افسانه پورشه 911؛ تولید یک میلیون 911 در ۵۴ سال

روز گذشته پورشه رویداد بسیار خاصی را جشن گرفت. این خودروساز مطرح آلمان به رکورد تولید یک میلیون دستگاه پورشه 9111 دست یافت.

به گزارش ایسکانیوز، نسخه‌ی سبزرنگ کاررا S پس از خروج از خط تولید، شماره‌ی یک میلیون را به همراه داشت. پیش از این پورشه ۹۹۹,۹۹۹ دستگاه 911 را تولید و به فروش رسانده بود. این نسخه‌ی خاص از 911 از قطعات و آپشن‌های خاصی بهره می‌برد تا بیش از پیش آن را به نمونه‌های اولیه‌ی ساخته‌شده مشابه کند. این خودرو پس از یک تور جهانی در ایالات متحده، پیست نوربرگ‌رینگ آلمان و برخی دیگر مناطق، در موزه‌ی پورشه در اشتوتگارت قرار می‌گیرد.

در فضای داخلی، این نسخه‌ی خاص از پورشه از صندلی‌های چرم با دوخت مشابه با الگوی سال ۱۹۶۴ پورشه بهره می‌برد. در بخش ادوات کیلومتر شمار و وضعیت خودرو، ارقام «911 1,000,000» درج شده است که نشان از سابقه‌ی طولانی این خودروی افسانه‌ای دارد. غربیلک فرمان نیز به سبک خودروهای اسپرت دهه ۱۹۶۰ با چوب مزین شده است.

پورشه چند نشان «1,000,000» دیگر نیز در این 911 خاص قرار داده است. ستون B و بخش سرنشین کناری داشبورد، از جمله‌ مکان‌هایی هستند که پورشه نشان خاص بودن این خودرو را روی آن‌ها حک کرده است. همانند نمونه‌‌های اصلی 911، شاهد استفاده‌ از قطعات نقره‌ای در برخی اجزای بدنه‌ی بیرونی کاررا S اعم از دستگیره در، محیط اطراف پنجره و آینه‌های جانبی هستیم. رینگ‌های ۲۰ اینچی نمادین Fuchs نیز در این خودرو استفاده شده است. این رینگ‌ها برای سالیان متوالی یکی از مشخصه‌های بارز طراحی پورشه 911 بود.

پیشرانه‌ی به‌کاررفته در نسخه‌ی ۱ میلیون پورشه 911، نمونه‌ی تقویت‌شده‌ی ۶ سیلندر خطی مجهز به توربوشارژ 911 S است که توانایی تولید ۴۵۰ اسب بخار قدرت دارد. این میزان از توان از طریق جعبه‌دنده‌ی ۷ سرعته‌ی دستی به چرخ‌ها منتقل خواهد شد.

در ادامه‌ شما را به مطالعه‌ی چند نکته‌ی جذاب در رابطه با این نسخه‌ی خاص از پورشه 911 دعوت می‌کنیم.

در کنار قیمت هنگفت جعبه‌دنده‌ی هفت سرعته‌ی دستی این پورشه 911 کاررا S، شرکت پورشه نزدیک به ۲۴۰ هزار دلار برای تولید این نسخه‌ی خاص هزینه کرده است.

از یک میلیون پورشه 911 تولیدشده، ۳۰ هزار دستگاه نمونه‌ی چهار سیلندر 912، ۳۲۹ دستگاه مدل 959 و ۹۳۴ دستگاه مدل 935 به عنوان مشتقات مسابقه‌ای این خودرو عرضه شده‌اند.

فردیناند پورشه زمانی اعلام کرد: «آخرین خودروی تولیدشده، مدلی اسپرت خواهد بود». گفته‌ی مؤسس پورشه توسط مدیرعامل کنونی این شرکت، اولیویر برومه، بدین صورت تغییر یافته است: «آخرین خودروی تولیدشده، پورشه 9111 خواهد بود».

فردیناند پیچ در روز‌های ابتدایی فعالیت خود روی پیشرانه‌ی 911 کار می‌کرد. وی مسئول عبور از کاربراتور‌های Solex به نمونه‌ی Weber است. زیرا انواع جدید برای کاربرد‌های مسابقه‌‌ای بهتر بودند.

پورشه گیربکس‌های تیپ‌ترونیک را در نسل ۹۶۴ با هدف تسخیر بازار ایالات متحده توسعه داد. اما در واقعا فروش این محصول در بازار آمریکا سرعت کمتری در قیاس با سایر مناطق جهان داشت.

ایالات متحده بزرگ‌ترین بازار پورشه برای مدل‌های مجهز به جعبه‌دنده‌ی دستی است.

جعبه‌دنده‌ی دستی ۶ سرعته‌ی به‌کاررفته در مدل 911GT3، نسخه‌ای از جعبه‌دنده‌ی دستی ۷ سرعته‌ی پورشه است که خود قطعات مشترک زیادی با جعبه‌دنده‌ی خودکار ۷ سرعته‌ی PDK‌ دارد. با این حال جعبه‌دنده‌ی دستی ۲۳ کیلوگرم سبک‌تر است.

بیشترین نرخ تولید 911 در سال ۲۰۰۷ با ۳۷ هزار دستگاه بوده است. در حال حاضر این نرخ چیزی بین ۳۰ تا ۳۳ هزار دستگاه در سال است.

طبق اعلام پورشه، ۷۰ درصد 911‌-های تولیدشده هنوز در جاده‌ها هستند.

پورشه تحقیقات در رابطه با لزوم استفاده از چهار صندلی در 911 را آغاز کرده است. با اینکه بسیاری از مشتریان این خودرو هیچ‌وقت از این بخش آن استفاده نمی‌کنند؛ بار روانی وجود دو صندلی اضافه را نمی‌توان نادیده گرفت. در حال حاضر پورشه هیچ برنامه‌ای برای حذف این بخش از خودرو ندارد.

200/202

منبع:زومیت

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 768014

وب گردی

وب گردی