نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کجا درس خوانده اند؟

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مروری خواهیم کرد بر تحصیلات و سوابق علمی کاندیداهای دوازدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، این روزها انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم بر همه اتفاقات کشور سایه گسترانیده است. لا به لای این اخبار انتخاباتی نگاهی بر سوابق تحصیلی و فعالیت های علمی این کاندیداها خواهیم انداخت.

رییس جمهور حقوقدان؛ ازدانشگاه تهران تا کلدونیان گلاسکو

حسن روحانی تحصیلات ابتدایی را در شهر زادگاهش سرخه آغاز کرد. همچنین از سن 12 سالگی تحصیلات حوزوی خود را در مدرسه علمیه صادقیه سمنان ادامه داد. یک سال بعد به قم رفت و تحصیلات حوزوی خود را در حوزه علمیه قم دنبال کرد.

روحانی در کنار تحصیلات حوزوی در 21 سالگی وارد دانشگاه تهران شد و در رشته حقوق قضایی به ادامه تحصیل پرداخت. وی در سال 1351 موفق به اخذ دانش نامه لیسانس شد. او تحصیلات خود در مقطع کارسناسی ارشد و دکتری را در بریتانیا و در دانشگاه کلدونیان گلاسکو در رشته حقوق عمومی ادامه داد و پایان نامه خود را با موضوع قوه مقننه اسلامی(کارشناسی ارشد) و انعطاف شریعت در قوانین اسلامی(دکتری) در سال 1378 دفاع کرد.

روحانی وکیل پایه یک دادگستری و استاد پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

همچنین از دکتر روحانی کتاب های زیر به چاپ رسیده است:

امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای

امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران

اندیشه‌های سیاسی اسلام

مقدمه‌ای بر تاریخ امامان شیعه

سن اهلیت و مسئولیت قانونی

آشنایی با کشورهای اسلامی

انقلاب اسلامی؛ ریشه‌ها و چالش‌ها

مبانی تفکر سیاسی امام خمینی (ره)

نقش حوزه‌های علمیه در تحولات اخلاقی و سیاسی جامعه

امنیت ملی و سیاست خارجی

امنیت ملی و محیط زیست

سید ابراهیم رییسی؛ استاد دانشگاه امام صادق

او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جوادیه گذرانده و تحصیل در علوم حوزوی را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت الله موسوی‌نژاد شروع کرد. در سال ۱۳۵۴ جهت ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم و مدرسه آیت الله بروجردی رفت و مدتی نیز در مدرسه‌ای که با مدیریت آیت الله پسندیده تحت نظر امام خمینی اداره می‌شد، تحصیل نمود.

او با اتمام دوره سطح حوزه, توانست به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه یافته و پس از دفاع از پایان نامه خویش با عنوان «ارث بلا وارث» در سال ۱۳۸۰ با قبولی در کنکور دکترای مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل دهد.حجة الاسلام و المسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی با تکمیل تحقیقات خود در رشته فقه و حقوق، موفق به اخذ مدرک عالی ترین سطح حوزه (سطح چهار) شد و در نهایت رساله دکترای خود را با عنوان «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع کرد و با اخذ نمره ممتاز به درجه دکترای فقه و حقوق نائل شد.

از سال ۸۰ تا کنون به عنوان مدرس در مدارس علمیه تهران از جمله مدرسه مجد، مدرسه امیرالمومنین ، مدرسه امام حسین و مدرسه مروی به تدریس سطوح عالی حوزه همچون رسائل و مکاسب، کفایتین و قواعد فقهیه مشغول بود و بعد از عزیمت به مشهد مقدس از ابتدای سال ۱۳۹۵ در مدرسه عالی نواب، به تدریس در موضوع «فقه وقف» پرداخت.

تا کنون یک دوره از درس‌های حوزوی ایشان در زمینه قواعد فقه در قالب سه جلد با عنوان قواعد فقه عبادی، قواعد فقه قضایی و قواعد فقه اقتصادی به رشته تحریر درآمده که از سوی طلاب درس ایشان، تدوین و از سال ۹۰ توسط چاپ دادگستر به چاپ رسیده است. حجت الاسلام دکتر رئیسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه امام صادق و مدرسه عالی شهید مطهری و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس دروس تخصصی فقه قضا ، فقه اقتصاد، اصول فقه و قانون مدنی پرداخته‌ است.

