نوبخت: برداشت 20 هزار میلیاردی از خزانه برای پرداخت یارانه دروغ است

سخنگوی دولت گفت: برداشت 20 هزار میلیاردی از خزانه برای پرداخت یارانه دروغ است.

به گزارش ایسکانیوز، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در ابتدای نشست خبری خود به فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: ایشان از جایگاه نظارت عالی، مجریان را به کار درست توصیه می فرمایند، در ارتباط با سند ۲۰۳۰ یونسکو، توصیه ای فرمودند و با توجه به اینکه نظرات ایشان مورد اهتمام دولت است، پیگیری لازم صورت گرفت و تا تبیین جزئیات و رفع ابهامات، اجرای این سند متوقف شد. ولی نکته ای که با توجه به درستی بحث مقام معظم رهبری قابل توجه بود، سوءاستفاده غیرمعمول برخی که تخصص و هنرشان استفاده از بیانیات و سیاستها و جهت‌گیری های مقام معظم رهبری است، حتی مسایل مربوط به ایشان را تحریف کردند. این اشخاص شروع کردند نکاتی را ترویج دادند که قطعا حرفهای نادرستی است. شبنامه هایی دیده شد که در آن نوشته اند دولت سندی را مخفیانه و بدون ارجاع به مجلس امضا کرده و در آن سند، خودارضایی کودکان ۱ تا ۴ سال توصیه شده است!

نوبخت در ادامه گفت: دولت همواره در جهت تبیین مسایل کلی نظام خود را مسئول می بیند، باید گفت این اتهام به دولت و حتی نظام است که القا می کند بعد از ۳۸ سال به گونه ای نظام جهتگیری می کند که اسناد غیردینی را امضا می کند. از رسانه ها به خصوص رسانه ملی می خواهم مطلب اینجانب را منعکس کند تا تشویشی که برای افراد متدین به وجود آمده، رفع شود.

او در مقام تشریح سند ۲۰۳۰ گفت: از لحاظ حقوقی آنچه در مجامع جهانی مانند یونسکو مطرح می شود، ممکن است قرارداد و پیمان نامه یا اعلامیه باشد. امضای قرارداد را باید مجلس تصویب کند ولی این سند یک پیمان نامه و قرارداد نیست، بلکه یک اعلامیه است. کسی نمی تواند امضای یکی از مقامات جمهوری اسلامی ایران را پای این سند نشان دهد. این سند یک بیانیه و چهارچوب عملی برای آموزش است. یعنی از لحاظ حقوقی، هیچ الزامی برای کشورهایی که این بیانیه را شنیدند و در آن جلسه شرکت داشتند، ایجاد نمی کند. بیانیه ها در اجلاسها قرائت می شود و کسی آن را امضا نمی کند. اگر هم کسی با آن مخالف است، حق دارد "تحفظ" خود را اعلام کند. در اجلاس "اینچه ئون" که این بیانیه مطرح شد، هیچ کشوری جز جمهوری اسلامی ایران اعتراض نکرد. وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، نسبت به اعلام تحفظ، نکاتی را بیان کرد که در اجلاس ثبت شد.

دولت در اجلاس یونسکو اعتراض کرد

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه باید تکلیف دولت روشن شود که در مجامع جهانی و سازمانهایی مانند یونسکو عضو شویم یا نه، توضیح داد: وزیر جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد و گفت جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به بخشهایی از چهارچوب اقدام آموزشی ۲۰۳۰ که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویتهای ملی، باورهای دینی و ارزشهای فرهنگی جامعه ایرانی، تفسیر و تعبیر شود، نمی داند.

