نشست «بررسی دیدگاه‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری از منظر حقوق بشر»

نشست «بررسی دیدگاه‌ها و برنامه‌های نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از منظر حقوق بشر و شهروندی» توسط کمیسیون حقوق بشر اسلامی برگزار شد. نمایندگان برخی از کاندیداها ضمن تبیین برنامه‌های کاندیداها در این حوزه به سئوالات حاضرین در نشست پاسخ دادند.

به گزارش ایسکانیوز، محمدرضا دولت‌رفتار نماینده حسن روحانی در این نشست درباره برنامه‌های دولت آتی رییس جمهور مستقر گفت: اگر ندانیم مبنای عمل یک فرد چیست، نمی‌توانیم برداشت صحیحی از برنامه ها و قول‌هایش داشته باشیم. بد نیست بدانیم کاندیداها در چه چارچوبی فکر می کنند. به نظر می‌رسد نگاهی که آقای روحانی بر اساس آن برنامه‌هایش را ارائه داده، معتقد است که جامعه باید با یافته‌های علمی اداره شود.

وی ادامه داد: عقلانیت در چه جامعه‌ای قرار است جامه عمل بپوشد، در یک جامعه با هویت چند هزار ساله ملی و یک هویت غنی دینی و اسلامی. ما منشور حقوق بشر کورش را داریم و همچنین الگوی حقوق بشر دینی حکومت حضرت علی (ع) و حضرت محمد (ص) را داریم. برای اینکه در جامعه سخن از حقوق بشر، شناسایی و اجرای آن داشته باشیم باید اقتضائات جامعه را در نظر داشته باشیم.

دولت رفتار تصریح کرد: نگاه آقای روحانی این است که باید به قدر متیقن‌های حقوق شهروندی توجه کنیم. به عنوان مثال حق آزادی بیان، حق حیات تفاوتی ندارد که مبنایشان چیست. نگاه آقای روحانی نگاه عقلانی به اداره جامعه است که طبق قانون اساسی هم نباید با شرع مخالف باشد. در مرحله شناسایی حق‌ها، بسیاری از حق‌ها در قوانین و کنوانسیون ها مورد شناسایی قرار گرفته است.

نماینده حسن روحانی در نشست «بررسی دیدگاه‌ها و برنامه‌های نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از منظر حقوق بشر و شهروندی» تاکید کرد: از برنامه‌های آقای روحانی شناسایی حقوق شهروندی در دستگاه اجرایی و همچنین شناسایی نهادهای تضمین‌کننده این حقوق است. قرار است آقای روحانی لایحه ایجاد نهاد ملی حقوق شهروندی که وابسته به حاکمیت نباشد و بتواند در استیفای حقوق شهروندی کمک کند را ایجاد کند.

در ادامه، توکل حبیب‌زاده نماینده ابراهیم رییسی در نشست با بیان اینکه در چارچوب عقیدتی انسان دارای ظرفیت‌هایی است که حتی می‌تواند به مقام خلیفه اللهی هم برسد، تبیین کرد: لازمه این موضوع داشتن یکسری صفات خدایی است، به همین دلیل یکی از تکالیف دولت در این راستا توجه به کرامت انسانی است.

وی تصریح کرد: حقوق بشر در جامعه اسلامی امر غریبی نیست، شاید نتوانستیم به خوبی به آن بپردازیم. حقوق بشر یکپارچه است، زمانی بر طبل حقوق بشر می کوبند در حالی که حق‌های اجتماعی و اقتصادی را حق بشر نمی‌دانستند، ما امروز حقوق بشر را یکپارچه نمی‌بینیم، یک بخش فربه و یک بخش لاغر است، حق های اجتماعی و اقتصادی در جامعه ما به فراموشی سپرده شده و همان قسمت لاغر است.

حبیب‌زاده ادامه داد: در جامعه ما اقشار محروم زیادی وجود دارند. ما باید این موارد را هم مورد توجه قرار دهیم. امروز این حق های اجتماعی قابل مطالبه است و اگر نیست باید باشد. باید زمینه‌های لازم این حق ها در جامعه ایجاد شود. قانون اساسی این حق ها را اعلام کرده، اینکه گاهی این حق ها یادآوری و تاکید شود خوب است، ولی کافی نیست. زمینه‌های ایجاد آن باید فراهم شود. هر دولتی موظف است این زمینه را ایجاد کند.

وی تاکید کرد که حقوق بشر بحث جناحی نیست، بلکه ملی است.

