شهر علیه ماشین های تمیز

ماشین تمیز شده است و کارگر کارواش دستمال مرطوبی روی آن می‌کشد تا پروسه تمیزی خودرو به پایان رسد. آسمان آبی است و تا یک هفته هواشناسی پیش بینی همین هوا را داشته است؛ اما پس از خروج خودرو از کارواش راننده با تصویر عجیبی رو به رو می‌شود. آب در وسط خیابان جاری شده؛ چرا که ماموران شهرداری در هنگام آبیاری درختان اطراف خیابان میزان بالایی از آب را در خیابان جاری ساخته‌اند و خودروهای در حرکت به اجبار بعد از عبور از آنجا روی یک دیگر آب می‌پاشند!

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه ابتکار، کارواش! سوژه‌ای بود که امروز به ذهنمان رسید تا برای شما از زیبایی شهر سخن بگوییم. اگر به جزیره کیش سفر کرده باشید حتماً خودروهای لوکس، زیبا و تمیزی را در این جزیره دیده اید؛ این خصوصیات باعث شده است تا خیابان‌های جزیره کیش بسیار زیباتر دیده شود. این فرآیند در سایر شهرها نیز وجود دارد اما در شهری مانند تهران که خودروهای رنگارنگی در آن دیده می‌شود این امر ضروری به نظر می‌رسد.
زیبایی شهر بستگی به زیبایی خودرو های آن دارد ؛ حال اینکه بارها دیده شده است ، که خود شهر علیه زیبایی خودروها برخاسته. شاید آوردن مثال‌هایی این موضوع را روشن‌تر کند.
رضا، راننده خودرو 206 است. او روزانه در خارج از طرح ترافیک به محل کار خود می‌رود. رضا می‌گوید: «من ماشین 206 دوست دارم. برای همین به تمیزی آن اهمیت می‌دهم. اگر بگویم هفته ای یک بار به کارواش می‌برم ماشینم را دروغ نگفته ام.»


رضا با نشان دادن چند لکه روی ماشینش می‌گوید: «هفته گذشته در یکی از بزرگراه‌های تهران حرکت می‌کردم که متوجه شدم، چند قطره روی ماشینم ریخت. زمانی که پارک کردم با نگاه به لکه‌ها متوجه شدم که کارگران روی پل در حال رنگ آمیزی بودند که چندین قطره رنگ نیز روی ماشین من ریخته است.»
او ادامه می‌دهد: «شاید چنین چیزی اهمیت زیادی نداشته باشد اما به شدت اعصابم را خورد کرد. همین چیزها باعث می‌شود تا مردم تهران کمتر به زیبایی ماشین خود اهمیت دهند.»
رویان، دختر جوان دانشجوی معماری در تهران است. رویان که از خودرو پدر خود برای رفتن به دانشگاه استفاده می‌کند، می گوید: «از سمت میدان آزادی به سمت میدان صادقیه در حرکت بودم که دیدم وسط خیابان را یک لایه آب فراگرفته. چون پدرم ماشین را جدیدا به کارواش برده بود؛ من ناگهان فرمان را چرخاندم تا مسیر آب را دور بزنم. همین حرکت ناگهانی باعث شد تا برخوردی با خودروی دیگری داشته باشم. هرچند مقصر من بودم اما سوال من این است در یک روز آفتابی جاری شدن آب در بزرگراه واقعا برای چه بود! موضوعی که باعث شد تا خسارت مالی ببینم. هرچند پدرم متوجه این تصادف نشد.»
این تنها چند نمونه از مواردی است که موجب کثیف شدن خودروها در سطح شهر شده، خودروهایی که تمیز بوده و کثیف‌ می‌شود و یا خودروهایی که کثیف بوده و کثیف‌تر می‌شود. ساختمان‌های در حال ساخت که نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنند و عدم استفاده از حفاظ‌های کیسه‌ای و یکدست موجب پراکنده شن گرد وغبار و نهایتاً کثیف شدن ماشین ها می شود، یکی دیگر از این موارد است.


در مثال دیگری عدم جمع آوری آب‌های سطح خیابان و یا آب جاری ناشی از بارش باران بر روی پل‌ها باعث شده تا آب باران گل‌آلود شود و از آنجا بر روی خودروها بریزد.
امیرعباس نیز یکی دیگر از کسانی است که درگیر این بازی کثیف شهری شده؛ او که یک خودرو با مارک هیوندای دارد، می‌گوید: «به نظر من بهتر است درختان را هم بشورند؛ آن هم شبانه. در شهری مثل تهران که بارش‌ها زیاد نیست بعد از اینکه چند روز هوا آفتابی می‌شود، گرد و غبار روی برگ درختان می‌نشیند و پس از بارش اولین باران، ریزش‌ها به شکل گل آلود است و خالصی باران را ندارد، بیشتر موجب کثیف شدن ماشین می‌شود. برای من که در خیابانی پر درخت مغازه دارم بارها این اتفاق رخ داده است. »
امیر از زبان یکی از دوستانش به مثال دیگری می‌پردازد، او می‌گوید: «آبی که شهرداری برای آبیاری درختان و گیاهان در فضای سبز از آن استفاده می‌کند، آب آشامیدنی نیست و حاوی املاح دیگری است که من نمی‌دانم اما یکی از دوستانم به من گفته بود که وقتی ماشین را در کنار بلوار پارک کرده بودم ماموران برای آبیاری هم ماشین و هم فضای سبز را آب دادند. این کار هر شب ماموران است که همراه با درختان، ماشین هارا نیز آبیاری می کنند که باعث به وجود آمدن چند لکه روی ماشین دوستم شد.»


موارد اینچنینی باعث شده تا زیباسازی که می‌تواند از طریق خودرو ها به شهر منتقل شود، نادیده گرفته شود و شهروندان نیز کمتر به زیبایی خودرو خود توجه کنند و این فرآیند نتیجه ای جز زشتی فضای خیابان ها نداشته باشد. زشتی که به گفته کارشناسان بر روان افراد تاثیرگذار است و حتی موجب پرخشاگری و اخمو شدن شهروندان تهرانی نیز شده است.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 768263

وب گردی

وب گردی