صادرات ۷۰ میلیون دلاری در چابهار طی سال گذشته/جذب ۲.۵ میلیارد دلاری سرمایه‌ خارجی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار میزان صادرات انجام شده در این منطقه در سال ۱۳۹۵را ۷۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: علاوه بر این ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه مدنظر قرار گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز، عبدالرحیم کردی در نشستی خبری در ارتباط با تشریح دستاوردها و اقدامات دولت یازدهم در منطقه آزاد چابهار، اظهار کرد: در دولت نهم و دهم شاهد ناپایداری در مناطق آزاد بودیم و بی‌برنامگی بیداد می‌کرد. طی این سال‌ها دانشگاه بین‌المللی چابهار تعطیل و ساختمان آن نیز فروخته شد. همچنین دارایی‌های سازمان به بخش‌های دیگری واگذار شد و با این آشفتگی‌ها مناطق آزاد به دولت یازدهم تحویل داده شدند.

وی ادامه داد: در ابتدای دولت دولت یازدهم کل تولیدات منطقه ۵۰۰ میلیارد ریال بود که در پایان سال ۹۵ این عدد با رشد حدود هشت برابری به رقمی معادل ۴۰۹۶ میلیارد ریال رسیده است و علاوه بر این تصمیم گرفته شد تا با کاهش وابستگی به درآمد کالاهای تجاری به درآمد کالاهای غیرتجاری تکیه کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه در ابتدای دولت یازدهم ۳۰ واحد تولیدی فعال و ۶۹ واحد تولیدی تعطیل در این منطقه وجود داشت، بیان کرد: طی مدت فعالیت دولت یازدهم از ۶۹ واحد تولیدی تعطیل، ۶۰ واحد احیا شدند و تنها ۹ واحد تعطیل باقی ماند. همچنین طی سال ۱۳۹۵، ۲۸ درصد کل محصولات منطقه صادر شدند.

کردی همچنین به میزان سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاری خارجی مدنظر بر اساس سرمایه‌گذاران متقاضی که در منطقه استقرار پیدا کرده‌اند حدود ۲.۵ میلیارد دلار است که دو میلیارد دلار آن مربوط به یک قرارداد با کره‌ای‌هاست که تنها تاییدیه محیط زیست آن باقی مانده تا بر روی خاک بنشیند و ۵۰۰ میلیون دلار دیگر نیز مربوط به سرمایه‌گذاری مشترک با چینی‌ها در ارتباط با پتروشیمی است.

وی با تاکید بر اینکه چابهار در حال حاضر متعلق به یک منطقه نیست و یک ظرفیت ملی برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی است، گفت: ۱۰ میلیون تن فولاد در چابهار هدفگذاری شده که ۳.۵ میلیون تن از این رقم مجوز سرمایه‌گذاری اخذ کرده‌اند. همچنین هشت شهرک تخصصی در منطقه تعریف شده و ۷۰ درصد تن ماهی و آبزیان کشور در چابهار تامین می‌شود که در همین راستا شهرک تخصصی شیلات در این منطقه طراحی شده و اختصاص زمین نیز صورت گرفته است تا با استقرار واحدها این پروژه توسعه یابد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در مورد هدف گذاری صادراتی در سال ۹۶ و نیز میزان صادرات انجام شده در چابهار طی سال ۱۳۹۵ اعلام کرد: در سال ۱۳۹۵، ۷۰ میلیون دلار صادرات در منطقه آزاد چابهار انجام شده که تمرکزمان بر صنایع پایین دستی پتروشیمی و صنایع بسته‌بندی بوده است و در سال جاری با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات ۲.۵ برابر افزایش یابد.

کردی در خصوص راه‌آهن شرق کشور و وضعیت سواحل مکران نیز یادآور شد: راه آهن شرق کشور در دو فاز مدنظر قرار گرفته که یک فاز آن مربوط به راه‌آهن چابهار ـ زاهدان است و پروژه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. سواحل مکران نیز از جاسک تا گواتر مدنظر قرار گرفته و بحث مطالعات زیست محیطی آن نیز انجام شده است که در این راستا طرح منطقه آزاد جاسک نیز در حال پیشبرد است.

وی با اشاره به اقلام عمده صادراتی در منطقه آزاد چابهار، اظهار کرد: صنایع پایین دستی، صادرات برنج، روغن، کنجاله و تولید پتو از جمله مواردی است که اقلام عمده صادراتی در منطقه را شامل می‌شود و این در حالی است که اگر قصد داریم مناطق آزاد پیشرفت کنند باید به تولید و به ویژه تولید مبتنی بر مزیت‌های رقابتی تمرکز کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه چابهار نقطه اتصال سه منطقه مهم اقتصادی شامل شرق آسیا،CIS و آسیای میانه و نیز جنوب آفریقاست، خاطرنشان کرد: ما تنها قوانین مناطق آزاد را پذیرفته‌ایم اما به الزامات آن توجه نکرده‌ایم. جبلعلی روزی که فعالیت خود را آغاز کرد ۳.۵۵ میلیارد دلار در ارتباط با زیرساخت‌های آن هزینه شده بود و تا سال ۲۰۰۷ این رقم به ۱۳.۵ میلیارد دلار رسید اما در مورد منطقه آزاد چابهار باید اعلام کنم که بعد از ۲۰ سال از آغاز فعالیت این منطقه تاکنون کل درآمدهای کسب شده از محل عوارض بر آن معادل یک میلیارد دلار هم نبوده است.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 767819

وب گردی

وب گردی