بی‌تجربگی بی‌باک ، رفتار نسنجیده خدابخشی

در روزهای گذشته به دنبال عدم حضور مهدی خدابخشی در رقابت‌های انتخابی تیم ملی تکواندو و انصراف از مبارزه برای انتخاب نفر وزن هفتم ترکیب تیم ملی برای مسابقات جهانی کره‌جنوبی شاهد حواشی زیادی در تکواندو ایران بودیم.

به گزارش ایسکانیوز، در روزهای گذشته به دنبال عدم حضور مهدی خدابخشی در رقابت‌های انتخابی تیم ملی تکواندو و انصراف از مبارزه برای انتخاب نفر وزن هفتم ترکیب تیم ملی برای مسابقات جهانی کره‌جنوبی شاهد حواشی زیادی در تکواندو ایران بودیم. این حواشی با مصاحبه‌های خدابخشی علیه بی‌باک و اتهاماتی که نسبت به حضور این مربی در تیم ملی و همچنین انتخاب ترکیب تیم ملی انجام داد به اوج خود رسید.

اما برای بررسی این موضوع باید تمامی اتفاقات اخیر را بررسی کرد تا به نتیجه مناسبی رسید. اینکه خدابخشی از نحوه رقابت‌ها انتخابی تیم ملی فقط در یک وزن گله می‌کند جای تعمق دارد. پس از استعفای بیژن مقانلو از هدایت تیم ملی تکواندو، مهدی بی‌باک در شرایطی پس از جلسات شورای فنی و کمیته فنی به هدایت تیم ملی رسید که سابقه حضور 3 ساله در کنار بیژن مقانلو در معتبرترین رویدادهای جهان تکواندو را پشت سر گذاشته بود.

اینکه بهنام اسبقی و مهدی خدابخشی از اعلام ترکیب تیم ملی پس از تورنمنت یونان در فرودگاه توسط مهدی بی‌باک انتقاد می‌کنند به نظر انتقاد درستی می‌رسد. از سرمربی تیم ملی با توجه به حضور در رقابت‌های المپیک، رقابت‌های جهانی، بازی‌های آسیایی، رقابت‌های قهرمانی آسیا و همچنین تورنمنت‌های مختلف مسابقات گرندپری انتظار می‌رفت در شرایطی که ملی‌پوشان ما خستگی حضور در یک تورنمنت سنگین را پشت سر گذاشتند و از لحاظ اختلاف ساعت با تهران نیز در شرایطی روحی خوب نبودند سنجیده‌تر رفتار کند و در بازگشت به تهران و استراحتی یک، دو روزه تصمیمات خود را با اعضای تیم ملی در میان گذاشت.

نکته دوم انتقاد خدابخشی و اسبقی عدم شفافیت در اعلام ترکیب تیم ملی و برگزاری رقابت‌ها انتخابی در تنها یک وزن است. کادرفنی تیم ملی معتقد است عملکرد ملی‌پوشان در تورنمنت یونان باعث فیکس شدن برخی از نفرات شده است اما با بررسی 8 وزن انتخاب شده به این نتیجه می‌رسیم این اظهارات نیز قابل بررسی است. در انتخاب آرمین هادی‌پور در وزن یک، میرهاشم حسینی در وزن سوم، ابوالفضل یعقوبی در وزن چهارم و سجاد مردانی در وزن هشتم نمی‌توان به کادرفنی تیم ملی ایرادی گرفت اما اینکه محمد کاظمی با وجود موفقیت در تورنمنت یونان و مسابقات جام فجر از ترکیب تیم ملی بدون انجام مسابقه انتخابی کنار گذاشته می‌شود و فرزان عاشورزاده مجددا به وزن سابق خود بر می‌گردد جای انتقاد وجود دارد.

در وزن پنجم نیز با وجود حذف اسبقی در مسابقات یونان و انصراف مسعود حجی‌زواره از ادامه مسابقات چه بهتر بود با برگزاری یک رقابت انتخابی فرد پیروز به عنوان نفر ثابت این وزن انتخاب می‌شد تا شائبه حمایت کادرفنی از بازیکن خاصی ایجاد نشود. مهدی بی‌باک که در سالیان سال همکاری با مقانلو شاهد شفافیت در برگزاری رقابت‌های انتخابی بود چه بهتر بود برای جلوگیری از حرف و حدیث این روش را خودش نیز به کار می‌گرفت و از این تجربه خود استفاده می‌کرد.

اما با وجود این مسائل نباید از رفتار مهدی خدابخشی به راحتی گذشت و این حق را برای او قائل بود که اینگونه رفتار کند. اینکه خدابخشی انتخاب بی‌باک برای هدایت تیم ملی را به حمایت سه عضو تیم ملی از او مرتبط می‌داند بی‌احترامی به فدراسیون تکواندو، شورای فنی و کمیته فنی این فدراسیون است.

به نظر می‌رسد اگر فدراسیون قصد داشت با توصیه بازیکنان به انتخاب سرمربی تیم ملی اقدام کند نیاز به برگزاری جلسات شورا و کمیته فنی نداشت و به راحتی این کار را انجام می‌داد. مهدی بی‌باک مدعی است با توجه به سوابق قهرمانی‌اش نباید در رقابت‌های انتخابی شرکت کند و در وزن هفتم به میدان برود. اینکه خدابخشی این حق را برای خود قائل است اما به رقیب جوان خود سعید رجبی اینگونه نگاه نمی‌کند بی‌انصافی است. خدابخشی حتی اگر مدعی است شفافیت در انتخابی تیم ملی وجود ندارد موظف است به عنوان سرباز تیم ملی در رقابت‌های انتخابی به میدان برود.

اگر او اعتقاد دارد بهترین گزینه برای وزن هفتم تیم ملی است باید این موضوع را در زمین ثابت می‌کرد و ذهن خود را از حواشی دور می‌کرد. شاید این اقدام خدابخشی این سوال را در ذهن علاقمندان تکواندو به وجود بیاورد که او به آمادگی خود اطمینان نداشته و برای همین دست به جو سازی زده است.

مهدی خدابخشی بعد از ناکامی در المپیک به خوبی از سوی فدراسیون تکواندو حمایت شد و با وجود حرف و حدیث‌های فراوان به جهت بازیابی شرایط روحی او را از حضور در مسابقات جام‌جهانی تکواندو معاف کرد . خدابخشی حتی مانند دیگر ملی‌پوشان مدال‌آور تیم ملی از حضور در رقابت‌های انتخابی معاف شد و به اردوی تیم ملی راه پیدا کرد. چه بهتر بود در شرایطی که بعد از المپیک حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص رفتار خدابخشی مطرح شده بود او در بازگشت به اردوی تیم ملی به گونه‌ای تحت تابعیت کادرفنی تیم ملی بود که به تمامی حواشی پایان می‌داد. اینکه خدابخشی مدعی است اگر شرایط برای همه یکسان بود حاضر به رقابت از وزن پنجم تا هشتم انتخابی تیم ملی بود اما با حضور روی شیاپ‌چانگ از مبارزه با رجبی انصراف می‌دهد خلاف این ادعا را به اثبات می‌رساند. خدابخشی می‌توانست با برتری در رقابت انتخابی در یک محیط دوستانه انتقادات خود را به سرمربی تیم ملی منتقل کند و از بروز حواشی نیز جلوگیری کند.

603

کد خبر: 767852

وب گردی

وب گردی