دوترته بعد از بازگشت از پکن: آماده‌ام درباره چین جنوبی توافق کنم

رئیس‌جمهور فیلیپین پس از بازگشت از پکن امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، آماده است درخصوص منابع طبیعی دریای چین جنوبی با مدعیانی چون چین و ویتنام توافق کند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین تاکید کرد که قصد ندارد چین را به خاطر حکم سال گذشته یک دادگاه بین‌المللی حکمیت تحت فشار بگذارد؛ حکمی که در آن ادعاهای چین بر بخش اعظم دریای چین جنوبی غیرقانونی اعلام شده بود.

دوترته درخصوص پیشنهاد بررسی و توافق مشترک با چین و ویتنام درخصوص دریای چین جنوبی گفت: اگر بتوانیم چیزی را بدون زحمت به دست می‌آوریم چراکه نه. اما این توافق باید عادلانه، منصفانه و متعادل باشد. این در حالی است که دوترته هیچ اشاره‌ای به مالزی و برونئی دیگر مدعیان این دریا نکرد.

ادعاهای مالکیت بر دریای چین جنوبی که در راس آن منابع گسترده نفت و گاز قرار دارد چندین دهه‌ است که به یکی از منابع اختلاف و منشا احتمال درگیری نظامی در آسیا تبدیل شده است. تلاش‌های چین برای تحکیم ادعاهایش بر دریای چین جنوبی از جمله ساخت جزایر مصنوعی و افزایش حضور نظامی‌اش باعث تشدید تنش‌ها شده است.

دوترته که سال گذشته ریاست جمهوری فیلیپین را برعهده گرفت سیاست رئیس‌جمهور سابق این کشور برای به چالش کشیدن پکن به شیوه دیپلماتیک رها کرده و در عوض به دنبال بهبود روابط دوجانبه است.

دوترته گفت: تصمیم من کمک و سرمایه گذاری چین به ارزش میلیاردها دلار را برای فیلیپینی‌ها به همراه دارد.

این اظهارات دوترته پس از بازگشتش از پکن و دیدارهای جداگانه‌اش با شی جینپینگ و لی کچیانگ، رئیس‌جمهور و نخست وزیر چین مطرح شد.

دوترته رهبران چین را افرادی بخشنده، لیبرال و ساده توصیف کرد.

دوترته این سفر خود به پکن را به عنوان یک ثروت باد آورده برای فیلیپینی‌ها توصیف کرد و گفت: در جریان دیدارها چینی‌ها پیشنهاد سرمایه گذاری و کمک بیشتر به فیلیپین را مطرح کردند.

وی افزود: در این نشست‌ها ما به این نتیجه رسیدیم که وقت برای مطرح کردن حکم دادگاه بین‌المللی حکمیت زیاد است و الان وقت آن نیست.

فیلیپین و چین قرار است در چند روز آتی مذاکرات مستقیمی را درخصوص دریای چین جنوبی برگزار کنند.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 768324

وب گردی

وب گردی