زیبا کلام: بدون دموکراسی نمی توان به خواسته های قومی رسید

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: بدون دموکراسی و حاکمیت قانون نمی توان به مطالبات و خواسته های قومی دست یافت.

به گزارش ایسکانیوز، صادق زیبا کلام دوشنبه شب در نشست انتخابات و کردستان در سنندج افزود: از زمان مشروطه و 100 سال است که بدون دموکراسی مطالبات قومی اجرایی نشده است و 100 سال دیگر هم بدون حاکمیت دموکراسی، امکان اجرایی شدن مطالبات قومی وجود ندارد.

این فعال سیاسی اظهار کرد: اقوام ایران به جای اینکه به دنبال حق قومیت باشند باید به دنبال حق انتخاب باشند.
وی ادامه داد: معتقدم اگر کسی می خواهد فرزندش به زبان کُردی آموزش ببیند، باید در کنار آن امکان انتخاب برای یک کُرد دیگر که به عنوان مثال برای ملاحظات آینده تحصیلی فرزند خود نمی خواهد او به زبان کُردی درس بخواند، نیز باشد.
زیباکلام گفت: بسیاری می گویند چرا به روحانی رای دهیم وقتی پیشرفت کمی صورت گرفته است یا حتی تغییری رخ نداده است.
وی افزود: اینکه در چهار سال آینده با وجود انتخاب روحانی ممکن است پیشرفتی رخ ندهد، یک احتمال است اما آنچه به یقیین می توان گفت این است که با انتخاب رئیسی هیچ پیشرفتی نخواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به توصیف شرایط سال های 58 در کردستان پرداخت و گفت: در تهران وکیل تسخیری کُردها و در مهاباد وکیل تسخیری حکومت بودم و بر این باور بودم که باید دست دو سو را گرفت و برای نزدیک شدن این دو کمک کرد.
زیباکلام به دستاوردهایی همچون تشکیل یک شورای اسلامی مردمی در مهاباد اشاره کرد و افزود: همه دستاوردهای آن زمان به دلیل تندروی ها از سوی 2طرف از بین رفت.
وی بابیان این مطلب که در سفربه استان کردستان در سال 94 مشاهده کردم که نخبگان بر این باور بودند که دستی در حکومت نمی خواهد کردستان پیشرفت کند، تاکید کرد: یقین دارد چنین چیزی صحت ندارد و اگر چنین جریانی در حاکمیت وجود داشت ما مطمئنا به آن پی می بردیم.
به گزارش ایرنا، زیباکلام با اشاره به اینکه مسئله کردستان ریشه دار است، اظهار کرد: همکاران من در دانشگاه کردستان یا دانشگاه های دیگر معتقدند راجع به کُردها کار و تحقیق نشود و می گویند اگر مسائل کُردها باز شود، خواسته های آنها بیشتر می شود.

302/302

کد خبر: 768254

وب گردی

وب گردی