بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی یه خط آخر رسید

شامگاه شنبه مراسم پایانی بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی با حضور مسئولین و هنرمندان و در میان شادی و هیاهوی دانشجویان در تالار وحدت برگزار شد و برگزیدگان بخش های مختلف معرفی شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، شامگاه شنبه، 23 اردیبهشت 1396، مراسم پایانی بیستمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی، از ساعت 18:30 لغایت 21 با حضور مسئولین فرهنگی و هنری و هنرمندانی همچون دکتر سید ضیاء هاشمی(معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری)، دکتر فضل الله ایرجی(مدیر کل اداره فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری)، مهدی شفیعی(مدیر کل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مجید رجبی معمار(مدیر عامل خانه هنرمندان ایران)، پیمان شریعتی(رییس مجموعه تئاتر شهر)، غلامحسین شاه علی(رییس تالار وحدت)، دکتر رحمت امینی(رییس شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی)، هومن شیخ بشارتی(ریئس تالار حافظ)، دکتر قطب‌الدین صادقی، دکتر مسعود دلخواه، دکتر عطا الله کوپال، دکتر کامران سپهران، حسین ناصر بخت، حامد نصرآبادیان، دکتر پرستو محبی، حسن جودکی، محمد عمروآبادی، مصطفی کوشکی، محمودرضا رحیمی، مهدی مشهور، نیما دهقانی، سامان خلیلیان، پانته آ پناهی ها، نوید محمدزاده، بهزاد آقا جمالی، مرتضی میر منتظمی، اشکان خیل نژاد، جابر رمضانی، کمال زارعی، بهیاد نجفی، امین اصلانی، امیر راد، آزاده گنجه، سعید بهنام خانیکی، کیوان نخعی، آرش تنهایی، کاوه کرمی، شکوفه هاشمیان، علی حدادی اصل، مهدی دوایی، محمد صادق زرجویان و ... و در میان شادی و هیاهوی دانشجویان در تالار وحدت برگزار شد و برگزیدگان بخش های مختلف بیستمین دوره جشنواره معرفی شدند.

پس از قرائت کلام الله مجید، در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده کیوان ساکت اف بود، فضل الله ایرجی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم روی صحنه حضور پیدا کرد و ارائه گزارشی آماری از برگزاری این دوره از جشنواره پرداخت. مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم سپس به اعلام ۲ خبر درباره جشنواره تئاتر دانشگاهی پرداخت و اظهار کرد: دبیرخانه جشنواره بیستم به کار خود ادامه می دهد تا هفته آینده فراخوان بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران را اعلام می کنیم. در خواست داریم متقاضیان رزومه خود را پس از اعلام فراخوان به دبیرخانه بیستم تحویل دهند، تا ماه آینده دبیر جشنواره بیست و یکم تئاتر دانشگاهی نیز انتخاب و معرفی می شود. همچنین قرار است دبیرخانه جشنواره به مکان جدیدی منتقل و به عنوان دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر دانشگاهی فعالیت کند. وی در ادامه با تشکر از دبیران و متصدیان اجرای جشنواره بیستم تئاتر دانشگاهی تشکر کرد و افزود: همه مشکلات و قصور نظیر مشکلات اداری و مالی را به گردن می گیریم. من به دوستان دانشجو اعتماد کردم و فکر می کنم باید آزادی عمل به دانشجویان داد تا خلاقانه کار کنند.

در این مراسم که همراه با برگزاری بزرگداشت برای پروفسور احمد کامیابی مسک و صحبت هنرمندانی همچون قطب الدین صادقی و هادی حسنعلی درباره شان و جایگاه علمی ایشان بود، قطب الدین صادقی روی صحنه تالار وحدت حضور پیدا کرد تا مراسم تجلیل از احمد کامیابی مسک از مدرسان با سابقه تئاتر انجام شود. صادقی در این بخش یادآور شد: عمدتا از بازیگران تجلیل می شود و کمترین تقدیرها به استادان دانشگاهی اختصاص دارد که الگوی بدی است. بدا به حال جامعه ای که دانشگاه ها و استادان ضعیف داشته باشد. ما حق نداریم دانشگاه ها را ضعیف کنیم و الگوهای ضعیف کمر عمل را می شکند. وی سپس درباره شخصیت و ویژگی های کامیابی مسک، اظهار کرد: کامیابی مسک خودساخته است و کسی چیزی به او پیشکش نکرده است. خودساخته بودن امتیاز بزرگی است. او تحصیلات خوبی دارد و مدرک کیلویی نگرفته است. کامیابی مسک هم تسلط علمی دارد و هم در شیوه و روش تدریس موفق است. او مردی است سلیم النفس که علیه هیچکدام از همکاران و افراد دیگر توطئه نکرده است. کامیابی مسک رابطه انسانی سالم دارد و در عین حال فاقد اعتماد به نفس کاذب است.

هادی حسنعلی نیز در ادامه به ایراد سخنانی درباره احمد کامیابی مسک پرداخت و پس از آن از کامیابی مسک تجلیل شد. وی با بیان اینکه همیشه به اینکه افتخار می کنم بهترین جشنواره تئاتر دانشگاهی دنیا را داریم، اظهار کرد: امیدوارم تئاتر همانطور که تا به حال پیش رفته است، پیشرفت کند و دانشجویان به اخلاق، دانش و ایران توجه بیشتری داشته باشند.

