجود دارد. هرچند این کمک­ها باید به نسبت فعالیت­های خوب استان و نیازمندی­ها افزوده شود ولی برنامه­ ریزی شده که کمک­ ها به جلب مخاطب برای تئاتر، فاصله گرفتن از اتفاقات موسمی و جشنواره­ای، تولید تئاتر و یک اتفاق مداوم در استان­ها کمک کند. خوشبختانه در بسیاری از استان­ها این اتفاق افتاده و شاهد این هستیم که تئاتر در تعدادی از استان­ها یک اتفاق پیوسته شده و روز به روز مخاطب خود را افزایش می­دهد.
دریافت: رضایی/ انتشار: سلیمی
501500

کد خبر: 767767

وب گردی

وب گردی