ثبت 6 ایستگاه جدید سمندر لرستانی در صعب العبورترین مناطق

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: 6 ایستگاه جدید سمندر در صعب العبورترین مناطق استان ثبت شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست مهرداد فتحی‏‎بیرانوند در جمع خبرنگاران گفت: پایش و مانیتورینگ زیستگاه ‌های حساس و صعب ‎العبور استان منجر به شناسایی شش زیستگاه جدید از گونه اندمیک سمندر لرستانی شد.

وی اضافه کرد: لرستان با مساحتی معادل 28306 کیلومتر مربع در غرب ایران واقع شده است برخی محققین این استان را " ایران کوچک " نامیده ‎ اند، چرا که تقریبا تمام تیپ ‎ های آب و هوایی ایران در آن یافت می ‎ شود. فتحی‎بیرانوند ادامه داد: نتیجه این تنوع آب و هوایی غنای گیاهی و جانوری است و اکثر گونه ‎ های کشور در این استان موجوداند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: بارندگی ‎ های متناوب به همراه توپوگرافی کوهستانی و آب و هوای مناسب باعث شده که یکی از متنوع ‎ ترین زیست بوم ‎ های گیاهی در استان شکل گرفته و از لحاظ اقتصادی در خور اهمیت است.

وی یادآور شد: در اجرای قانون شکار و صید و حفاظت و بهسازی از محیط زیست، موضوع حفاظت از زیستگاه‌ها و مناطق طبیعی جزء وظایف اصلی سازمان محسوب می‎شود. این مناطق که بر طبق تقسیم‌بندی شامل پارک‌های ملی، ‌اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده است که حفاظت، احیا و نحوه بهره‌برداری از آنها دارای اهمیت ویژه‌ای است.

فتحی‎بیرانوند گفت: بر این اساس سازمان محیط زیست کشور وبه تبع آن محیط زیست استان همواره تلاش می‎کند تا با جلوگیری از تخریب و هدر رفت منابع طبیعی و حیات وحش نمونه‌هایی از این مواهب الهی را به شکل طبیعی و بکر جهت استفاده‌های مختلف و نسل‌های آتی تحت حفاظت و حمایت خود قرار دهد به نحوی که تاکنون توانسته 27.6 درصد از کل مساحت استان را تحت عناوین اثر طبیعی– ملی (غار ماهی کور)، پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا-دورود و سمندرلرستانی 1(وژن آب بخش پاپی)، مناطق حفاظت شده (اشترانکوه و سفید کوه خرم آباد) ثبت و با توجه به ضوابط قانونی به صورت مستقیم مدیریت کنند.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 768103

وب گردی

وب گردی