حبیب‌زاده بیان کرد: یک گروه فکری نمی تواند در حوزه حقوق بشر بدون توجه به بخش های دیگر نظام سیاسی عمل کند، البته ممکن است اولویت ها متفاوت باشد، در همین مناظره‌ها دیدیم که نقاط تمرکزها متفاوت بود. هر که رییس جمهور باشد در حوزه حقوق بشر و حقوق شهروندی متعهد به اجرای قوانین و مقررات است.

در ادامه نشست، کامبیز نوروزی - حقوقدان - که مدیریت نشست را بر عهده داشت نمایندگان کاندیداها را مورد سئوال قرار داد.

نوروزی با طرح این سئوال که نظر شما در خصوص وجود گزارشگر ویژه چیست و اگر نباید باشد چه باید کرد که این مشکل برطرف شود؟

حبیب‌زاده پاسخ داد: وجود گزارشگر ویژه اصلا خوب نیست و نشان دهنده یک وضعیت نامطلوب است. در جامعه اسلامی با این آموزه‌های متعالی و با نگاه اداره عقلانی نباید وضعیت به جایی برسد که به یک گزارشگر پاسخ بدهیم. ما باید در سازمان های بین المللی نقش خود را ایفا کنیم و تعامل داشته باشیم.

دولت رفتار در پاسخ به این سئوال چنین توضیح داد: با این مشکل بار دیگر هم مواجه بودیم. آقای روحانی دبیر شورای امنیت ملی بودند که در آن زمان برنامه ای طراحی کرد و موضوع گزارشگر ویژه در آن زمان منتفی شد. متاسفانه عدم توجه به رویکردهای منفی در جامعه در دولت سابق موجب شد ایران گزارشگر ویژه داشته باشد، هدف برنامه هایی که آقای روحانی دارد باز هم خروج از این وضعیت است.

کامبیز نوروزی نظر نمایندگان کاندیداها را درباره بازداشت‌ انفرادی پرسید که حبیب زاده در پاسخ گفت: بازداشت انفرادی خوب نیست. وقتی قاضی حکم می دهد رییس جمهور چه باید بکند؟ چندین سال آقای رییسی معاون اول قوه قضاییه بودند که در این حوزه تکلیف خاصی در قوه قضاییه نداشتند، اما در دوره یک ساله دادستانی کل در اجرای اصل ١٥٦ قانون اساسی در راستای حقوق عامه و ماده ٢٩٠ قانون آیین دادرسی کیفری دستور نحوه نظارت و پیگیری حقوق عامه را صادر کردند، بنابراین در آن جا که تکلیف داشتند عمل لازم را انجام دادند.

در ادامه یکی از حاضرین از حبیب‌زاده خواست تا موضع رییسی را در مورد پرونده کهریزک تشریح کند که وی گفت: در خصوص پرونده‌هایی مانند پرونده کهریزک وقتی مقام اول کشور آن را تقبیح کردند، مشخص است که مقام ارشد قضایی کشور هم این موضوع را تقبیح می کند.

وی تاکید کرد: بر مبنای آموزه‌های دینی انسان دارای کرامت است. شعار دولت آقای رییسی هم کار و کرامت است. در دین اسلام انسان محترم است. در یک نظام حقوقی و سیاسی زندگی می‌کنیم که اسناد بالا دستی و پایین دستی دارد که بر اساس این موارد روابط تنظیم می شود. اگر حق‌هایی برای اقلیت‌های دینی مورد توجه نیست، اگر شناسایی شده باید مطالبه شود؛ چه برای اکثریت چه برای اقلیت.

دولت رفتار در پاسخ به سئوال نوروزی اظهار کرد: بازداشت های انفرادی در بحث حقوق جزا مطرح است، البته رییس جمهور فرد اول نظام بعد از رهبری بوده و موظف به اجرای قانون اساسی است. بخشی از موضوع گزارشگر ویژه به قوه مجریه و بخشی به قوه قضاییه مربوط است.

وی افزود: در این دولت مواردی بوده که به خوبی به آن‌ها عمل نشده، اما از جمله مواردی که به ان اهتمام ورزیده شد توجه به حقوق زنان و ایجاد برابری ظرفیت در دانشگاه ها بوده است، البته آقای روحانی معتقد است باید در این باره بیشتر تلاش کند. در مسائل حقوق بشر رییس جمهور باید جوابگو باشد و از قوه قضاییه در این باره پاسخ بخواهد.

نماینده حسن روحانی در این نشست گفت: نگاه آقای روحانی بیانگر این است که پیروان دیگر مذاهب و ادیان از حقوق برابر برخوردارند. در دولت آقای روحانی قدم هایی برداشته شده از جمله این موارد انتصاب برخی معاونین وزرا و مدیران کل از برادران اهل سنت بوده و همچنین سفیر اهل سنت داشته‌ایم.

302/302

کد خبر: 768384

وب گردی

وب گردی