وزیر صنایع دولت اصلاحات با تحصیلاتی از جنس صنعت

اسحاق جهانگیری دوره ابتدایی تا پایان متوسطه را در شهر زادگاهش سیرجان سپری کرد. او برای تحصیلات دانشگاهی راهی کرمان شد و در رشته فیزیک دانشگاه شهید باهنر کرمان پذیرفته شد. پس از پایان تحصیلات در دوره کارشناسی برای ادامه تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد به تهران آمد. او در دانشگاه صنعتی شریف به تحصیل در رشته مهندسی مدیریت صنایع پرداخت.

ادامه تحصیلات دانشگاهی ایشان در رشته مدیریت صنایع در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران ادامه پیدا کرد. از دیگر فعالیت های علمی ایشان میتوان به عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی و سپس رییس هیئت امناء بنیاد صنعت و توسعه (NGO) در سال های 84 تا 92 اشاره کرد.

محمدباقر قالیباف؛ جغرافیایی از جنس سیاست

بر اساس گزارش سایت رسمی محمد باقر قالیباف ایشان تحصیلات خود را در رشته جغرافیای سیاسی تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه تهران ادامه داد. او همچنین به عنوان استاد جغرافیای سیاسی شهری در رشته جغرافیای سیاسی و در مقطع دکتری
و نظام­ های ژئوپلیتیک (منطقه­ ای و جهانی) و جغرافیای سیاسی ایران در رشته جغرافیای سیاسی و در مقطع کار‌شناسی ارشد در دانشگاه تهران‎به تدریس مشغول است.

همچنین از قالیباف سه کتاب زیر منتشر شده است:

حکومت محلی یا استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران، مؤسسه انتشارات امیرکبیر

ایران و دولت توسعه‌گرا، مرکز انتشارات وزارت امور خارجه

خاورمیانه معاصر: تاریخ سیاسی پس از جنگ جهانی اول، انتشارات قومس

سید مصطفی میرسلیم؛ متخصص از فرانسه

وی از دبیرستان البرز تهران در سال ۱۳۴۴دیپلم گرفت و برای ادامه تحصیلات عازم فرانسه شد. درسال ۱۳۴۹ موفق به اخذ فوق‌ لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه پواتیه فرانسه گردید و به دنبال آن در سال ۱۳۵۱ از مدرسه عالی نفت و موتور پاریس، تخصص مهندسی موتورهای درون‌سوز را کسب کرد.

او پس از بازگشت به ایران، به عضویت هیئت علمی دانشگاه پلی‌تکنیک (امیرکبیر) درآمد. وی همچنین همراه با تعداد دیگری از نیروهای دانشگاهی، در اوایل انقلاب اقدام به تأسیس جامعه اسلامی دانشگاهیان کرد. میرسلیم از سال ۱۳۶۸تا ۱۳۷۶ به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمد و در طول سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵ مسئولیت دبیری این شورا را نیز عهده دار بود.

میرسلیم صاحب تألیفات متعدد فرهنگی و سیاسی و فنی است که از آن میان کتاب تألیفی وی در رشتۀ موتورهای درونسوز در ۱۳۶۸ برندۀ جایزۀ کتاب سال و کتاب برتر دانشگاهی شد. کتاب فنی دیگری نیز که زیر نظر او در زمینۀ دانش و فناوری موتورملی پایه گاز تدوین شد در ۱۳۸۶ عنوان بهترین تألیف را کسب کرد.

کارشناس ارشد نساجی؛ پرسابقه ترین دولتمرد بین نامزدها

مصطفی هاشمی طبا دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد نساجی از دانشگاه امیرکبیر تهران و متخصص سیستم آنالیز از سازمان مدیریت صنعتی و سیاستمدار ایرانی است.

خبرنگار: پارسا فرخوی/انتشار:آخوندی

200/202

کد خبر: 767812

وب گردی

وب گردی