امیر دژاکام: اگر تئاتر خصوصی فقط به فکر درآمدزایی باشد به عرصه فرهنگ لطمه می زند

امیر دژاکام معتقد است: هنرمندان مشکلات دولت را درک می کنند اما نمی پذیرند زیرا درک کردن با پذیرفتن دو نکته جدا از هم است. زیرا هنرمند می خواهد که آزادی اندیشه، تفکر و کار وجود داشته باشد وقتی آزادی وجود داشته باشد شکوفایی شکل می گیرد.

امیر دژاکام، کارگردان و مدرس تئاتر درباره فشارهایی که بر فرهنگ و هنر وارد است و توصیه به رییس جمهور آینده برای برطرف کردن بعضی از موانع به ایسکانیوز، گفت: مجموعا زمانی که به حوزه نشر، سینما، تئاتر، نقاشی و موسیقی نگاه می کنیم به این نتیجه می رسیم که در فرهنگ و هنر به ویژه در حوزه موسیقی و سینما فشارهایی وجود دارد به هر حال نظری که قانون می شود آن نظر را همه باید بپذیرنر و نمی شود عده ای آن نظر را نپذیرند.

او افزود: قانونی را که شورای نگهبان تایید کرده است مجلس تایید کرده مراکز قانون گذاری دیگر هم تایید کره است و در بین نظراتی که مراجع دارند یکی از آنها قانون شده است نمی دانم چقدر حرف من درست است به هرحال قوانین ما غیر اسلامی که نمی توانند باشند چون شورای نگهبان آنها را تایید کرده است اگر این قوانین تایید و تصویب شده اند به آنها گردن بگذاریم نمی توانیم بگوییم این بخش از قانون را نداریم پس فیلمی را از پرده پایین بکشیم. بگوییم این بخش از قانون را قبول نداریم پس کنسرت موسیقی را لغو کنیم.

دژاکام تاکید کرد: در عرصه نظر همه چیز می تواند آزاد باشد اما در زمینه عمل باید به قانون توجه کنیم اگر همه آزاد باشند چه اتفاقی می افتاد همه چیز نابه سامان خواهد بود لذا هنرمندان مشکلات دولت را درک می کنند اما نمی پذیرند زیرا درک کردن با پذیرفتن دو نکته جدا از هم است. زیرا هنرمند می خواهد که آزادی اندیشه و تفکر و کار وجود داشته باشد وقتی آزادی وجود داشته باشد شکوفایی شکل می گیرد.

او درباره فعالیت تئاترهای خصوصی در سال های اخیر، گفت: این دوره چهار ساله حرکت های بسیار مثبتی در این زمینه انجام شده است همین گشایشی که در زمینه تئاتر انجام شده است در عرصه سخت افزار باز شدن تئاترهای خصوصی کمک بسیار زیادی کرده است اما از آن طرف اگر تئاتر خصوصی فقط به فکر درآمدزایی باشد حتما به عرصه فرهنگ لطمه خواهد خورد.

این استاد دانشگاه درباره اشتغال زایی تماشاخانه های خصوصی، اظهار کرد: از سال 1357 با تئاتر انقلاب همراه بودم و تا ده سال گذشته سرا تاسر ایران به شکل های مختلف در قالب تئاتر حضور داشتم اما واقعا در این دو سال که تماشاخانه های خصوصی افتتاح شده است واقعا کمک کننده بوده است نیروهای جوان را جذب کرده است وجوانان به جایکارهای ناهنجار یک فعالیت هنجار هنری را دارند. اما توصیه ام به دولت آینده این است که از این به بعد تئاتر خصوصی بودجه هم داشته باشد و به آن توجه بیشتری شود.

خبرنگار: رضایی/ انتشار: سلیمی

٥٠١٥٠٠

کد خبر: 768235

وب گردی

وب گردی