رضایتمندی اقشار مردم برای موفق بودن طرح تحول سلامت کافی است

عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت توانسته سطح رضایتمندی مردم را از سیستم بهداشت و درمان افزایش دهد، گفت: طرح تحول نظام سلامت، همان برنامه پنجم توسعه بود که درحال اجرایی شدن است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر عبدالرحمان رستمیان، نماینده سابق مردم دامغان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با وبدا درخصوص آثار مثبت طرح تحول نظام سلامت گفت: اگر درمورد نقاط مثبت این طرح از مردم سوال کنید، خواهید دید که راضی هستند و رضایتمندی اقشار مردم برای موفق بودن یک برنامه کافی است.
وی با بیان اینکه طرح بیمه همگانی پایه یکی از برنامه های موفق در طرح تحول نظام سلامت بود، ادامه داد: حدود دو سه دهه درمورد بیمه همگانی پایه صحبت شد اما اتفاقی نیفتاد و بیمه پایه یکی از بهترین اقداماتی بود که در دولت یازدهم به تحقق پیوست.
دکتر رستمیان با بیان این که یکی از آثار مثبت طرح تحول سلامت، کاهش هزینه های درمانی مردم در بخش دولتی و بستری بود، بر افزایش اعتبارات حوزه بهداشت و درمان برای پوشش دادن سایر خدمات از جمله خدمات دندانپزشکی و نیز خدمات سرپایی تاکید کرد .
دکتر رستمیان در ادامه با تاکید بر متعارف بودن پرداختها گفت: هرچند در شهرهای بزرگی همانند تهران مواردی از پرداخت های نامتعارف مشاهده می شد، اما اینگونه موارد پیگیری شد.
وی درخصوص تخت های بیمارستانی گفت: داشتن تخت های بیمارستانی برحسب استاندارد محاسبه می شود. هرچند دنیا به سمتی می رود که مراقبت در منزل و ویزیت روزانه رواج بیشتری پیدا می کند، تا تخت بیمارستانی اشغال کمتری داشته و بیمار مراقبت مورد نیاز خود را در منزل دریافت کند؛ با این وجود داشتن حداقل ها مهم است و تخت هایی که در این دوره اضافه شد، مورد نیاز بود.
وی گفت: مبحث مهمی که در حوزه سلامت کشور ما وجود داشته و مربوط به سال های اخیر هم نیست، پروسیجر محور بودن است. یعنی شاید تعرفه ها در مقوله بهداشت، درمان و آموزش، نسبت به پروسیجر، کم بوده باشد ولی اعمالی نظیر جراحی و غیره تعرفه بالاتری دارد. بنابراین شاهد اختلاف درآمد بین گروه های پزشکی هستیم که این موضوع باید اصلاح شود، چرا که از سال های قبل تر هم وجود داشته است.
دکتر رستمیان همچنین با انتقاد از وضعیت مالیات در کشور گفت: در کشور ما مالیات ها در هیچ شغلی به صورت تصاعدی محاسبه نمی شود. مالیات باید تصاعدی باشد تا هر فردی برحسب درآمدی که دارد، آن را بپردازد. قانونی تحت این عنوان وجود دارد، اما هنوز توسط وزارت اقتصاد و دارایی اجرایی نمی شود. چنانچه این قانون اجرا شود، تعادل بخشی درآمد هم ایجاد خواهد شد.
وی بر دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی تاکید کرد و گفت: طرح تحول سلامت پزشکان زیادی را در روستاها تحت عنوان پزشک خانواده به کار گرفت و خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی با اجرای این طرح گسترش پیدا کرد. تا جاییکه تقریبا پزشک خانواده در تمام نقاط وجود دارد و خدمات درمانی به جمعیت تحت پوشش ارائه می شود.
دکتر رستمیان ادامه داد: به طورکلی طرح تحول سلامت اقدام مناسبی از سوی دولت و وزارت بهداشت و درجهت منفعت مردم بود. مجلس هم در این راستا همکاری خوبی داشت و امیدواریم، این طرح در دولت دوازدهم نیز ادامه پیدا کند و در اولویت فعالیت های دولت باشد. تا مردم در شاخص های سلامتی جایگاه خوبی داشته باشند.
وی در پایان با بیان این که بهداشت، درمان و رفاه هر کدام شاخص های مختلفی دارد گفت: شاخص بهداشت و درمان در کشور ما عدد مناسبی دارد، اما شاخص رفاه مردم خوب نیست و وزارت رفاه باید بیمه پایه اجتماعی ایجاد نماید و شاخص رفاه جامعه را افزایش می دهد.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 768049

وب گردی

وب گردی