راه معجزه‌واری برای حل مشکلات وجود ندارد/تکیه بر علم و دانش برای عبور از معضلات

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی گفت: هیچ راه معجزه‌واری برای حل مشکلات جامعه و هیچ راه‌حل زودبازده‌ای برای مسائل وجود ندارد و ناگزیر هستیم مسائل خود را بر مبنای مسائل علمی، دانش و دانایی حل کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمدرضا پورعابدی با بیان اینکه جهاددانشگاهی اساسا یک نهاد علمی، پژوهشی و فناورانه است، اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی جهاد دانشگاهی تمرکز بر حل مشکلات جامعه با استفاده از عقلانیت، سازوکار علمی وپژوهشی به ویژه پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای است.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی افزود: جهاد دانشگاهی از ابتدا در این مسیر حرکت کرده و با ایجاد گروه‌های پژوهشی و مراکز خدمات تخصصی تمرکز ویژه‌ای بر مسائل ملی و منطقه‌ای داشته است و سعی داشته با استفاده از توان پژوهش و فناورانه خود و حتی توان بالقوه‌ای که در دانشگاه‌ها و سایر مراکز پژوهشی وجود دارد، موضوعات جامعه را حل کند.

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد پروژه‌های جهاد "قرارداد کارفرمامحور" است، ادامه داد: طرف مقابل در این قراردادها سازمان، نهاد و یا دستگاه اجرایی است که منتظر است نتایج تحقیقات در اختیارشان قرار گیرد و یا خدمت و محصولی تولید شود و در اجرای کار خود از آن استفاده کند.

پورعابدی با اشاره به اینکه هدف جهاد این بوده که بر حل مشکلات جامعه متمرکز شود،‌ گفت: البته در برخی مراکز پژوهشی تحقیقات محض و تحقیقات در مرزهای دانش نیز انجام می‌شود، اما در نهایت سبقه و رنگ اصلی پژوهش‌های جهاد پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای است.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به تقاضامحور بودن پژوهش‌های انجام شده، اظهار کرد: با توجه به اینکه در مدت زمانی صنعت کشور از ارتباط با فناوری‌های روز دنیا محروم بود و صنایعی که در کشور داشتیم، فرسوده بودند؛ شاید به این دلیل نیاز چندانی به افزایش ارتقا در فناوری‌ها و محصولات نداشتیم.

وی افزود: البته با توجه به اینکه عمده اقتصاد ما دولتی و انحصاری است، این موضوع هم لزوم توجه به فناوری‌های روز و حل مسائل با ایده‌های فناورانه را به حاشیه رانده است.

باید از اقتصاد مبتنی بر منبع به اقتصاد مبتنی بر دانایی سوق پیدا کنیم

دکتر پورعابدی تصریح کرد: اما با عزمی که هم در دستیابی به اقتصاد مقاومتی و هم اقتصاد دانش‌بنیان به وجود آمده و اینکه اهتمام ویژه‌ای برای سوق یافتن از اقتصاد مبتنی بر منبع به اقتصاد مبتنی بر دانایی و علم پیدا کرده‌ایم، به نظر می‌رسد در آینده اگر این فرهنگ و رویکرد جلو رود و در بین مسؤولان اعتقاد واقعی به این موضوع پیدا شود، می‌توان به گشایش بازار و تقاضای بهتر برای این نوع از نهادهای علمی وپژوهشی امیدوار بود.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی یادآور شد: البته بعد از برجام و ارتباطاتی که به وجود آمده و در کنار دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی علمی نیز فعال شده است لذا در این مسیر حرکت می‌کنیم؛ اما با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

وی تاکید کرد: باید شرایط برای رونق دادن به صنعت و خروج از اقتصاد مبتنی بر منبع و نفت و حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان فراهم شود.

برای حل مشکلات جامعه باید اقتصاد دانش‌بنیان را مورد توجه قرار دهیم

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در ادامه اظهار کرد: اولین کاری که دولت آینده باید انجام دهد، این است که این فرهنگ را در بدنه اجرایی دولت و در جامعه باید ترویج کند که ما باید از انجام حرکات هیجانی، وعده‌های هیجانی و راه‌حل‌های هیجانی برای حل معضلات جامعه بپرهیزیم و واقعا هیچ راه معجزه‌واری برای حل مشکلات جامعه و هیچ راه حل زود بازده‌ای برای مسائل وجود ندارد و ناگریز هستیم مسائل خود را مبتنی بر مسائل علمی و دانش و دانایی حل کنیم.

وی افزود: البته به نظر می‌رسد میانبرهایی وجود دارد تا این عقب‌ماندگی را شتابانه‌تر جبران کنیم، اما این میانبرها هم مستلزم این است که از نهادهای چابک کارشناسی استفاده کنیم، البته میانبر در اجرا به تنهایی نمی‌تواند ما را به اهداف برساند؛ بلکه در کنار آن باید از میانبرهایی که در بحث‌های تخصصی و برنامه‌ریزی‌ها می‌توانند ما را به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش هدایت کنند نیز استفاده کنیم.

پورعابدی تاکید کرد: همه دانشگاهیان و پژوهشگران امیدوار هستند که رویکرد حل مساله بر مبنای علم، دانش و پژوهش و با تکیه بر توان داخلی و استفاده از نخبگانی که در خارج هستند و استفاده از تجارب دیگران در دستور کار قرار گیرد.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این موضوعات در برنامه‌های کاندایداها ملاحظه نشده است، اما به نظر می‌رسد در آینده باید به این موضوع توجه ویژه کنیم،‌ اظهار کرد: شاید طرح این نوع مباحث برای جذب رای تاثیری نداشته باشد، اما قطعا برای حل مسائل جامعه لاجرم باید به این موضوع تکیه داشته باشیم.

هیچ کس در انتخابات نباید حضور خود را دست‌کم بگیرد

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت حضور در انتخابات نیز گفت: ممکن است هر کس در ابتدا فکر کند یک رای که می‌خواهم بدهم در میلیون‌ها آدمی که رای می‌دهند، تاثیر چندانی نداشته باشد؛ اما باید بدانیم دریایی که در روز انتخابات شکل می‌گیرد و سرنوشت کشور را تعیین می‌کند، مربوط به تک تک آرای رای دهندگان است.

دکتر محمدرضا پورعابدی با بیان اینکه هیچ کس نباید حضور خود را دست‌کم بگیرد، افزود: هر کسی به هر دلیل شاید نخواهد رای بدهد، اما این مساله پذیرفته نیست و همه باید در سرنوشت خود دخالت کنند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: جدا از اینکه چه کسی انتخاب می‌شود اینکه مردم نشان دهند برای سرنوشت خود حساس هستند، مساله مهمی است و این حضور می‌تواند پشتوانه خوبی برای مسائل آینده باشد.

وی در پایان تاکید کرد: همه باید به هر طریقی هم خود شرکت کنند و هم دیگران را تشویق به شرکت کنند، ملتی که نشان دهد برای سرنوشت خود اهمیت قائل است و به عرصه می‌آید، در داخل و خارج به دید دیگری به او نگاه می‌شود و در نهایت نیز به عظمت و سربلندی ایران ختم می‌شود.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 768045

وب گردی

وب گردی