سپس ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم روی صحنه حضور پیدا کرد و گفت: خرسندم که ۴ سال در خدمت دانشجویان بودیم و فکر می کنم وقتی کار به خود دانشجویان و هنرمندان سپرده می شود، اتفاقات خوبی رخ می دهد. ما باید به عنوان مدیر بستر را فراهم کنیم و اصحاب فرهنگ و هنر بهترین کسانی هستند که می توانند کار را پیش ببرند. این جشنواره فرآیند موفق اعتماد به اصحاب فرهنگ و هنر است.

در ادامه مراسم اسامی برگزیدگان جشنواره بیستم در بخش‌های مختلف به ترتیب زیر اعلام شد؛

بخش پوستر:

برگزیدگان بخش پوستر بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به شرح زیر اعلام شدند:

لوح تقدیر به‌طور مشترک به مهدی کیانی برای نمایش کوریولانوس و مریم برادران برای نمایش توارد اهدا شد.

دیپلم افتخار و تندیس به رضا چاوشی برای نمایش تلورانس اپرای صابونی اهدا شد.

بخش عکس:

برگزیدگان بخش عکس به شرح زیر اعلام شدند:

لوح تقدیر به‌طور مشترک به افرا شهباززاده برای نمایش بوف کور و سهیل صحرانورد برای نمایش هام اهدا شد.

دیپلم افتخار و تندیس به کیارش مسیبی برای نمایش بیرون پشت در اهدا شد.

بخش پژوهش(جایزه استاد ناظرزاده کرمانی):

فرهاد ناظرزاده کرمانی، مجید رجبی‌معمار و اسکندرنژاد برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه حاضر شدند. این بخش ناظرزاده نامدارد. برگزیدگان این بخش به شرح زیر اعلام شد:

سه لوح تقدیر به سپیده شمسی برای مقاله نوشتار زنانه در نمایش‌ها شادی آور زنان, سعید نیکورزم برای ایده دراماتورژ فلسفی، مفهوم امر تراژیک عصر نیچه و سمانه زارع‌پور برای مقاله بررسی کمی آثار ترجمه شده و تالیفی نظریه برشت در ایران اهدا شد.

بخش تجربه‌های اجرا:

تندیس و دیپلم افتخار به حسین توازنی‌زاده برای نمایش نرگس اهدا شد.

در این بخش قرار بود تنها از یک کار تقدیر شود اما در شور نهایی با توجه به ظرفیت بازیگران نمایش نرگس، لوح تقدیر این بخش به بازیگران این نمایش اهدا شد. همچنین با مشورت با مدیرکل هنرهای نمایشی، نمایش نرگس به کارگردانی حسین توازن‌زاده برای حضور در جشنواره سی و ششم جشنواره تئاتر فجر معرفی شد.

بخش برگزیده جشنواره‌ها:

دیپلم افتخار و تندیس به مرتضی محمدی برای نمایش مناقشه اهدا شد.

بخش نمایشنامه‌نویسی(جایزه استاد اکبر رادی):

لوح تقدیر به طور مشترک به حسین برفی نژاد برای نمایشنامه مکان، تهران و نیما نادری برای نمایشنامه بیماری اهدا شد.

لوح تقدیر این بخش به میلاد غلامی برای نمایشنامه فانوس اهدا شد.

تندیس و دیپلم افتخار نیز به مهین بهزادی برای نمایش وقتی با بودا روبرو شدی بودا رو بکش اهدا شد.

بخش طراحی صحنه:

لوح تقدیر این بخش به سجاد امیر مجاهدی برای نمایش قضیه اهدا شد.

دیپلم افتخار و تندیس به سعدی محمدی برای نمایش تابستان اهدا شد.

بخش جلوه‌های ویژه بصری:

لوح تقدیر این بخش به نمایش آقا محمدخان اهدا شد.

بخش بازیگری مرد:

در این بخش پانته‌آ پناهی‌ها و نوید محمدزاده برای اهدای جوایز روی صحنه حاضر شدند.

لوح تقدیر این بخش به کامبیز منصف برای نمایش رویای کولی آشفته اهدا شد.

لوح تقدیر به امیر شمس برای نمایش مجلس مختلف‌خوانی اهدا شد.

دیپلم افتخار و تندیس به سعدی محمدی برای نمایش تابستان اهدا شد.

بخش بازیگری زن:

لوح تقدیر به بیتا عزیز اقلی برای نمایش u+263f اهدا شد.

لوح تقدیر به راشین دیدنده برای نمایش بی مرگی اهدا شد.

تندیس و دیپلم افتخار به صبا ایزدپناه برای نمایش کار خانگی اهدا شد.

بخش متن:

لوح تقدیر به صبا نجاتی برای نمایش مجلس مختلف‌خوانی اهدا شد.

دیپلم افتخار و تندیس به پریسا میرعلی اهدا شد.

بخش کارگردانی:

لوح تقدیر به پریسا میرعلی برای نمایش u+263f تقدیم شد.

لوح تقدیر به نرگس بهروزیان برای نمایش کار خانگی و تندیس و دیپلم افتخار نیز به سعدی محمدی برای نمایش تابستان اهدا شد.

در پایان، نمایش‌های «کار خانگی»، «تابستان»، «مجلس مختلف خوانی»، «قضیه» و «u+263f»به عنوان پنج اثر برگزیده بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی برای حضور در جشنواره سی و ششم تئاتر فجر معرفی شدند.

اجرای موسیقی زنده توسط گروه «او و دوستانش» در چند بخش و همچنین پخش تیزرهایی از بخش های مختلف جشنواره و تصاویری از درگذشتگان و رخدادهای ناگوار سال گذشته، از جمله برنامه های مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران بود.

شایان ذکر است بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی از 15 تا 23 اردیبهشت 1396 به دبیری مهدی گمار در تهران برگزار شد.

کد خبر: 768039

وب گردی

وب گردی