وی با اشاره به اینکه تنها کشوری که موضعگیری کرد، جمهوری اسلامی ایران بود، گفت: اعتراض ما در ساعت ۹ و ۵۹ دقیقه صبح روز چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ مطابق با ۴ نوامبر ۲۰۱۵ در سایت رسمی سازمان یونسکو درج شده. دیگر دولت باید چه کاری می کرد که نکرده؟ آیا باید در مجامع عضو شویم یا منزوی شویم؟ آیا قرار است عضو شویم ولی منفعل باشیم؟ بهتر است در مجامع جهان حضور داشته باشیم ولی هر جا با فرهنگ و ارزشهای ما مسئله ای مغایرت داشت، فعالانه بیان کنیم. اگر کسی سندی مبنی بر تایید یا سکوت ما وجود دارد، اعلام کند. دولت را انسانهای متدین که با فرهنگ و هویت ایرانی عجین هستند، می سازند. چطور در این شبنامه ها می گویند ما در مدارس به معلمان می گوییم این مسایل را اجرا کنید؟ دولت کاملا متوجه هنجارهای مذهبی و دینی است.

برابری آموزشی یعنی همه فرزندان ملت درس بخوانند

نوبخت با بیان اینکه محتوای آموزشی این سند مشخص است، گفت: از سال ۱۹۹۰ برنامه آموزش برای همه در یونسکو دنبال می شود. در آغاز قرن بیست و یکم اهداف توسعه پایدار هزاره مورد تصویب همه کشورها قرار گرفته است. در هدف چهارم برنامه اهداف هزاره، تضمین آموزش باکیفیت، برابر و فراگیر و ترویج فرصتهای یادگیری مادم العمر برای همه مشخص شده است. سئوال اینجاست ما با این هدف مخالفیم یا موافق؟ ما نه طالبیم نه داعش. آیا جمهوری اسلامی ایران باید با آموزش برابر و فراگیر مخالفت کند؟ فرض کنیم منظور آنها از آموزش برابر، مسایل خاصی باشد، ما اعتراض خود را درباره مغایرتهای احتمالی این برنامه با آموزه های شرعی و فرهنگ ایرانی بیان کرده ایم.

سخنگوی دولت گفت: برخی تا کلمه سکس جایی نوشته می شود، مشکل پیدا می کنند. این کلمه به معنی جنسیت است، دلیل نمی شود با آن مشکل پیدا کرد. این کلمه می گوید همه دختران و پسران بدون توجه به جنسیت، باید به آموزش رایگان دسترسی داشته باشند. همچنین به مراقبت و رشد کودکان برای آماده شدن برای حضور در دوره ابتدایی اشاره می کند. کجای این سند، آموزش جنسی برای کودکان دارد؟ در مرحله بعد می گوید در آموزشهای مقاطع بالاتر باید دولت تضمین کند اتباع خود، به آموزش دسترسی داشته باشند. چرا مخالفان دولت، این سند را با فرمایش پیامبر اکرم(ص) تفسیر نمی کنند که فرمود ز گهواره تا گور دانش بجوی؟ در این سند آمده "برابری جنسیتی" باید در دسترسی به فرصت آموزش رعایت شود، یعنی نمی توانید فقط برای پسران، امکان درس خواندن را فراهم کنید و دختران محروم شوند. این موضوع که کاملا در کشور اجرا می شود و فرزندان ملت، همگی امکان درس خواندن دارند.

بدون فهم سند برای روحانیت معظم دغدغه درست کردند

نوبخت با اشاره به اینکه برخی بدون فهم این سند، دغدغه برای روحانیت معظم کشور فراهم کرده اند، گفت: شاید برخی متدینین در روستاها، حرفهای یک جانبه را می شنوند که گفته می شود دولت در مقابل غربیها زانو زده و این سند را اجرا کرده، نگران می شوند. انتخابات پس فردا تمام می شود و همه از نظر ملت ایران متابعت می کنند، ولی زخمی که در دل دیندار مردم زده می شود، به این زودی التیام پیدا نمی کند. اینطور فضا را آلوده کردن و سخنانی از این دست، مشی تکفیری است. با احساسات پاک مردم اینطور رفتار نکنید. این مسئله انتخاباتی نیست. این سند را که می شود خیلی ساده راستی آزمایی کرد، باید رفع نگرانی از مردم کنیم.

خبرنگار و منتشرکننده: راضیه فراهانی

کد خبر: 768312

وب گردی

وب گردی