سازمان ملل: تدوام شهرک‌سازی‌ها راهکار دو کشوری را تضعیف می‌کند

فرستاده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه اعلام کرد که هفدهمین همایش دوحه فرصتی ایده‌آل برای تبادل نظر درباره تحولات خاورمیانه و دیگر مناطق جهان است.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از النشره، نیکولای ملادینوف، فرستاده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه در گفت‌وگویی مطبوعاتی گفت که خاورمیانه از تحولات سیاسی بزرگی گذر می‌کند و این اتفاقات صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند.

وی در ادامه گفت: از زمان جنگ جهانی دوم، میلیون‌ها تن در جریان بزرگترین بحران آوارگان مهاجرت کرده‌اند و جوامع براساس گرایشات قومی و مذهبی تقسیم می‌شود.

ملادینوف تاکید کرد: اگر سازمان ملل و جامعه بین‌المللی از کمک‌ منطقه برای غلبه بر تنش‌ها برخوردار باشد ما به این دو کار عمل می‌کنیم، اولا تمرکز بر حل معضل به حاشیه راندن به ویژه در درگیری‌های طولانی مدتی که هنوز حل نشده و دوم اینکه ما باید اختلافات در خاورمیانه که زمینه مداخله خارجی را فراهم می‌کند، بشناسیم؛ مداخلاتی که باعث بی‌ثباتی و درگیری فرقه‌ای می‌شود.

ملادینوف درباره وضعیت نوار غزه نیز گفت: در طول ۱۰ سال اخیر دو میلیون تن به دلیل اختلافات، تفرقه و محاصره گروگان گرفته شدند که بحران برق کنونی، نمونه‌ای از بحران سیاسی گسترده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که سازمان ملل با همه طرف‌ها برای ایجاد راه حل سیاسی برای این بحران همکاری می‌کند و حل این وضعیت امکان پذیر نیست مگر با دستیابی به توافقی بر پایه اجرای توافقنامه‌های امضا شده میان گروه‌های فلسطینی برای خاتمه دادن به تفرقه. تشکیلات خودگردان فلسطین، جنبش حماس و اسرائیل همه ملزم به تامین رفاه ساکنان غزه هستند.

وی تاکید کرد: تدوام سیاست شهرک‌سازی و گسترش آن راه حل دو کشوری را تضعیف می‌کند. همان طور که خشونت و حملات "تروریستی" علیه غیرنظامیان و تحریک به خشونت، بی‌اعتمادی را افزایش می‌دهد. سازمان ملل همه فعالیت‌های شهرک‌سازی را به موجب قوانین بین‌المللی، غیرقانونی می‌داند.

ملادینوف ابراز امیدواری کرد هرچه سریعتر به راهکاری درباره اسیران فلسطینی‌ای که دست به اعتصاب غذا زده‌اند، دست یابد و متعهد شد از هیچ تلاشی برای حل این وضعیت فرو گذار نمی‌کند. با ورود "نبرد کرامت" اسیران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل به سی‌امین روز، خطر سلامتی زندانیان روز به روز افزایش می‌یابد لذا باید به قوانین انسانی بین‌المللی و اصول مربوط به حقوق بشر در تعامل با اسیران احترام تام گذاشته شود.

منبع: ایسنا

303

کد خبر: 768177

وب گردی

وب گردی